Navigon

Diskussion i 'Applikationer' startad av emoffster, 12 mar 2010.

1. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, man kryssar i vilka man vill tanka och jag som har köpt norden fick hela europa att välja på.

Jag har hört att Navigons kundtjänst suger stenhårt. Som tur är så har jag aldrig behövt någon kontakt med kundtjänsten.

Kund på nederlänska heter förresten klanten. ;) Så där ringer man till Klantenservice.

Last edited: 27 okt 2011
  2. merovingen

merovingen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det någon som vet hur man tar bort den där ikonen för Mobile Warner Live som visas nere till höger under navigering? Jag har inte ens den funktionen och ändå inkräktar den på utrymmet för gatunamnet.

3. lasselundy

lasselundy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har inte heller hittat något sätt att få bort Mobile Warner Live ikonen. Något irriterande.
    Kan passa på att informera om följande.
    Köpte min Navigon tidigare i somras med som många har påpekat, gamla kartor.
    Uppdaterade häromdagen min Desire till Androids 2.3 vilket innebär att telefonen återställs helt. Formaterade även minneskortet. Eftersom jag köpt Navigon programmet på Market kunde jag ladda ner det igen och fick då samtidigt möjlighet att ladda ner de kartor som är aktuella just nu (via Wifi) vilket var positivt.
    Måste säga att programmet efter uppdatering funkar riktigt bra och jag är ganska nöjd. Vad som stör mej just nu är att efter Navigons uppdatering verkar jag inte längre få varningar för vägarbeten och trafikolyckor. Samtidigt som ikonen nere till höger dyker upp (som inte går att få bort?) där man rekommenderas att köpa Mobile Warner Live för 195 kronor. Innebär detta att vi som köpte programmet tidigare i år (då det kostade mer än det gör nu) blivit av med funktionalitet i och med att vi uppdaterat och ombeds betala för den en gång till?
    I så fall är det under all kritik!

4. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nej, som du ser i shoppen så har vi en bock för Traffic live och jag kan se varningar som vanligt när jag navigerar. Vi har ju inställningar för det där med trafik också. Det där Mobile Warner Live, vart ser du det, priset osv? Man ombeds att gå till shoppen men där finns ju inget sånt? Nya kunder måste köpa till Traffic live. När vi köpte appen så ingick det och därför har vi det nu med. :)

Edit:
    Mobile Warner Live varnar för mobila fartkameror.

Mobile Warner Live varnar dig i realtid om riskställen som mobila fartkameror. Du kan dessutom själv rapportera nya mobila fartkameror. Genom användarnas aktiva medverkan utökas ständigt vår databas. Med hjälp av din GPS-position kan du helt anonymt informera dig själv och andra snabbt och enkelt om aktuella riskställen i din närhet, så att otrevliga överraskningar på sträckan kan undvikas.

Last edited: 29 okt 2011
  5. CmeC

CmeC Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag hoppade på erbjudandet att uppgradera mitt Navigon Nordics med FreshMaps för 275 kr och då också få Europakartorna. Jag köpte det i shopen i Navigon, men bestämde mig efter köpet för att avsluta programmet, eftersom jag inte hade tillgång till WLAN eller någon dator då. Jag trodde således att man kunde ladda ned kartorna vid ett annat tillfälle, men nu verkar det inte gå att ladda ner Europakartorna via Navigon Fresh. Jag har försökt att ominstallera hela programmet, men det fungerar ändå inte. I shopen dyker det upp en grön bock bredvid FreshMaps som jag antar indikerar att jag köpt tillägget, men det hjälper mig inte så mycket om jag ändå inte kommer åt kartuppdateringarna (eller Europakartorna). Nån som har några tips på hur jag kan lösa problemet?

6. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    I Navigon -> Inställningar (menyknappen) -> Kartadministration, Tillgängliga kartor.

CmeC gillar detta.
  7. CmeC

CmeC Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har varit inne där och rotat tidigare och valt PC som nedladdningsmetod och då fungerade det inte. Nu när jag valde WLAN istället kunde jag välja mellan alla Europakartor. Lustigt fenomen... Tack för hjälpen!

8. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Skönt att det funkade. Jag har inte testat via datorn sen jag köpte uppdateringarna. Stödet i FreshMap's för Android är obefintligt. Programmet kan ju inte identifiera ordentligt osv..

Stödet i appen är många gånger bättre.
    Jag tror att det var riktigt bra att Garmin köpte Navigon. Skulle inte förvåna mig om Garmin tyckte att man skulle lägga mer krut på mobilversionerna.

