Onormal schemaläggning?

Diskussion i 'Off Topic' startad av HåGe, 5 jun 2012.

1. HåGe

HåGe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Får en arbetsgivare schemalägga en person på arbetstider som inte är dennes normala? Jag har Googlat lite och försökt förstå arbetsmiljölagen, men jag hittade inget som kunde hjälpa mig i frågan. Någon här som vet vilka lagar och regler som gäller?

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

2. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    Arbetstidslagen:
    12 § Alla arbetsgivare som anlitar arbetstagare till arbete annat än tillfälligt skall lämna arbetstagarna besked om ändringar i fråga om den ordinarie arbetstidens och jourtidens förläggning minst två veckor i förväg. Sådant besked får dock lämnas kortare tid i förväg, om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det.

Så ja, din arbetsgivare har full rätt att ändra dina arbetstider.

3. HåGe

HåGe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu är det så att jag är på den andra sidan i den här frågan. Dvs personen som schemalagger.

4. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    Så bra, då är vi på samma sida :)
    Om ni inte har ett kollektivavtal som säger nåt annat (covering all my bases here :)) så räcker det att du lämnar besked 2 veckor innan ändring. Finns kollektivavtal är det alltid lämpligt att informera (MBL:a med) facket också, särskilt om det gäller många anställda och större ändringar, typ "grattis, nu ska ni börja jobba natt".

5. HåGe

HåGe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Fast jobba natt är ganska kul!;)
    Tack så jättemycket för svaren!:thumbup:

6. repan01

repan01 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Sony Xperia X Performance
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Info:
    Används enbart som väckarklocka
    ROM:
    Sony Z2 (WiFi)
    Du ställer en liten svår fråga, då det beror ju på vad som är den normala arbetstiden för branschen och vad är förändringen?
    Själv så jobbar jag inom två helt olika yrken. I det första yrket så får man enligt kollektivavtalet inte schemalägga utanför den normala arbetstiden utan den anställdes medgivande, och det gäller bara för enskilda arbetspass, fast schemaläggning utanför normal arbetstid är ej tillåten. Den anställde kompenseras med ett lönetillägg på MINST 100% om den anställde går med på att jobba utanför ordinarie arbetstid.
    Inom den andra branschen är normal arbetstid dygnet runt, året runt. Så där finns ingen "normal arbetstid", dock så regleras enligt kollektivavtalet hur man kan ändra arbetstiderna för dom anställda rätt hårt mellan dag och natt. Nattarbetare kompenseras i denna verksamhet genom att ha kortare arbetstid för att uppnå en heltid samt ett nattillägg.
    Notera att arbetstidslagen inte tillåter nattarbete, då dels dygnsvilan skall räknas från 00:00, och dels att med natt avses tiden 22:00-06:00. Detta kan avtalas bort med ett kollektivavtal, så saknas kollektivavtal så gäller arbetstidslagen.
    Att tänka på också, det är inte bara facket som skall informeras och MBL-as med. Om den anställdes arbetsmiljö förändras (gäller fysisk och/eller psykosocial) skall även skyddsombudens informeras om detta. Ordningen är rätt komplicerad hur det skall ske enligt lagen, och skyddsombud som har drivit detta vidare har haft rätt lätt att få ut betydande bötesbelopp både till sig själva och till facket om detta ignoreras.

7. HåGe

HåGe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Med onormal schemaläggning syftade jag mest på tider som inte är desamma som vad personen brukar jobba. T.ex om "Henrik" jobbar lördagar 23-05 och sen blir schemaläggd en tisdag 10-16 veckan efter istället

8. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    beror helt klart på vilket jobb det är ;)