Minneskort

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 17 maj 2018.

1. Droid55

Droid55 Guest

Är ute efter ett minneskort till en viktelefon. Den tar minneskort upp till 32 GB. Tror inte jag behöver 32 GB men 8 GB minneskort var inte mycket billigare. Behöver minneskortet till att lagra ljudfiler (samtalsinspelningar och musik). Vet inte hur mycket utrymme några samtalsinspelningar kan ta och kanske ett 20-tal låtar.

16 GB för 99 kr 16 GB microSDHC Ultra minneskort med A1-prestanda

Minneskortet lämpar sig för mer än vad jag har tänkt att använda den till. Den var dock billigast och jag antar att det inte gör något om det är bättre än behovet.

För 154 kr kan jag få denna på 32 GB 32GB Kingston Canvas Select microSDHC Class 10 UHS-I 80MB/s - Köp på 2

Båda är Class 10. Skrivhastigheten skiljer sig lite åt (98 MB/s på 16 GB och 80 MB/s på 32 GB). Tänker att skrivhastigheten inte spelar roll för mitt ändamål. Så frågan är mer om 16 GB räcker eller om det är värt att betala 55 kr mer för dubbelt så mycket plats. Har noll koll på hur stor plats ljudfiler kan ta.

Vad säger ni? Finns det kanske billigare minneskort som duger för mig men som jag har missat? Är något märke bättre än det andra eller är de likvärdiga?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 797
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Till den telefonen skulle jag säga att i princip vilket mincroSD-kort som helst som säljs idag duger. Flaskhalsen sitter nog i telefonen framför minneskortet. Köper du ett "märkeskort"/något från de etablerade tillverkarna spelar det i den prisklassen ingen roll heller.

Hur många samtal kommer att spelas in? En minut bör inte ta mer än en megabyte i anspråk om den kan spara i MP3-format. Sparar den i WAV-format tar en minut 10MB i anspråk.

Droid55 gillar detta.
  3. Droid55

Droid55 Guest

Jag brukar slänga inspelade samtal ganska omgående när det inte är något jag behöver spara (inspelningen sker automatiskt och jag vet inte om man kan avbryta eller neka en inspelning vid utgående eller inkommande). Samtal som jag behöver spara kan dock ligga kvar ett tag innan jag får för mig att överföra det till datorn (ingen överdriven tid men det är inte alltid jag kan eller hinner överföra det omgående).

Samtalen som sparas är samtal som görs till t.ex. en teleoperatör och det kan ju bli ett par minuter i väntetid och sedan själva samtalet. Vi snackar ingen timma utan det kanske rör sig om ca 20 min? Samtalen som sparas är alltså samtal där man ingår i avtal (eller om någon skulle ringa och hota en helt random).

Sen musiken. En låt är väl på ca 3 min i snitt. Så säg 1 timmes musik. Tror inte jag kommer upp i 20 låtar ens men mer än ett 20-tal låtar lär jag inte ha.

4. Droid55

Droid55 Guest

Beställt 16 GB då 5 st låtar knappt är 25 MB så jag tror 16 GB räcker. Det finns ju inga appar eller annat som tar plats på telefonen. Bara ljudfiler, ev. kontakter och några lågupplösta nödbilder.

Last edited by a moderator: 19 maj 2018