Prisvärd mobil

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av ojva, 26 jul 2018.

1. ojva

ojva Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Letar en "lagom" mobil till min 9-åring. Han har idag morsans gamla galaxy s5 som börjar sjunga på sista versen(glappar i laddning och batteriet har haft sina bästa dagar).
    Han spelar mest enklare spel typ cash of clans, kollar Youtube, snapchat och liknande.

Kikar efter en lur som inte är så stor, helst inte större än s5:an han har nu men med hyfsad prestanda som iaf klarar minst ett år och gärna två. Gissar att den kommer att användas bredare och mer frekvent ju äldre han blir.
    Prislapp runt 3000kr...

Funderat lite på pixel 128GB men den är ju nästan två år gammal.
    Någon som har något annat bra förslag, där processor, minne och grafikdel är i samma klass eller bättre än på pixel?

2. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    9 077
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Skulle föreslå Xiaomi Mi A1 alternativt kommande Mi A2. De kör Android One och får således snabba uppdateringar och är väldigt prisvärda. A1 ligger väl runt 1700:- något beroende av lagring och begagnat runt 1500:- här på forumet för 64GB.

A2 hamnar runt 3000:- vad det verkar som.

3. ojva

ojva Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Tack för svaret men den är lite för stor och sen är det väl priset som är den stora fördelen, i övrigt ser jag inget som är bättre? Jag är ingen expert så jag kan mycket väl ha fel.
    Vet att pixel gen 1 är ganska gammal och att framtida uppdateringar kan bli ett problem...
    Kan Nokia 8 vara ett alternativ?
    Hur är det skal till ovan nämnda mobiler? Antar att det är internetköp som är aktuella?

4. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    bernard och chraist gillar detta.
  5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är också inne på Nokia1 som @Johnh3@Johnh3 nämner, och sedan kanske uppgradera när behovet tilltar? Om några år lär vad du än köper idag kännas rätt gammalt ändå.

Storlek och vikt bör passa rätt bra för ett barn vad beträffar Nokia 1. 4,5" skärm och 130 gram. Det mesta är också i plast vilket är synonymt med stöttålighet :)

Man skall ju ha i åtanke att en nioåring kanske inte är helt ansvarsfull och försiktig, varför en dyrare "första-telefon" kanske inte är ett så bra drag. Jag skulle nog vänta med något dyrare till tonåren i alla fall.

Vad kommer luren att användas till förresten? Jag vet inte riktigt hur en nioåring använder en telefon idag; kan du lista några appar du tror kommer användas?

inact_0038 gillar detta.
  6. ojva

ojva Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Han ska få mobilen när han fyller år och eftersom han har en galaxy s5 nu, så behöver mobilen vara minst lika bra. Det är ju inte så kul att ge bort något som han kanske blir missnöjd med, jämfört med s5 han har idag.
    Han använder den mest till spel typ clash of clans, Subway surfer och liknande samt Youtube, tar bilder mm. Vet att han har en massa fotbollsappar också.
    Han är oväntat försiktig med mobilen(än iaf) och kommer få någon form av fodral.
    Bör ha hyfsat snabb processor, helst minst 3GB ram, hyfsad kamera och ok batteritid.
    De jag kollat på är främst Pixel 128GB(batteritiden och framtida uppgraderingar?) , Nokia N8 och P9(osäker på hur den processorn är jämfört med s5)

bernard gillar detta.
  7. bernard

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Ja, har han redan en S5 blir det så klart ett steg nedåt, eller i alla fall ett steg åt sidan :)

Det är lite tråkigt att Google upphör med stödet för Pixel så tidigt, men det går så klart att flasha Lineage OS och köra vidare den vägen när säkerhetsuppdateringarna upphör i oktober 2019: LineageOS – LineageOS Android Distribution

Nokia 8 tycker jag har en lite tråkig kamera jämfört med Pixeln, men den är för all del rätt tunn och enkel att hantera, så den borde också lämpa sig väl för ändamålet. Med Nokia 8 får du också Snapdragon 835 som har bättre livslängd än Snapdragon 821 som sitter i Pixeln, och som förstås är snabbare.

8. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 873
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Google Camera modden fungerar ju på Nokia 8 och är enkelt att installera så det borde väl minska Pixels försteg på kamerafronten? Pixel har visserligen bättre kamerahårdvara men HDR+ funktionen i mjukvaran är ju det som i huvudsak bidrar till bildkvaliteten.

bernard gillar detta.
  9. bernard

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men det är lite jobbigt att integrera Google-kameran med telefonens snabbstartfunktion av kameran utan root, eller genom tredjepartsappar som använder kameran etc.

Men det är för all del bara att installera och använda så långt det går då resultatet blir betydligt bättre.

10. ojva

ojva Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Avstod Pixel som jag bestämt mig för, då jag helst vill ha "vanlig" garanti eftersom det är grabben som ska ha mobilen.
    De jag kikar på nu är:

LG G6 3 490kr
    Samsung A5 2017 2 490kr
    Huawei P20 Lite 3 790kr
    Samsung A8 2018 3 990kr

Jag vet att A8 och P20 Lite är ca ett år yngre än A5 och G6.
    Ta gärna hänsyn till dels priset på mobilen samt prestandan.
    Fördelar är vattenskyddad, nyare(troligen uppdateringar längre), bra propp och GPU, mer RAM, så bra batteritid som möjligt. Inget av dessa är dealbreaker men plus.
    Priserna gäller där jag fysiskt kan åka och köpa telefonen, då jag inte är säker på att den hinner levereras till på fredag. Grabben fyller på lördag och då måste jag ju garanterat ha luren på plats.

Har ni något annat förslag för max 4000kr samt som kvalar in i storlek under 150mm på höjden och 72mm på bredden, så tipsa gärna :)

11. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 014
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om det är Pixel 1 du pratar om, så säljs den ju av våra butiker i Sverige, så du får ju "vanlig" garanti då

12. ojva

ojva Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Ok, det spelar ingen roll att den är gråimporterad då?
    Köper jag den från webhallen(3990kr för 128GB) så kan det nog funka, antar att det är 1års garanti man får då.
    Känns betydligt bökigare med CDON(3290kr). Dock skulle ju 700kr göra att det är värt att chansa men nu lär jag inte vara säker på att få den om jag beställer så...
    Sen har dem "Verizon wireless" som serviceleverantör. Lite osäker på vad det innebär men troligen att den är tänkt att säljas med Verizon som operatör i USA. Är det något som påverkar på något sätt här i Sverige?

13. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 014
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är Webhallen (eller vilken annan svensk återförsäljare du väljer) du köper ifrån, så det är deras problem hur de ska reparera den, så länge de ger garanti. Sedan har du också reklamationsrätten som gäller i 3 år från att du köper varan/tar emot varan om du köpt på nätet. Då är det mot fabriksfel så länge du använt varan på ett korrekt sätt, dvs inga tappskador mm

14. ojva

ojva Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Okej, får fundera hur jag ska göra... Något utlåtande om de andra mobilerna?