Har nyss köpt en Hero och jag har lite frågor som jag hoppas ni vill hjälpa mig att besvara som jag känner att jag inte rikigt har fått grepp om. 1.) Vad menas med att man rootar telefonen som många snackar om här i forumet bla.? Tex följande citat: "man klarar ju sig gott utan 1.6 om man har rootat". Vad menas med det? 2.) Android 1.5 är tydilgen verisionen som är med i min mobil. Vad jag förstått så ska det finnas någon uppdatering, är det värt att göra eller bör man vänta på 2.0 som jag hört ska släppas? Vad blir det för skillnad? 3.) Jag såg på HTC's hemsida att jag redan hade den uppdatering som erbjuds där: "ROM Upgrade for HTC Hero_2.73.405.5". Finns det något utöver denna man kan tänkas att behöva som är bra till Hero'n och varför? 4.) Det pratas om ROM, är det alltså uppdateringar som man kallar för ROM? 5.) "Modaco ROM 2.5", vad gör den för nytta i telefonen? Vad blir det för skillnad? Går det snabbare att navigera i telefonen? Har läst att många verkar använda den. Varför? 6.) Finns det något sätt utöver själva uppdatringen från HTC's hemsida som gör att det går fortare med navigeringen i telefonen? Upplever den som lite småseg ibland. 7.) Man pratar om "Sense", vad är det? 8.) Undrar om man på något sätt kan lyssna på FM-radio i mobilen? 9.) Är det något man först bör göra eller tänka på innan man sätter igång och använder mobilen och lägger in en massa saker som kontakter och uppgifter etc.? Vore riktigt snällt om någon skulle vilja hjälpa mig med dessa frågor! Tack på förhand!
1. Då du rootar telefonen så får du 100% administrations rättigheter, du kan ta bort vilka program du vill. Du kan installera Wifi-Teatering som gör att du kan använda telefonen som en router. Dela ut trådlöst internet. Citat som du skrev innebär att man har tillgång till lika mycket grejjer i en rootat telefon, till och med mera än i 1.6 som vi inte har tillgång till i Sverige. 2-3. Hero_2.73.405.5 är den senaste versionen från HTC, den bör du installera. Telefonen blir mycket snabbare bland annat. 4. ROM är i princip Operativsystemet i telefonen. 5. Modaco 2.8 har släppts. Om du installerar det på telefonen så blir den rootad. Du får bland annat Wifi-teatering med Modacos ROM. Det är en "Custom ROM". Det som är bra med Android, det är öppen källa så vilken som helst kan utveckla programvara. Det som Modaco har gjort. 6. Får att få telefonen snabbare så finns det en massa tips t.ex i forumet. Bara att söka. 7. Sense är grännsnitet i Hero. Det du ser vid dom 7 startsidorna bland annat. 8. Finns en massa radio program i market som du kan ladda ner. 9. Du bör uppdatera den till den senaste programvaran (ROM). Hoppas du blir nå klokare. Bara att fråga om du inte förstår
Lite följdfrågor: 1.) Om jag nu installerar Modaco 2.8 ROM, ersätter den då uppdateringen som finns på HTC's hemsida? 2.) Kommer telefonen att gå snabbare i navigeringen med denna ROM? 3.) Vad får man för extra funktioner med Modaco mot orginal ROMen? 4.) Det finns en applikation att installera som heter Spare Parts, vad får man för funktioner med den?
1. Ja 2. Jag märkte skilldnad 3. Wifi-teatering, root acces vilket gör att du kan ta bort system program som du inte använder som drar av minnet. Kan installera market enabler som gör så att du får tillgång till betal programen. Med mera 4. Med spare parts kan du bland annat stänga av/göra animationerna i telefonen snabbare. Kan se vilket program som har dragit mest batteri. Ett program som är bra att ha helt enkelt. Är bara att prova sig fram med programen, om man inte tycker om dom så är det bara att avinstallera.