Minnesläckor?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Sigma78, 4 aug 2010.

1. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Vassego.

Har alldrig använt någon taskkiller på min X10 mini, så jag vet inte. I vanlig desktop miljö brukar det vanligtvis vara oanvänt (ledigt) minne som rapporteras och inte tillgängligt (tillgängligt brukar man ibland själv få räkna ut genom att summera ihop cache+buffers+free). Detta brukar leda till att ex. Windows användare brukar få panik och tro att systemet "läcker" minne. :)

Du kan installera en app typ OS Monitor och se hur mycket CPU den tar (varierar säkert från taskkiller app till taskkiller app). Säkert ingen jättelast, men i en bärbar enhet är varje CPU cykel guld värd. Kolla också på batteristatus om t.ex. android system eller någon annan komponent man kan koppla till taskkillern har ökande pocentsats i ett vilande system eller ej (i en telefon som enbart vilat efter laddning, så skall endast "inaktiv" och "mobil vilande" eller vad de nu heter visas).

Att ladda om appar från flash frekvent istället föt att återanvända dem från RAM drar ju också en del extra energi från batteriet. Inga jättemängder kanske, men många bäckar små brukar det ju heta. :)

Till saken hör att om taskkillern dödar en annan process som tar mer CPU kraft än den själv så kommer du uppleva som att din batteritid blir bättre. Men i ett normalt fungerande system så kan man få den omvända effekten (finns flera rapporter på det) dvs. att mer batteri konsumeras.

Kan ju också vara så att om du har otur och dödar någon process som startas om automatiskt som en del av dess felhantering så hamnar du i en oändlig loop av död/starta processen karaktär.

Har du inte full koll på hur beroendet ser ut mella alla appar, tjänster och processer, så kan det slå åt båda hållen. TaskKiller apps är inte så smartat som användare normalt tror.

Absolut.

Last edited: 8 aug 2010
  2. steffe.js

steffe.js Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror många här borde lära sig lite mer om hur Android hanterar minne... Minneshantering sköts helt automatiskt och börjar med att stänga ner applikationer som körs helt i bakgrunden (pausade och som inte syns), osv.

Android vet när den ska börja stänga ner applikationer med hjälp av strängar som går att redigera med AutoKiller. Det är just här det spricker på flera telefoner för att tillverkarna har satt dessa värden på tok för lågt - på Galaxy S ligger standard värdena på ca 30MB innan den börjar stänga ner applikationer.

Det finns många trådar om hur Task Killers väldigt ofta stör minneshanternigen i android så att batteritiden blir kortare för att processorn får jobba mer/oftare än nödvändigt. Det finns dessutom diverse risker för att göra databasrader korrupta pga sättet hur task killers bara dödar programmen.

Android != Windows, oanvänt minne är onödigt minne.

3. Dubbelpipa

Dubbelpipa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mina problem uppfattade jag komma när jag uppgraderade till Pro. Är det den du har?

Avinstallerade även appen Watts. Efter nattens laddning när jag drog ur laddkabeln funkade telefonen. Va bra tänkte jag. 3 timmar senare var den död.:(

Då infinner sig frågan vilket stadium telefonen är:

1 Har den stängt av sig.
    2 Har den låst sig.
    3 Laggar den rejält.

Det enda vettiga var att ringa till telefonen. Signalern går fram men telefonen reagerar inte.

Efter mycket krångel lyckades jag starta upp den och kollade samtalsloggen. Inga inkommande samtal fanns registrerade. Då måste den troligtvis lagga rejält. Batterinivån har även sjunkit från fulladdat till 68% på 3h.

En annan märklig sak som hände för en vecka sedan var när jag satt på en parkbänk det kom upp ett meddeland att USB kabel var ansluten och förbereder för masslagring. Eller hur....2 km till närmaste kabel. Nu har det rättat till sig iaf.

Verkar dra väldigt med ström när den ligger i standby. Därför funderar jag på minnesläcka. Vet inte hur man ska kolla det är den laggar så mycket så man inte kan se loggarna.

4. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Minnesläckor drar inte batteri. Mer troligt är att någon app hindrar mobilen från att gå ner i viloläge, väcker mobilen ofta eller använder data i bakgrunden på ett ineffektivt sätt. Finns många sätt en app kan slösa på batteri. Nu senast upptäckte jag att en app jag hade gjorde så att android system höll mobilen vaken mer än vanligt, från 3% till 17-25%. Detta genom att trigga location manager i android system oftare eller längre än vanligt.

Läggar det mycket så är det troligt att någon app du har har fastnat med 100% cpu. Isf borde den ganska snabbt kommit högst i listan i about -> battery use :-)

5. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det ser inte så bra ut och det verkar att du har fått nåt vajsing med din SGS.
    Det bästa är att du försöker göra en fabriksåterställning och om inte det hjälper så skicka mobilen till garanti reparation ;)

6. Dubbelpipa

Dubbelpipa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Rootad där då....:(
    Begriper inte riktigt hur Titanium funkar. Får väl börja lusläsa nån guide.
    .....eller så drar jag in 2.2 när den kommer officiellt.

7. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    intressant! med os monitor kunde jag se att min klocka "sense clock" nånting (imiterar htcs klocka" konstant drog mellan 10 - 25% cpu av någon anledning...

Jag nukade den och bytte till en annan klocka. Helt klart kan till synes oskyldiga apps och framför allt widgets sabba prestandan!