Slööö telefon

Diskussion i 'Hero' startad av eastlin, 28 feb 2010.

1. eastlin

eastlin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tjena har inte haft min Hero i en månad ens, nu efter man varit med polare så har ja märkt att min telefon bara blivit slöare o slöare till exempel när ja skriver sms så kan ja skriva hela ordet men inga tecken kommer förrän en stund senare. När jag skickar sms så kommer den ringen fram o bara snurrar o de står vänta o försvinner aldrig.

någon som vet vad ja kan göra? så den blir som innan för ungefär 2 timmar sen.

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 627
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    starta om kan ju vara en bra början

3. matkoh

matkoh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmmmm.

Byta rom(image) och fixa till SD-kortet, då åker den.

4. outlaw_82

outlaw_82 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Roota telefonen och testa autokiller, tror den fyller ett bra syfte på min lur alla fall.

5. MiniHD

MiniHD Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Eller, som det är sagt i otaliga trådar, låt bli autokiller!

Android sköter minneshanteringen snyggt själv. Det kan se ut som att du har lågt minne, men om något program behöver minnesresurser kommer operativet att stänga ned program som inte längre är aktiva.

Mitt tips är att inte använda någon form av taskkiller. Det har bara gjort min telefon slöare.

6. monkie79

monkie79 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Autokiller är ju en optimering av androids egen inbyggda "taskkiller"...

7. outlaw_82

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Exakt så har jag med fattat det, så inte alls så farligt som en ren taskkiller om ja hajar rätt av allt ja läst om appen

8. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

android hanterar minneshanteringen helt okej, ja. men det är fortfarande många program som är dåligt skrivna och därmed drar processorkraft i bakgrunden, vilket i sin tur leder till en slöare telefon. tyvärr så känner jag ett behov av en taskmanager.

9. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Med rootad telefon och lite egen konfiguration av den interna taskkillern behövs verkligen ingen taskmanager i mina ögon.

10. Jerka

Jerka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Så här gjorde jag när min blev slö:

1. Rensade upp bland inkomna SMS och Mail.
    Jag tyckte att det gjorde en del på sig men vet inte säkert. Jag hade närmare 1000 sms.

2. Installerade "Advanced Task Killer Free" som jag nästan bara använder när jag startar om telefonen. Ökar mitt minne från ca 30Mb till 80 då vissa program startar som jag absolut inte vill ha igång vid uppstart.
    Minimal förändring om ens någon. Kanske på batteriet då.

3. Körde efter guiden här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=6372.
    Snabbade upp Heron mest av alla åtgärder.
    Var egentligen efter att spara batteri vilket jag också är väldigt nöjd med.

Har Retail senaste Hero ROM.

Är "som ny" nu.

11. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Har testat med task killers och har gett upp det. Det har för mig bara lett till sämre batteritid mer process kracher.

Mitt råd är att installera MoDaCo 3.0 eller 3.1 (och stäng av compcache). Detta har gjort min telefon till en riktigt snabb och responsiv lur med bra batteritid (sällan under 48h). Har inte varit med om ett enda lagg sen jag stoppade in 3.1 och stängde av compcache, har heller inte task killer installerad.

12. falkinski

falkinski Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Det ær bættre att Android anvænder minnet istællet før att det bara ligger till ingen nytta alls. Men det verkar svårt før folk att låta bli att sjælv døda apps :) Jag slutade iaf gøra det och hade inga problem med min Hero tillslut.

13. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

@eastlin, kolla i Astros processhanterare så du inte har en app som ligger och drar massa cpu.

@Alla:)
    Android kan hantera minnet bättre än vad nån fristående taskkiller kan göra och därför bör man som sagt inte använda dom. Autokiller som outlaw_82 pratar om är dock nått helt annat.

Autokiller är en app som gör det möjligt att ändra när Android börjar döda processer. Heron börjar döda tomma processer när det 24MB RAM kvar och det är lite i minsta laget. Jag har ändrat det till 36MB och det funkar bra för mig. Många har betydligt högre värden men det tycker jag är onödigt.

Det finns vad jag vet 2 appar som man kan ändra detta med förutsatt att man har en rootad telefon.

Autokiller

Autokiller har lite fler funktioner men om man bara vill ändra minnesvärdena så duger nästa fint.

Minfreemanager

Enkel, lättanvänd och har i princip bara det man behöver för att ändra minnesvärdena.

OBS!
    Innan man börjar pilla med det här är det bäst om man läser igenom tråden på xda så man har lite koll på vad man gör. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=5442369

14. outlaw_82

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Stöter på det där med compcache ofta när jag läser om trådar om upptrimning av heron. Men vad är compcache för nått? vad har det för funktion? Varför blir luren kvickare om man stänger av det? Och hur gör man? Länka gärna till ett inlägg där dom förklarar.

Tackar!!!

15. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Compcache var såvitt jag vet inget problem i MoDaCo 3.0 men det verkar som 3.1 versionen ställde till det lite grann.

Compcache sköter minneshanteringen som jag förstått det genom att 'cacha' apps som körs för att komma åt dem snabbare. Ett problem som verkar uppstå är dock att Compcache blir fragmenterat och segar därför istället ner luren. Compcache verkar också ha slukat en hel del batteri.

Från och med MoDaCo 3.2 kommer Compcache ej vara med alls som jag förstått det.

Läs mer här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=3332&page=36 och den följande sidan för bra länkar och diskussion.