Låtom oss diskutera rakapparater för ett ögonblick. Jag har under mitt "vuxna" liv hittills kört med hyvlar, och vanvårdat min hud. Köpt en rakapparat för två veckor sedan och känner hur ansiktet mår bättre. Dock, så köpte jag en extremt billig variant. Jag köpte den egentligen för att ha en hårtrimmer; den klarar 0.4 millimeter till och med 3 centimeter. Jag tycker dock att den ger ett ojämnt resultat och måste laddas 16 (!!!!!!!) timmar efter 45 (!!!!!!!!!!) minuters användning. Den kan inte användas med sladden ikopplad. Vad har ni att råda mig? Jag gillar att den lämnar lite stubb, men finns det apparater som klarar att skära skägget så hudnära, så att det inte är synligt alls? Brukar de vara skonsamma för huden?
Jag har i ungefär 15 år använt Philishave Coolskin (Philips) Dom är alla väldigt trevligt maskiner, och finns skärhuvuden att köpa nya när dom blir utslitna Den lotion som finns i dom gör det hela mycket behagligare också Denna har jag just nu Om Philips HS8420/23 hos Teknikmagasinet.
Braun 3 använder jag och den fungerade över förväntan när jag bytte från hyvel. Ett tips med apparat är att raka sig varje dag, för mig blir det bättre då iaf
Själv så är jag less på rakapparater. Har kört philipshave i många år men fick för ett par år sen en hyfsat dyr Braun som dock inte passar mig, verkar som att philipshave funkar bättre för min skäggväxt då jag får gnugga så förbaskat med Braunen & ändå så blir jag aldrig nöjd med rakningen. Återgick till svindyra Gilette kassetthyvlar som dock ger överlägset resultat jämfört med apparaterna. Ang att vanvårda huden som nån skrev så är det mest en fråga om förberedelser, huden/skägget ska vara rejält uppmjukad så det lämpliga är att raka sig efter duschen. Viktigt också att aldrig raka sig mothårs. Nu har jag gått steget längre & beställt ett rakset med en riktig dubbelbladshyvel samt Raktvål,rakborste & tvålkopp, nu är det tänkt att rakningen ska bli en konstform Har inte fått grejorna än & är lite spänd. Att använda såna här grejor är ju inget för den stressade utan det får ta tid, annars så kan det bli blodigt Har dock läst mycket & detta eller rakkniv är ju det klart bästa sättet att få en så hudnära rakning som möjligt, dock inte lätt & gör man fel så kan man få problem. Kolla in produkterna på www.gents.se
Jag kör med Gilette Fusion Power och är kanonnöjd, runt själva munnen måste jag dock fortfarande köra med apparat då den huden är så känslig så den börjar blöda med hyveln
Fusion power använder jag med. Förbannat nöjd med det. Fick en aha upplevelse när jag hela tiden köpt gilettes rakgel innan men nu sist fanns inte den utan enbart eldorados och det känns faktiskt som att eldorados gjorde jobbet bra mycke bättre. :-P Sänt från min xperia arc
Blöder det än fast du rakar medhårs? Se till att du är riktigt uppmjukad i ansiktet, typ efter dusch. Skaffa en rakborste & gnugga in rakmedlet riktigt & låt det ligga på några minuter innan du börjar raka, alternativt testa ett annat rakmedel. Finns även rakolja man kan lägga på innan det vanliga rakmedlet, mjukar upp.
Bästa resultatet får man med kniv Riktigt rolig kurs och inte allt för dyrt heller. Lär dig raka dig själv med kniv!
Jo det kanske blir nästa steg för mig men jag börjar nog med en fin dubbelbladshyvel för säkerhets skull Har beställt detta set. http://www.gents.se/merkur-futur-700-shaving-kit
Testat en sån hyvel, sjukt bra. Dock får man vara riktigt försiktig så man inte drar lite åt sidan. Alunstiftet är bra att det följer med Dock kör jag själv fortfarande med Mach3. Lättast när man ska raka hela huvudet. Sen använder jag en Remington skäggtrimmer för linjer/längd
Nu har jag hämtat ut grejorna, spänningen är olidlig, får se om man kan visa sig ute efter första rakningen ikväll
Nu var det gjort, gick sådär. Ingen blodvite men resultatet blev ungefär som med min Mach 3. Träning krävs. Den är justerbar & jag körde på snällaste läget nu, det svåra är att hålla rätt vinkel men det ger sig väl & när jag fått till det så får jag testa att justera upp den så den rakar närmare.
Det problemet som irriterar mig mest är att jag har ett ställe vid kinden, spelar ingen som helst roll åt vilket håll jag drar rakhyveln och heller inget annorlunda om jag "drar ut huden", det går bara inte. Plus att efter varje rakning får jag enormt mycke finnar, har aftershave osv på efter, men hjälper inte. Sänt från min xperia arc
Ang rakfinnar, gå in på gent.se & forumet. Ganska inaktivt men en hel del matnyttiga forumtrådar. Annars så kan du googla. Man ska dock aldrig raka mothårs, kan ge bla rakfinnar. Raka endast medhårs & korsvis.
Ja det spelar ingen roll hur jag rakar mig, däremot skall jag testa hur det blir efter dusch, jag brukar oftast raka mig före dusch, tack för de övriga tipsen
Jag använder frugans Venus från gilette... Funkar hur bra som helst ihop med vanlig tvål och vatten Sent from my Desire HD using Tapatalk
Körde med hyvel ett tag men har efter att pratat med produkt utvecklaren på Phillips testade att köra med rakapparat. Mitt krav var dock att jag ville kunna använda mig av raklödder/creme vilket du normalt inte ska göra med en rakapparat. Men tipset och rådet jag fick var att köra med coolskin varianten. Vilket jag gjorde är nöjd med resultatet. Även om jag tycker att hyvel ger bättre resultat. Men tittar jag på kostnaderna så i längden är det billigare att köra med rakapparat. Guiden som jag fick för rakning är att man ska raka sig när huden är lätt fuktigt och lite varmare. Som tex efter en dusch det för att huden blir lite mjukare. Men också för att huden expanderar lite dvs porerna öppnar sig. Det gör att du kan raka närmare med ett bra resultat. Sedan ska du köra med någon form av raklödder/creme personligen kör jag med bodyshops produkter tycker att de fungerar bäst för mig. Som det har nämts tidigare raka alltid medhårs. Det är mest skonsamt för huden. Efter det att du har rakat dig så ska du skölja av ansiktet i kallt vatten. Detta för att kyla ner huden och få porerna till att stänga sig igen. Sedan använd after shave lotion inte after shave rakvatten. Vill du ha en speciell doft vänta lite och släng på lite eu de toilette. Är också grymt sugen på att testa med rakkniv kommer nog att ge mig på det som nästa projekt. Är faktiskt lite kul att raka sig som en ritual i alla fall när man inte är stressad på morgonen.