Radioseven

Diskussion i 'Applikationer' startad av Hellberg, 15 sept 2010.

1. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Testade på min Wildfire, funkar pärlabra, nu är det som du vet Peter inte riktigt min musiksmak men coolt att du har gjort en App

/Lind

2. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Skulle gärna önska en exit knapp oxå. Det fungerar inte alltid att trycka på stop.

3. Kardanmannen

Kardanmannen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Android Beta Program 7.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10
    Japp, glömde skriva det, men ja kör rootat version av den "normala" 2.1 versionen. Widget hade vart kul som fan! 4x1 skulle passa kanon!

4. Westholma4t

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    Måste säga att versionen innan den som släpptes på market funkar bättre men inte bra på min x10.

5. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Det är besynnerligt, då de till största delen innehåller samma kod, det enda som ändrades däremellan är borttagning av lite debugutskrifter samt fix av en bugg som inte påverkade streamingen i sig men som gjorde att stoppknappen inte fungerade korrekt i vissa lägen.

På vilket sätt strular market-versionen på din X10? Är det svårt att ens få igång streamen, kommer det errormeddelanden, eller är streamen instabil (hackar etc) när den väl är igång? Gör det någon skillnad om sänker till "low (64 kbps)" på stream quality och/eller inaktiverar titelvisning?

Har fått in några rapporter från användare med X10 som säger att det flyter på fint på deras lurar, samt sett en hel del anslutningar från X10-lurar i loggarna på våra streamingservrar så det verkar ändå fungera för många. Vet inte om det kan vara ett problem med instabil nätverksuppkoppling på vissa X10 eller om det är någon konflikt med någon annan app (förinstallerad eller tredjeparts) på just X10. Har hittills inte hört om någon med en annan telefon än X10 som haft problem och som sagt verkar det heller inte omfatta alla X10. Utan att ha tillgång till en egen X10 känns det svårt att återskapa felet och ens ha chans att göra något åt det.

Förhoppningsvis kanske de problem som dykt upp på X10 kommer minskas när SE rullar ut 2.1-uppdateringen till X10, då 2.1 överlag verkar lite stabilare på detta området.

Utveckligen av appen stannar förstås inte här heller utan vi hoppas kunna göra appen både stabilare (för de som upplevt problem) och mer funktionsrik framöver men då vi hade många lyssnare som ivrigt väntade på appen så ville vi lansera den så snart den verkade fungera skapligt för de flesta.

Tack återigen till alla som testat och för alla positiva kommentarer också förstås!

Hej swedebear förresten, kul att se dig här och tack för att du testade även om jag är medveten om att det inte riktigt är i din smak! :)

6. Westholma4t

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    Error 100.0 fick jag upp på förra. Nu funkar den inte alls.

7. Rojpen

Rojpen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

funkar bra på SGS iaf, dock enda sättet att få tyst på den är att trycka på stop, funkade inte ens med taskiller ^^
    annars fin fin app :)

8. Westholma4t

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    Använder market versionen igen. Funkat fint i ca 20 min tills jag använder webläsaren. Endast ett par två sekunders stop. Surfar samtidigt går inte. Har tagit bort titelvisning och lägsta kvalitén. En fråga... buffrar en sån här app? Isåfall kanske den borde ökas.

Last edited: 18 sept 2010
  9. Yoshien

Yoshien Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Jag tycker nu efter lite test att Radioseven appen att den tappar streamen för lätt.
    Testet är gjort i bilen i sthlm området. Jag har även testat Sr play och den
    funkar mycket bättre.
    Känns lite som att den buffrar upp för lite innan den startar stream,så vid
    minsta "dipp" så hackar/bryter det. Bara jag som känt av det??

10. Hellberg

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    En bidragande orsak till att SR Play funkar bättre i sådana lägen är nog att den mig veterligen kör 64 kbps stream och Radioseven kör ju 128 om man kör på standardkvalité. Sänker man till 64 i settings så borde inte skillnaden vara jättestor (men jag vill nog inte direkt rekommendera någon att köra på 64 om man inte måste eftersom förlusten i ljudkvalité blir rätt stor).

Är din Desire uppgraderad till Android 2.2? Mediaspelaren i Froyo/2.2 har nämligen inbyggt stöd för shoutcast och detta utnyttjar Radioseven-appen om man kör 2.2, men om man har tidigare versioner används en proxy komma runt det saknade shoutcaststödet. Detta gör att dock att jag mig veterligen inte har någon chans att påverka hur mycket spelaren buffrar på telefoner som kör 2.2 eftersom mediaspelaren då sköter allt själv. När det är en äldre androidversion och man kör via proxylösningen finns dock en möjlighet att jag kan öka bufferstorleken så att det blir stabilare. Sedan kan jag förstås göra om koden så att den inte använder det inbyggda shoutcaststödet även om man har 2.2 utan alltid kör via proxy, om det skulle vara så att den blir stabilare.

Jag ska hursomhelst försöka testa lite mer under lite sämre nätverksförhållanden och se vad jag kan åstadkomma.