Jag var grymt nöjd även med en gammal kartversion. Nu har allt bara blivit bättre. :)

Var lite nyfiken på Cockpit:en så jag testade den. Rätt fult och det var väl intressant i 1 minut. Verkligen inte värt 45 spänn. ;)

9. lasselundy

lasselundy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Möjligt att jag har rört till begreppen något och har fel (hoppas det) men jag hittar inte längre några inställningar eller får några varningar för vägarbeten.
    Vad jag tror hänt är följande. När uppgraderigen kom gjorde jag den med men HTC Desire (Android 2.2). Fick då det nya interfacet mm och kunde se vägarbeten = allt bra. Någon vecka senare uppgraderade jag till Androids 2.3 (som måste göras manuellt på Desire och nollade telefonen). När jag sedan på nytt laddade ner programvaran via Market se jag alltså inte längre vägarbeten mm. Längst ner till höger ser jag en varningsskylt som säger att Varningsfunktion för riskzoner inte är aktiverade och hänvisar till shopen. Fick nog namnet fel förra gången och menar Traffic Live paketet som verkar innehålla just riskzoner mm. Klickar man köp där är priset 195kr.
    Alltså, I och med ominstallation tror jag att jag blev av med denna tjänst som ingick när jag köpte programvaran.

10. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har också den där varningstriangeln men den rör en annan tjänst som vi inte kan köpa..

Annars så ja, den kanske inte ser dig som en gammal kund utan en helt ny?
    Jag har bytt ROM och petat lite sen jag köpte Navigon och på Navigons hemsida så har jag en massa Android-enheter listade trots att det är samma telefon. Det är bara olika aktiverings-idn. De dyker upp på hemsidan under My Navigon när man kört Navigon Fresh på PCn.

11. alex102

alex102 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Navigon e skamliga..

Jag köpte Navigon på deras hemsida för ca 1,5 år sedan för 850 Sek. Den heter tydligen idag Navigon Select. Denna version kan inte ladda ner nya kartor alls verkar det som..Jag har inte "kundvagnen" i programvaran, ytan har bara info..Navigon tycker att det ska vara på det viset. Jag påtalade att dom flesta seriösa företag hade ordnat detta via en sorts godwill, då vi som köpte programmet i början har stått ut med att inte kunna uppdatera kartor, vilket är en elementär sak i en navigator..Dom skulle skicka ärendet till "tekniska enheten" och återkomma.. Det är över en vecka sedan utan besked, ingenting whatsoever..Supporten är ett skämt hos navigon..Otrevlig, och okunnig personal som rabblar samma ramsa som dom fått höra på något morgonmöte med chefen. När jag påtalar om att jag vill tala med den ansvarige på supporten, så finns där ingen osv. Navigon är ett typiskt tyskt företag med en hierarkisk ledning. Man får inte säga emot, och personalen ska inte få mer info än absolut nödvändigt. Det som är obekvämt ska man bara släta över osv. Dom väljer tydligen att strunta i alla dom gamla kunderna som dom redan tjänat pengar på, via deras hemsida..Dom tycker att alla vi ska köpa programvaran en gång till..Hellre kör jag i cirklar än ger pengar till ett sådant företag! FY NAVIGON!!! DET FINNS INGA ORD FÖR ERT BEMÖTANDE AV GAMLA TROGNA KUNDER!!

Last edited: 3 nov 2011
  12. JpHenrik

JpHenrik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Select kan du ladda hem gratis om du betalt för Navigon. Det kunde jag, och jag köpte mitt för ca 1,5 år sedan också. Jag har möjligheten som alla andra att köpa uppdaterade kartor.

13. alex102

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Men e det sant henrik?

Alltså jag har bara infoikonen längs hela det området där kundvagnen ska vara.. på den versionen som funkar har jag sett Info, och kundvagn..
    Jag har varit i kontakt med Support, och tom skickat bild till dom.. Vad fasiken är det för något jag har då? Det står ju navigon select 4.0..
    Vad står det för info hos dig henrik?
    Blir ju tokig..
    Handlade du också på deras hemsida? Vet att man kunde handla Select på market ett tag, men jag handlade på deras hemsida..

Vänligen Alex.

14. chucken

chucken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    318

MINA ENHETER

15. alex102

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej Chucken.

Ja det är den jag har laddat hem en gång, men om jag ska prova igen måste jag väl ringa supporten och "nolla" kontot. Om du ser på bilden med kundvagnen, och infosymbolen, så har jag bara infosymbolen över hela bredden. Allt annat funkar som på min polares Europaapp..
    Hm, ser att det är någon mer som också har samma problem, bla Talisman, på föregående sida..
    Grrr :o)

Vänligen Alex.

