ClickOk har ju satt ganska precis 4000:- ink moms för den. Håller man det priset så blir xperia play konkurrenskraftig. Och så vill jag också påpeka att de har gjort lite hårdvaruoptimeringar i den för att få bättre prestanda, SE har tydligen satt in dual-channel memory controler för att dubbla minnesbandbredden gentemot CPU och GPU. Främst för att öka spelprestandan, men troligen . Tror också de har gjort optimeringar i GPU:n i sig självt för att öka prestandan. Men vet inte riktigt vad, i videon pratade ju den där SE-killen om någonting med GPU:n. Optimalt pris är c:a 4000:- för då lägger de sig under de nya dual-core telefonerna samtidigt som priset blir mer överkomligt för fler användare, och en stor målgrupp måste ju själklart vara ungdomar och då är alltid priset en viktig fråga. Håller med, SE kan ju tjäna pengar på licenser efter försäljning. Dvs få va med och dela på kakan när spelen säljs till Xperia play. Om spelen är bra så kan det bli riktiga guldgåsar för speltillverkaren och SE.
Sony och Apple har väl aldrig varit kända för att vara lågprisvaror trots att de inte alltid ligger högst i prestandan...
Du hann före, sen så är SE en av de största leverantörerna av lågpristelefoner så argumentet är udda minst sagt. De har inget med SE Play att göra.
S:et i SE står ju för sony, däremot känns det som att Sony inte har varit speciellt dyra jämfört med vad deras grejer har presterat(iaf inom konsollvärlden)
Jo tack, jag är väl medveten om deras joint venture. Men jag menade vad specifikt Sony och Apple hade med saken att göra. För liksom du säger har Sony varit bra på pris med tanke på prestandan. För PS2 och PS3 då. Man säljer billigt för att skaffa kunden. Sedan tar man betalt för tjänsterna. Samma sak Apple gör, fast Apple tar bra betalt på bägge ställen Oavsett, inge mer Apple i denna tråd.
Såg en video idag som jag inte lyckas hitta igen från Barcelonamässan där en representant från SE säger att Play kommer ränkas som en high end telefon i samma klass som Arc. Blir förhoppningsvis inte samma pris
Enligt en artikel i Engadget ska Xperia Play börja säljas i spanien 1 april för €649, vilket just nu är 5737 kr enligt en Valutakonverterare. Länk till artikel:http://www.engadget.com/2011/03/14/sony-ericsson-spain-confirms-xperia-play-for-649-on-april-1st/
Förhandsbokning på Tre är tillgänglig för Arcen och Play: Arc 5395:- Kontantkort. Med Pott abbonemangen är den en hundring dyrare än O2X. Play inget kontantprisval. Men med pott 399:- kostar telefonen 49:-. Arcen 69:- vid samma abb.
Tre har haft uppstickare men generellt sett har de inte varit speciellt billiga på telefoner när det gäller kontantpriser. // A
Verkar som det släppts några priser på telenor nu. 5700kr utan abonnemang, vilket är lite steep för mig. http://feber.se/android/art/204518/nu_finns_xperia_play_fr_frhand/ Iofs kan jag tänka mig att telenor ligger någon tusenlapp ovanför absolut billigaste webbutiken, så säg ett pris runt 5000kr. Men tycker det fortf är för dyrt för att det ska kunna bli en hit. Ungdomar som telefonen främst bör rikta sig till har oftast inte den sorts ekonomi. Om man ska göra en ganska irrelevant och dum jämförelse, en PS3a är billigare... Hade imho varit bättre om de sålt den billigare så de fått ett stort ekosystem och fått sålt massor med spel(prislappen på spelen verkar ju fakt rätt vettig). Vad är förresten skillnaden mellan play, neo, pro och arc utöver kamera, skärmstorlek och kontroller? Alla har samma processor, RAM, ROM, GPU och digitalizer? Alltså stort sett samma telefon i olika skal?
Det ingår i SoC:en att den nyttjar ddr ram och dubbla kanaler gpu/cpu/minne. Om alla nyttjar det vet jag inte. Play har de iaf framhävt det. Operatörerna har aldrig haft billiga priser då de vill pressa dem med ett abbonemang. Jag är fortfarande övertygad om att 4500:- är ett vettigt medelpris för Play. // A
Säger inte att 4500kr är tokdyrt. Men känns som om de kunnat pressa priset ännu mer när de säljer Neo för 3500kr. Att lägga till några kontroller kan väl inte vara så dyrt, och känns som om det skulle kunnat bli en riktig succé om den kostade runt 3500kr. Nu var iofs jag aldrig direkt målgruppen, men känns lite som om det inte kommer bli en supersuccé nu. Tror inte det blir en flopp som Ngage och SE kommer nog tjäna pengar på det hela. Men tror de kunnat tjänat ännu mer om de fått ännu fler enheter sålda och sålt många spel ist. Vad menar du med "Det ingår i SoC:en att den nyttjar ddr ram och dubbla kanaler gpu/cpu/minne."? Innebär det stor skillnad? Det flesta verkar klaga på nu är ju att den inte har tegra2. Är detta bättre?
Det är lite tidigt att spekulera så här mycket om priset. Just nu är riktpriset lite väl högt vilket troligen betyder att den inte kommer att sälja så bra. Det är tillgång och efterfrågan som styr, så jag misstänker att priset kommer att gå ned till en mera reell nivå efter ett par veckor när den kommit ut på marknaden.
Det sitter säkert hundratusentals och dreglar över affischerna på denna. SE gör rätt i att hålla ett introduktionspris på denna då alla superheta gamers får sin till varje pris. Sedan när den stormen har lagt sig kan de sugna bli attraherade. Glöm inte att säkert 8/10 köper mobilen med abbonemang. Då kvittar priset då man i regel signar för att slippa någon extra kostnad. // A
Arc:en finns att förhandsbeställa på Telia(via hyresgastforeningen.se/förmåner/teliawebbshop, 10% rabatt) för 4585:- utan abbonemang. Play:en för 4855:- utan abbonemang. ----------- På Phonehouse 5700:- för Playen. 5100:- för Arcen.
Telenor butiken kollade upp priset på play åt mig, 4700~ va de ungefär ;D Utan abonnemang. Så har man ju en reklamerad telefon hos dom vivaz värd 5k. blir en play till mig vecka 13. redan reserverat en där ;D