Diskussion: Samtalskvalitet

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Cyanopsis, 6 maj 2014.

1. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja, googla så hittar du en mängd trådar om det.

2. R0CKCAT

R0CKCAT Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

3. Cyanopsis

Cyanopsis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Du har i flera inlägg refererat till kommentarer och trådar i andra forum/hemsidor som är viktiga för diskussionen i den här tråden. Som lite god service får du gärna länka till de diskussioner du refererar till. Det är många som är intresserad av det här ämnet som vill veta mer.

4. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ajdå, det tänkte jag aldrig på. Nu har jag inte sparat några. Men de var i stort sett uteslutande på forum kopplade till Sony. Intressant blir svaret från Sony, om jag får något. Kommer att redovisa det.
    Skall försöka få tid ikväll till att leta några vettiga länkar. Men, det är frågor och kommentarer till Sony, som aldrig svarar. Men det finns intressanta påståenden som verkar underbyggda. Som sagt, skall försöka att hitta några länkar igen.
    Efter att jag själv ominstallerade och uppdaterade blev det en förbättring, även om kvalitén är låg. Har inga hugg, mummel osv. Däremot låter det ibland som om den uppringda sitter i en tunna.

Last edited: 20 maj 2014
  5. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Några länkar. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2716103.

http://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z2/bd-p/xperia_z2. Sök på t.ex. call issue, mic issue.

6. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har varit till min lokala Tele2-butik. Man har sålt många Z2, få DOA. Tjejen i butiken gick in på Sonys site, där man påstår sig komma med en uppdatering snarast. Ljudgrejen tror jag hade nåt med KitKat att göra, lyssnade inte så noga. Nu får man ta ställning till om man vill vänta, eller byta tel. Jag rotar inte runt på nätet mer iaf.

7. R0CKCAT

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Sitter nu med mitt andra exemplar. Tycker inte att ljudet låter lika brusigt, dock brusar det enormt mycket mer än min S3:a. Motparter jag talat med klagar heller inte längre på att jag hackar och/eller brusar. Ska testa lite fler samtal.

Frågan är om man ska köra på detta och hoppas att ny mjukvara kan göra susen eller helt och hållet ge upp och vänta på LG??

8. Matte7920

Matte7920 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hoppas att de kan fixa det med någon ny mjukvara..
    Det kan ju inte bli mkt sämre
    Annars är det nog den bästa mobil jag har ägt..

9. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Mjukvaran har jag läst om länge, det kan ju betyda att man försöker kyla ner kunderna. Släppa inom kort? Det är ett genomgående tema bland tidigare Sony. Känner inte till hur mycket snack och verkstad Sony kör med.
    Jag tycker att man satsar mer på appar än vad produkten är till för. Känns lite som att jag bytt ner mig från HTC One X, frånsett skärmen.

10. tigerstrom

tigerstrom Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Min andra är extremt mkt bättre men jag tycker att det är lite sämre kvalitet om jag pratar med en fast telefon. Nån som har tänkt på detta?

Skickat från min D6503 via Tapatalk

11. parishplan

parishplan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har nu hämtat ut min fjärde "telefon". Samma problem med detta exemplar. Otroligt dålig samtalskvalite och ett enerverande brus i bakgrunden. Nu känns det som jag skiter i det här och lämnar tillbaks den. Orkar inte med det här strulet. Jag har likt någon annan nämnt i den här tråden haft mobiltelefoner då de var stora som tegelstenar, tidigt 90-tal. Har aldrig haft en telefon med så här dålig samtalskvalite, aldrig.

Börjar tvivla starkt på att det verkligen finns Z2or där ute som är felfria. Ni som hävdar att erat ljud är utan anmärkning, försöker ni intala er det för att lura er sjävla? Är de verkligen helt brusfria? Låter det inte sjukt märkligt när ni pratar i "telefonerna"? Utöver ljudproblemen har även alla mina exemplar blivit extremt varma vid filminspelning och vid ett flertal tillfällen vid vanlig surfning, detta är ifs ngt jag kan bortse ifrån men sammantaget med ljudproblemet är det helt enkelt inte värdigt ett flaggskepp år 2014. Ett flagskepp som säljs för 6000 kr.

Swedroids recension är förövrigt mycket bristfällig i det här hänseendet.

12. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Jag filmar länge i 4k, filmade 5 minuter igår och den blev fesljummen (den blir varmare när jag spelar), surf flyter utmärkt, inga glipor, vattentät och samtalskvalién är bara något sämre än min förra telefon, men jag antar att det är för att den är vattentät.

Skickat ifrån min Xperia Z2 via Tapatalk!

13. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det kunde vara intressant att känna till sanningshalten i en uppdatering som löser problemet. Jag har testat min tel hela dagen, både inom- och utomhus. Ibland kan man höra en aning "vattenplask". Vad är alternativet till Z2:an? Jag ser inget. Vilken tel är värd 6000sek? Jag har fått ett nytt problem, som iofs inte stör mig så mycket, att vid öppning är program pågående. Program som jag inte använde tidigare. Tror inte att jag någonsin köpt en ny felfri elektronikprodukt. Hör inte till tråden, men min Samsungplatta är öken.

14. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

15. R0CKCAT

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nej! Nu ger jag upp med min Z2. Ska gå och häva köpet hos Tele2 nu.
    Chattat med SONY-supporten som säger att han inte hört talas om felet med dålig samtalskvalitet tidigare. Känns ju sådär sant om man skulle läsa den här tråden och se alla som har/haft problem.

2 ej fungerande telefoner knäckte mig. För det priset tycker man ju att en så grundläggande funktion ska fungera. Tack-o-adjö SONY! (Få se vad som händer den 27 maj istället :))

Janne303 gillar detta.
  16. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vad händer 27/5? Din kontaktperson på Sonychatten var antingen oärlig eller rent av dum. Problemet finns i alla möjliga forum. Även operatörerna erkänner det. Min tel är ok nu, efter ominstallation+uppdatering. Detsamma säger personer jag ringer upp. Skall åka runt några dgr i landet, passar då på att testa. Är nöjd med tel f.ö. Visst är det ett överpris, som på alla tel.

17. R0CKCAT

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

LG-event.

Uppdatering, via PC-companion då eller?

18. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Sony känner till det enligt Sonymobile.se´s FB sida.

Samtidigt verkar det inte bara vara Z2 som har samtalsljudproblemen.
    S5, 5S osv... HD voice som ställer till det?

Janne303 gillar detta.
  19. R0CKCAT

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

I mitt fall har jag Tele2 så inget HD-voice för mig.

Talade med Tele2 idag (fysiskbutik) och fick ett nytt simkort. Har testat med det. Utan några direkta resultat.
    Under ett samtal testade jag dock att stänga av brusreduceringen och då märktes skillnad - på andra sidan linjen. Det störande bruset kvarstår fortfarande på min sida :/

F.ö. snackar Tele2 om att det är svårt att lämna tillbaka telefonen om "dom inte kan identifiera felet i butiken"...men hur kan dom avgöra om det brusar eller inte i en "skrikig butik i ett köpcentrum"....

Jaja. Är det någon som har någon inspelning eller något som man kan jämföra med och se om jag har likadant?

20. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
    Jag har Tele2 OCH HD-voice :D Inga ljudproblem alls.