Nybörjar Frågor

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Erazor, 26 apr 2011.

1. Erazor

Erazor Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej kära Android användare, jag har precis skaffat mig min första Android telefon sen min iPhone gick i kras häromveckan, alltid kul o testa något nytt!

Nu har jag kikat runt på lite olika forum och annat för att försöka klura ut hur man optimerar sin telefon för att få den bästa upplevelsen.

Som jag har förstått det som är ROOT:a något man kan göra med sin telefon för att få full tillgång till den så man kan installera diverse program etc som gör att man kan ändra på saker man i vanliga fall inte skulle kunna ändra på?
    Är detta något ni skulle råda mig till att göra? Jag har märkt att batteri tiden är sjuuuukt dålig på min Optimus 2x, jag trodde batterit i min iPhone va sunkigt men detta tar fan priset.

Har läst att om man ROOTar telefonen kan man frysa vissa program som ligger och slukar batteri?

Sen, vad är det för skillnad på ROOT och ROM? Såg att det fanns en rad trådar om olika ROMs här på forumet och jag undrar vad de är för något och om det är något o ha, vilken man isf ska välja?

Någon vänlig själ som har lust o svara på mina frågor eller iaf peka mig i rätt riktning? :)

2. olovskiij

olovskiij Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Root = superadmin
    ROM = vilken android-version/hemmabygge/operativsystem

Tycker nog att du ska lära känna telefon först, innan du beger dig på det, även om rootning inte är direkt svårt.

Om du nu bestämmer dig för att du vill roota och flasha in en annan rom osv, läs på ordentligt, bättre att läsa för mycket än för lite.

3. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Batteriet är extremt dåligt ibland ock ibland räcker det jättelänge. Man kan t.ex. ladda 20% på 2 minuter och på samma sätt kan 15% försvinna utan anledning. Detta läste jag berodde på att mjukvaran som tolkar hur många procent batteri det är kvar är väldigt dålig. Så om du kollar på procenten och tycker det töms fort kan det bero en del på det.

Sedan så är batteritiden faktiskt ganska dålig också. Den blir dock bättre när man har använt den ett tag. Jag har gjort en "Battery callibration". Man behöver ROOT för att göra det och det går ut på att en fil som har med batteriet att göra raderas när man har fullt batteri. Man kan göra det med ett program som heter "Battery callibration" eller med CWM om man har det på telefonen. Jag har bara root så jag körde på programmet.

Jag är osäker på hur stor skillnad detta gör men jag tycker att batteritiden är bättre nu. Klarar en dag och jag leker med min lur så fort jag får tillfälle. Detta kan ju såklart också bero på att batteritiden blir bättre med tiden som en del personer på forumet inklusive mig och LG påstår.