Har SE slutat använda OTA? När jag provade att uppdatera telefonen nyss så dök det upp ett meddelande om att det fanns en ny uppdatering, men jag var tvungen att installera den genom en PC? Måste jag verkligen gå och låna grannens PC för att uppdatera telefonen?
Nej, självklart inte! Du kan låna en kompis dator, släktings eller varför inte jobbets/universitetets/skolans dator?
Inte alls. Men vissa större uppdateringa går inte att gör OTA eftersom de troligtvis uppdaterar vissa systembärande funktioner som OTA är beroende av.
Det känns ju lite risigt att ett sådant stort företag som SE inte har råd att bygga ett uppdateringsverktyg för OSX.
För att 95% av alla mac användare är apple nördar som inte kan tänka sig något annat än en iphone kanske.... Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
SE har väl inte slutat köra OTA? De har däremot byggt om hela OTA-delen i luren vilket bådar för ännu mindre användning av SEUS. Enda gången man ska behöva SEUS är vid recovery eftersom SE-lurar saknar en intern recoverypartition. Luren ska stöda FOTA också (Firmware over the air). Däremot har det varit något steg nyligen som har krävt att SEUS använts. Varför vet jag inte men jag antar det finns skäl till detta. Att köra SEUS under andra operativ går bra - däremot måste det köras i någon form av mjukvaruPC. SEUS verkar onekligen vara skrivet i Java. De borde ta bort cryptot och strappen och ge ut en ren javaversion som går att köra i alla OS istället. Själva portningen av SEUS till MacOS X, Linux etc etc borde vara en ganska enkel procedur faktiskt... // A
I vilket fall så är det en kostnadsfråga, SE har gjort bedömningen att det kostar för mycket att ta fram en version för OSX och Linux.