Problem: Skärmproblem

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av Zeetro, 9 dec 2011.

1. Zeetro

Zeetro Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Fick min Note i onsdags och allt har varit kanon. Men igår när jag började använda den på riktigt märkte jag att när tex market laddas, grå bakgrund, ser skärmen jätte konstig ut. Blir ett mönster, som massa små sträck och ikonerna som är längst ner verkar nästan bli inbrända, syns svagt i det gråa. Även vita bilder syns mönstret, men inte lika mycket. Dock ser jag inte fenomenet så mycket annars, mest mot just gråa och vita bakgrunder. Vad tror ni? Doa?

2. stefanb

stefanb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Förmodligen får du den inte godkänd som doa om det inte är problem i väldigt olika scenarion och i stor omfattning.

Finns mycket info om detta på xda, och slutsatsen ser ut och vara relaterat till mjukvaran, där igenom ingen doa.
    Finns en del som har stora problem men dom verkar vara få.
    Sen finns det dom som aldrig har något problem.

Jag själv har viss problematik vid gråa bakgrunder samt en väldigt liten toning av grönt vid scrollning i tapatalk samt i handelsbanken.
    Jag känner mig irriterad självklart, men eftersom det verkar vara mjukvarurelaterat så känner jag mig lugn, för eller senare löser samsung eller någon på xda det.

Och det är just det som gör android så bra.

Länk till xda tråden
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1336187

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Last edited: 9 dec 2011
  3. Zeetro

Zeetro Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aha okej, tack för infon :) Ska kika på länken och som sagt bara hoppas det är mjukvaran. Märkte iaf det blev mycket bättre när jag tog bort automatisk justering av ljusheten i displayen

4. Lukas

Lukas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Fick min Samsung Galaxy Note i onsdags och märkte nästan omgående att den lider av samma problem som beskrivs i första inlägget på tråden hos XDA Developers som nämns ovan ( [Q] Galaxy Note Screen Issues!!! - xda-developers ). Kontaktade Halebop och kommer nu att skicka in den som DOA.

5. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Samma problem som jag nämnt i Video problem tråden och fick en ny från DustinHome. Men samma på den också, så skickade tillbaks den nya och behöll den gamla istället. Så spara er bekymret att skicka tillbaks, förmodligen blir det samma ändå på den nya och bara vänta tills, supercurio/andra devs släpper en app för kalibrering/färgprofil istället.
    DustinHome har kontaktat Samsung och dom visste inget om det. Har också postat hos Samsung facebook sida och dom säger dom ska titta på problemen.

Bara vänta om det kommer nån fix från Samsung, annars får jag roota telefonen och fixa det själv. När dom duktiga devs på xda släpper en kalibrering och färgprofil app för Noten.

6. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag undrar hur många GNOTE som samsung har få skickat ut gratis pga av mjukvarufel... Som sagt... gingerbread är inte anpassat till 24 bitars HD skärmar... därav alla skumma problem som uppstår..kommer lösas i och med ICS.

7. devilrat

devilrat Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var inte för säker. Samsung själva ser inte det som problem, menar att det har med pixeldensiteten pga av den stora skärmen att göra. Jag har fått mailsvar av dem där de anser problemen som "Hue/tint changing", "color banding", och "black rendering clipping issues" i videos är fullt ok. Först menade de att det berodde på Youtube, men jag bevisade motsatsen genom att det även uppstår på egen filmade klipp med kameran! Detta bevisar att färgprofilen alternativt gamman är helt åt helvete felkalibrerad i dessa mobiler. Däremot prickar/maskar på skärmen i totalt mörker mot svart bakgrund beror på trasig AMOLED skärm, och skall lämnas in omgående enligt dem själva. Problemet är bara att man riskerar få en likadan tillbaks, eller en med ännu värre problem då extremt många skärmar på denna mobil verkar "trasiga". Orkade inte med Note´n längre och gick över till HTC, vilket jag absolut inte ångrar en sekund. Först när Samsung ordnat alla problemen kan jag tänka mig gå tillbaks...