Last edited: 3 nov 2011
  16. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Även jag har samma problem, det finns ingen shop i Navigon Select. I kartläget har jag en varningstriangel där jag kan få upp en dialog om att en funktion inte är aktiverad med en knapp som det står Shop på. Den fungerar inte...

Däremot kan jag installera Q3/2011-versionen av kartorna via Navigon Fresh på datorn, tidigare har jag bara haft tillgång till Q3/2010. Det ska bli spännande att se om det fortsätter att dyka upp nya kartor i Fresh. Kan för övrigt hålla med om omdömena på supporten, den är under all kritik. Okunnig, ovillig och helt utan förmåga att eskalera problem.

17. krofo

krofo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Så, jag uppdaterade telefonen och rensade den helt för säkerhetsskull. Vid ominstallationen av navigon select (vilket tog supportsamtal för att få ny kod) så visar den 2 olika uppsättningar av europakartor.

Europe 40 Package
    &
    FreshMaps Europe 40 Package Lifetime

Någon som vet om det är olika?
    Har paketen "Mobile Warner Live" och "Säkerhets- & relax-paket" ersatt det gamla fartkamera paketet?

Bifogade filer:

18. swaavad

swaavad Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad är det för skillnad på navigon och navigon select ? Jag har båda o_O

19. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nej, Mobile Warner Live är bara för mobila kameror och andra grejer. Jag har skrivit om det längre upp.

Fartkameror verkar ingå som standard.
    Jag har inte möjlighet att köpa till Warner Live men den tjatar om att jag borde det...

Edit:
    Nu ser jag det där säkerhets och relaxpaketet men det som ingår i det paketet är sånt som ingick när jag köpte Navigon Nordics tidigare.

Last edited: 14 nov 2011
  20. rojo

rojo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

jag är mäkta irreterad på Navigon. När jag köpte programmet i maj lovade de att kartuppdateringar skulle ingå i priset och nu så här i efterhand vill de att man ska betala. Jag kommer nu att driva ärendet vidare till ARN för att se vad de säger. Vi får se vart det tar vägen. Enligt kommunens konsumentupplysning finns det stora möjligheter att få rätt även om det kommer att ta tid. Navigons kundtjänst suger verkligen. De är verkligen höjdare på att ge nonsensvar och tar verkligen inte till sig av kritiken.

Nedan följer min e-post konversation med Navigons support.

Fråga:
    Om jag köper Navigon till min Android telefon via market. Ingår det då uppdatering av kartan under någon tid?

Hej ,
    när det finns uppdateringar till din MN7 för Android version kommer det att visas automatiskt i din mobiltelefon (om den nu är inställd så).
    Eller har du möjlighet att gå in på market / mina apps. för at se om du har uppdateringar.
    Du kan även installera Navigon fresh, Kartor & tjänster | NAVIGON - a Garmin company. på din dator,
    och därigenom ladda ner dina uppdateringar.
    Alltså när det finns kartuppdateringar för din version av MN7 så är dessa gratis.
    Med vänliga hälsningar,
    Stefan Nilsson

Hej!

Jag har nu köpt Navigon Europe till min Android telefon. När jag tittar på vilken version kartorna är så står det Q3 2010 för Sverige. När kommer uppdaterade kartor att lämnas ut till Android enheter?

Tack för ditt mail. Vi kan tyvärr inte svara på när din app uppdateras. Det styrs av Android, inte av oss. Men när din uppdatering kommer följer det automatiskt med aktuellare kartmaterial gratis.
    En fortsatt trevlig dag!
    Med vänliga hälsningar,

Hej!

Som ni ser hade jag kontakt med er tidigare i somras. Jag undrade innan jag köpte navigon till min mobil-telefon om det ingick kartuppdateringar gratis. Som ni ser nedan så svarade ni ja på den frågan.

Nu har jag sett att appen har uppdaterats (Jättebra!!!) men till min förvåning (om jag har förstått det rätt) så måste jag betala för uppdaterade kartor. Jag måste tyvärr säga att jag känner mig lurad av er.

Har ni någon möjlighet att erbjuda mig uppdaterade kartor som ni faktiskt lovade?

Tack för ditt email.
    Du kontaktade oss angående uppdatering av kartor igenom Android Market. Vi beklagar situationen men det har skett förändringar i vårprogramvaruutveckling.. Tills nyligen kunderna i Android kunde inte uppdatera sina kartor för Navigon. Men för några dagar sedan släppte vi en ny version 4,0 som har kartuppdatering. Om du uppgraderar till Navigon 4,0 du borde kunna uppdatera dina kartor.

