Fråga: Nybörjare försöker!

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Hudz, 23 nov 2011.

1. Hudz

Hudz Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej allesammans!
    Jag kanske repeterar någon, men jag vill kolla om någon kan hjälpa mig?
    Telefon info: PDA I9100XWKF3, PHONE I9100XXKE7, CSC I9100OXXKF1

1. Först och främst testade jag att koppla min telefon till Kies utan att lyckas, får felmeddelande enheten stöds inte av kies. Jag tänkte nämligen uppdatera min telefon till 2.3.5. Varför det inte funkar vet jag inte, Kan det bero på för gammalt firmware? Kan man roota den versionen eller försvinner rooten om man rootar först sen uppdaterar? Om jag nu rootar telefonen behöver jag kunna ansluta min telefon till Kies?

2. Då jag läst att Kies bara är skräp, tänkte jag istället använda Odin. Frågan är då, försvinner allt på telefonen (kontakter, sms, apps, offlinelistor på spotify), om jag flashar den med Odin? Försvinner saker på SD kortet? Och var hittar man ett svenskt 2.3.5 firmware någonstans?

3. Läste att CF-Root inte egentligen är ROOT utan typ "fejk" root som ger superuser osv. Vad ska man använda? Cyanogenmod lät häftigt och läst en hel del bra saker om det. I rootguiden på swedroid är det en annan root. Är det verkligen så stor skillnad mellan dessa?

Tack på förhand allihop! :)

Last edited: 23 nov 2011
  2. evol

evol Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Prova att byta usbingång på datorn brukar kunna funka då tillslut via Kies.

Cf-Root är en original kernel som är moddad med root behörighet. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1103399 finns att ladda hem i länken är en simpel procedur bara man följer guiden!

In med cf-root ta hem titanium backup ifrån market gör en komplett backup flasha in ny valfri rom och gör en återställning :) Kör du med TW rom så kan man återställa datan oxå såsom wifilösenord sms osv. Men tar du cm7 eller annan aosp rom så är det bara apparna man kan återställa. Kontakterna får du tillbaka då du synkar emot ditt gmail konto!

Saker på SD kortet ska inte försvinna då man flashar men har hänt med CM7 för nån.

Har ingen aning om data försvinner då man flashar stock via odin då jag aldrig gjort det :P

Hudz gillar detta.
  3. Hudz

Hudz Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skit snällt Evol! Tack för den hjälpen! Uppdaterar snart om hur det går! Funkade fortfarande inte med Kies, testade alla USB portar.. no go :(..

Btw, Försvinner rooten om jag uppdaterar tele efter denna procedur?

Update: Uppdaterar tele med Odin istället. Lägger in Cf-Root, sen CM7 sen! :)

4. evol

evol Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

hehe det gör du rätt i ;) Fast vill du ha telefon mer lik stock sgs2 kör in checkrom revolution den gillar jag bäst bland Touchwiz romarna!

Tänk på att samsung har lyckats bra med telefonboken å kamera appen det är det enda som cm7 aldrig kan slå enligt min mening.. Men CM7 är underbar på andra vis :D

Vet inte om du kan uppdatera via Kies efter du rootat den men de flesta romar om inte alla inkluderar kernel med root då du flashar sen! Men kan du tänka dig roota så flashar man ju inte tillbaka till stock sen! Gör en komplett backup sen du rootat den innan du flashar ny rom! Har kvar min backup så jag kan restora till stock bara flasha in stock kernel om det skulle hända något med telefonen!

5. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

6. Hudz

Hudz Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack ivan, skal kolla in det! ;)

Evol: ok! Tack för tipsen! Man kanske ska vänta med ROMen då och köra på den inbyggda istället om jag nu ändå vant mig vid den. Finns ju alltid möjlighet att lägga in en ny sen! :) Kolla olika funktioner och några screenshots på olika ROM och jämföra :)..

7. evol

evol Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Går du på en samsungbaserad rom så är den ju lik standard fast rensad från onödiga samsungappar å lite tweakad så man kan lägga till teman å dylikt tycker definitivt du ska roota å slänga in en annan rom

8. Hudz

Hudz Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Yeeeyyy!! Äntligen rootat telefonen nu! känner mig sjukt haxxig. :)
    Tänkte köra på CM7 med en ny kamera app :).

Några frågor kommer dock upp innan jag kastar in CM7.

Finns CM7 på svenska? Vad skillnaden på en launcher och ett tema? och framförallt, vad betyder nightly?!o_O googlade som fan utan svar :(..

Läste att jag behöver ha ROM-Manager för att flasha den till CM7, men funkar det på CF-Root?

9. evol

evol Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Går fint att flasha via cwm recovery ä gör bara en full wipe å flasha den 2ggr sen flasha du in google apps med!

Cf root är bara en kernel som blir ersatt av den som är inbakad i cm7!

Man kan använda rommanager men har valt att bara gå via cwmrecovery när jag flashat något i cm7!

Svenska ligger inbakat! Även tangentbord å ordlista. :)

10. johan9191

johan9191 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Skulle också vilja veta vad nightly lr hur de stavas är för nåt för är sugen på och lägga in cm7.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

11. OLock

OLock Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nu kan jag inte CM7 men nightly brukar normalt innebära att det är steget före Beta, Alpha och de versionerna. Alltså den minst stabila versionen med det absolut senaste. Namnet kommer av att den uppdateras varje natt så att alla som jobbar med den ska kunna samköra så att alla alltid har det senaste. (rörde jag till det nu?)

12. johan9191

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej tack för infon :-)

Så om jag ska lägga in cm7 så behöver man inte ta med nightly?

13. evol

evol Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Läs tråden under rom kategorin så står det att de senaste nightlys är så väl fungerande att de nästan stable ;) Har inte några som helst problem med senaste nightlyn!

14. johan9191

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej har inte haft tid och läsa så mycket men ska göra det snart, sen ikväll får det bli att lägga in cm7

15. Hudz

Hudz Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Igen!

Dragit ner CM7.1 Zip fil men jag blir lite förvirrad över detta med Nandroid och CWM. Vad är vad? Och finns det någon bra detaljerad svensk eller engelsk guide på hur man installerar CM7, de flesta är för avancerade, fattar inte så mycket.. Har lite internet problem så det dör då och då när jag söker i olika forum! hoppas detta meddelande skickas iväg!!

EDIT: Internet löst, Gjort backup med CWM och förstår termerna nu. Det vart inte CM7 utan Cognition istället! Passade mina behov mycket bättre. Kopierar alla filer ifrån mobil/Sdkort till dator för säkerhets skull nu innan jag flashar in den nya romen! Tack för all er hjälp! Vi hörs på forumet!

Last edited: 24 nov 2011
  16. johan9191

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Drog in CM7 nyss och skulle synka över mina kontakter från mitt gmail konto men det finns inga kontakter alls fast jag synkade innan jag flasha, finns de nåt sätt och få tillbaka dem?

17. mordillo

mordillo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

De finns alltid kvar på gmail eller i din senaste nandroid backup...du gjorde väl en sån innan du flashade?

Du kom väl ihåg att flasha Gapps direkt efter CM7?

18. johan9191

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Japp det gjorde jag,nandroid backup heter inte så i cwm?
    Gjorde nån backup i cwm kommer inte ihåg vad den heter

19. johan9191

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Gjorde en restore i CWM och fick kontakterna tillbaka. Får flasha om cm7 fast blir imorn då jag är alldeles för trött, men ska man dra hem senaste nightly istället för stable?

20. mordillo

mordillo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Ja, och du måste även ladda ner Gapps och flasha dem samtidigt.