Förhoppningsvis kan jag även framöver kanske lägga till stöd för fler streamingformat än mp3 vilket då skulle göra att vi kan sänka bitrate men ändå bibehålla en skaplig ljudkvalité.

11. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Funkar perfekt på min Hero!
    Perfekt till träningen!

12. m1kael

m1kael Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Fungerar finfint på min SGS också. Ska testa med wifi när jag kommer hem.
    Jag skulle vilja se en toggle för att kunna välja bort ikonen i notification baren och möjligheten att "sponsra" till sig en ad-free version.

Och jo, man kan lätt somna till denna musiken, magiskt bra. :)

13. Yoshien

Yoshien Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Hellberg

Jag kör med 2.2,men jag tycker att om SR kör med 64 så är den bättre än eran.
    Testade efter varandra i bilen, stor skillnad.

/Mvh
    Freddan

14. Westholma4t

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    error -38.0 tror jag det stod

15. Hellberg

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Jo, det är samma bitrate men olika streamformat, SR kör AAC och vi kör enbart mp3 i dagsläget (vilket inte är någon höjdare i låga bitrates). Men det kan komma att ändras.

16. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Fungerar finfint på min urgamla sumplur. Appen startar genast, strömmen (128) startade efter max 2 sekunder.

Härligt med sådana där supersimpla appar - bara play och stop man egentligen behöver bry sig om. Härligt.

En widget vore dock trevligt.

17. jihed

jihed Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ruggigt bred musiksmak, och lyssnade en del på radioseven för några år sedan. Men i alla fall.
    Har jackat in min Android i bilstereon, och kört fram och tillbaka till jobbet ett par ggr. Det är ca 7 mil enkel resa. Bitvis genom skogen med på sin höjd Edge mottagning, men även genom Borlänge/Falun. Jag kan konstatera följande:
    * Den fungerar OK i stan, även om den kopplar ner där också.
    * Ändrar man till 64 kbit/s så går det bättre. Men då är det å andra sidan omöjligt att lyssna p.g.a dålig kvalité på ljudet. Annat format på strömmarna? Brukar köra spotify mycket annars, och den kan man få någon liten dipp på ibland. Men den strömmar generellt på mycket stabilare (96 kbit/s). Men jag tror att den buffrar mycket mer, då det kan ta "lång" tid innan en nysökt låt startar.
    * Då den bryter måste man trycka på Play igen aldeles för ofta. Hade varit bättre om den försökte återansluta automatiskt.
    * Då och då går det inte att trycka på stopp
    * Går inte alltid att trycka upp menyn. Slutar med att appen "slutar svara"
    * Samma sak när man ska trycka på stopp ibland. Appen "slutar svara"
    * En riktig "stäng av" knapp önskas.
    * Texten med artist/titel kunde varit lite större (trevligt när man kör bil)
    * Kanske går att trycka in lite mer info från webbsidan (Fast jag tycker om det "tomma" utgångsläget).
    * Ljudet verkar ha ett ganska "V-format" equalizer. Passar väl musiktypen ganska bra.

18. Hellberg

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    I nuläget har vi tyvärr en driftstörning på servern som appen använder och därför kan troligtvis ingen ansluta och lyssna på Radioseven via appen. Vi jobbar på att lösa detta så snart som möjligt och vi ska förhoppningsvis även kunna ordna lite mer renundans här så att problem som detta inte behöver uppstå så lätt i framtiden. [EDIT]Nu har vi en backupserver online och appen bör fungera igen för de flesta, det kan dock ta ytterligare en stund innan alla dns-servrar har uppdaterats med den nya serverns ip-adress. [/EDIT]

Vill också rikta ett tack till jihed för det senaste inlägget, bra synpunkter där som jag ska kika närmare på. Kommer att undersöka om det går att förbättra stabiliteten vid sämre anslutning i allmänhet och kanske även ordna en 64 kbit-stream i ett annat format då mp3-stream i 64 kbit mycket riktigt inte låter vidare bra.

I övrigt ska jag försöka tillgodose ytterligare lite önskemål i nästa version, som t.ex. widget/s. Kan dock i nuläget inte säga när det kan tänkas vara klart då jag har ganska begränsat med tid att jobba med appen just nu.

Last edited: 25 sept 2010
  19. Westholma4t

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    Tror du att det kommer komma stöd för surfplattor. Appen funkar inte på min viewsonic g-tablet. Kan lyssna i webläsaren, bara man inte byter flik/fönster.

20. Hellberg

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Jag skulle gärna göra stöd för surfplattor, osäker på exakt hur dock, har mig veterligen inte gjort något specifikt som spärrar från att använda appen med surfplattor men det kanske är något jag behöver göra för att den ska funka ordentligt. Har ingen platta själv så är begränsad till att testa med emulatorn i det läget, men jag ska göra vad jag kan iaf.

På vilket sätt fungerar den inte, kommer det något felmeddelande när du försöker installera den eller när den körs eller vad är det som händer?