Vad är det då för version på kartorna?
    Men om jag förstår det rätt så kommer det att kosta mig pengar för att uppdatera kartorna efter det eller?

Tack för ditt email.
    Svaret beror till stor del på var du köpt din ursprungliga version. Om du har köpt Navigon versionen från Android Market sedan versionen bör stödja en uppgradering till 4.0. Uppgraderingen är gratis, men du kan köpa kartuppdateringar i 4,0-versionen. Vi vet inte det exakta priset. Kartan versionen som är tillgänglig är Q3 2011.
    Med vänliga hälsningar,

Hej igen!

De versioner jag hittar till nedladdning i Navigon Fresh är Q3 2010.

Med tanke på att det svar ni gav mig första gången innan jag köpte produkten via android market om att kartuppdateringar skulle ingå i priset vill jag att ni i första hand gratis ger mig en prenumeration på fresh maps och i andra hand yrkar jag på att ni ger tillbaka pengarna för produkten.

Om ni inte godtar detta vill jag att ni ringer upp mig på telefon (

Tack för ditt email.
    Ursäkta missförståndet. Vad min kollega skrev till er var att om en kartuppdatering ingick med en uppdatering eller en uppgradering då kartuppdateringär gratis. Nu när vi har släppt Navigon 4,0 bör det finnas ett rabatterat pris tillgängligt för två års kartuppdateringar om erbjudandet inte har löpt ut.Vänligen titta i Android Market.

Detta var i maj som du ser i datumet på mailet. Så det är inget missförstånd. Frågan var klar och tydlig. Svaret lika så. Även din andra kollega svarade likadant efter det att jag köpt programmet. Ni har gett mig information om att kartuppdateringar ingår i priset innan jag köpte produkten (inköpt 29 maj 2011). Nu vill jag att ni tar ansvar för detta. Mitt yrkande kvarstår.

Med tanke på att det svar ni gav mig första gången innan jag köpte produkten via android market om att kartuppdateringar skulle ingå i priset vill jag att ni i första hand gratis ger mig en prenumeration på fresh maps och i andra hand yrkar jag på att ni ger tillbaka pengarna för produkten.

Om ni inte godtar detta vill jag att ni ringer upp mig på telefon

Hej,
    Tack för ditt email.
    Våra tidigare versioner av Navigon i Android Market har aldrig haft möjlighet att kunden kan uppdatera sina kartor. Endast om det fanns en karta som ingår i en uppgradering. Eftersom vi har nu släppt den Navigon 4,0-versionen kan våra kunder köpa kartuppdateringar om de önskar.
    Med vänliga hälsningar,

Hej Hannes!

Du har inte svarat på mina yrkanden. Jag har inte frågat om kunden kunde uppdatera sina kartor. Jag frågade om det ingick några kartuppdateringar under någon tid. Ert svar var:

Alltså när det finns kartuppdateringar för din version av MN7 så är dessa gratis.

Din kollega Adele svarade senare; Men när din uppdatering kommer följer det automatiskt med aktuellare kartmaterial gratis.

Detta kan inte missförstås. Jag vill nu att detta uppfylls eller att jag får häva köpet. Jag undanbeder fler undanflykter. Visa att ni är ett företag som förstår värdet av bra kundrelationer.

Tack för ditt email.
    Ibland finns särskilda kampanjer att när någon köper en enhet, att kartuppdateringar ingår i köpet. Men det är väldigt sällan. Med Android om kunden vill ha två års kartuppdateringar då måste de köpa den tjänsten. Det finns inga gratis kartuppdateringar. Vi släpper en ny karta varje kvartal. Om kunden köper två års kartuppdateringar då får de åtta kartor.
    Med vänliga hälsningar,

Är det korrekt uppfattat att ni inte tänker hålla det ni utlovade inför köp?

Tack för ditt email.
    Jag vet inte hur du förstår följande text. Jag kan inte se någonstans där det står skrivet att gratis kartor ingår i köpet av tjänsten.
    Jag förstår det så här, att om en karta ingår i en uppdatering då kartan är gratis.

"när det finns uppdateringar till din MN7 för Android version kommer det att visas automatiskt i din mobiltelefon (om den nu är inställd så).
    Eller har du möjlighet att gå in på market / mina apps. för at se om du har uppdateringar.
    Du kan även installera Navigon fresh, Kartor & tjänster | NAVIGON - a Garmin company. på din dator,
    och därigenom ladda ner dina uppdateringar.
    Alltså när det finns kartuppdateringar för din version av MN7 så är dessa gratis."

Med vänliga hälsningar,
    Hannes CSR