RelativeLayout-fråga :)

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Maxxan, 8 maj 2011.

1. Maxxan

Maxxan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har sett att både DroidDraw och vissa exempel har de element som ska vara längst ner i en vy av typen relative layout högst upp i xml-filen, och sen näst längst ner, näst längst upp osv, alltså bottom up.

Är detta något som går snabbare när positioner och storlekar ska räknas ut eller vad är anledningen? Man får tänka lite bakvänt om man gör så.. :)

Om det är snabbare, någon som hört något om prestandaskillnad?

2. foobar17

foobar17 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

3. Maxxan

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jo, fast i detta fallet är det ju inte nästlade objekt. Det är ju bara omvänd ordning på layouten, att alla objekt som ska vara längst ner kommer högst upp i xml-filen och tvärt om.

4. foobar17

foobar17 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hmmm, jag läste nog din fråga lite för snabbt... ;-)
    En snabbt titt i källkoden visar inte heller något som skulle favorisera en viss ordningsföljd.

Jag gissar på att det snarare har att göra med var det finns element som har ett eller flera attribut av type alignParent*. Man börjar vanligtvis med något (några) element som placeras relativt en kant (eller centrerat) och sen placerar andra element relativt dessa. Utan att kollat i källkoden för dessa appar, så kan det vara som så att de börjar med att placera en button-list i botten och sen lägger på saker ovanpå. Ibland vill man ju också ha ett element, typ listview, som tar allt utrymme i mitten mellan säg en button-bar i botten och en control/label-bar i toppen.

5. Maxxan

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Aha, men bra att veta att det inte är några direkta prestandaskillnader pga ordningsföljd. :)

6. KaptenKaffe

KaptenKaffe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad jag kommer ihåg var det något med ordningsföljden som var viktigt i Android innan version 1.5. Detta gäller inte nu då allt först undersökts och mäts en gång och sedan placeras de ut i andra genomgången av koden.

Det är nog mer av personliga preferenser och egen organisation hur man vill lägga upp själva ordningsföljden i en RelativeLayout då det är attributen som är av vikt.