Fråga: Stöldanpassa

Diskussion i 'Applikationer' startad av Stingvar, 8 mar 2025.

1. Stingvar

Stingvar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Tänk följande senario. Man blir rånad på sin telefon. Rånaren kräver att man låser upp telefonen. Man har då ett alternativt upplåsningsmönster, vilket gör att man kommer till helt riskfri data. Inget mobilt id, inga digitala brevlådor, inga viktiga mejlkonton osv. När det felaktiga upplåsningsmönstret aktiveras, så ska telefonen dessutom ta en bild med selfiekameran och skicka iväg denna tillsammans med GPS-koordinater till valfri adressat. Man ska också kunna "döda" telefonen i efterhand.
    Någon som vet; skulle vara toppen med en app som gör detta.
    Samsung Note ej rootad.

Kristy gillar detta.
  2. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Vad du eftersök talas mycket om ett MDM i sig själv.
    För du måste ha något som ligger aktivt som admistratör och bestämmer vad personen kan göra och inte göra på telefonen, för att kunna låsa den eller så när den redan är inloggad i telefonen annars lär det bara stänga av typ Find my phone och likande tjänster, ett MDM kan på ett admin nivå säga att användare har inte rätt till vissa funktioner ex stänga av kamera funktionen i telefonen så kan det inte ta bilder med telefonen.

Detta är väldigt vanligt i kommunen för undvika att det ska fota sekretessbelagd information och smuggla ut det.

Stingvar och Kristy gillar detta.
  3. Stingvar

Mottagna gillanden:
    2
    Har hört talas om att det finns möjlighet att styra telefoner, men inte mer än så. Det kommunerna är ute efter är lite annorlunda. Jag är ute efter något som ska vilseleda, genom att de kommer till en typ "helt annan telefon", som dessutom tar en selfie som skickas tillsammans med koordinater.

4. danne_00

danne_00 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    162
    xiaomi har en Second Space funktion, där du kan ha 2 profiler på samma mobil helt separerade ifrån varandra,
    då kan man låsa upp den profilen man inte har nån personlig info på , då borde det va tekniskt möjligt att ha appar installerade som kan tracka eller spärra mobilen

5. Stingvar

Mottagna gillanden:
    2
    Tack för tipset. Ska man övergå till en kineslur? (fråga som jag ställer till mig själv :-)

6. tag

Mottagna gillanden:
    1 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Problemet om det inte finns något aktivt som blockerar dom att stänga av funktioner, så kommer du inte kunna kontrollera telefonen när du liks har låst upp den så har den nu full kontroll stänga av funktionerna du vill att den ska göra.

Du måste nämligen ha något som blockerar dom stänga av det funktioner du vill att telefonen ska göra på den profilen när du loggar in åt dom.

Du kan sätta upp profiler i alla android telefoner

Många som får en telefon från jobbet tillexempel gör en jobb profil och en privat profil på telefonen. Men har du loggat in åt den som tar telefonen av dig efter det tvingad dig logga in på den profilen med typ fingavtryck vänster pekfiker för privat höger pekfinger för jobb, så har du också gett dom möjligen stänga av alla funktioner.

7. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    242
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
  8. tag

Mottagna gillanden:
    1 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag har också bankID för olika profiler, morsan min är extremt dålig på hantera internbanken vilket är extremt pinsamt så hon bruka ringa be mig betala hennes räkningar.

Man är morsans personliga bankman känner man sig som. Har en profil för morsan med hennes bankID sedan kör jag mitt bankID på min egen profil. Då man inte kan ha två bankID på samma profil.

Stingvar och bernard gillar detta.
  9. Stingvar

Mottagna gillanden:
    2
    Jag tänkte att det var en smart idé. Speciellt att ta en bild med selfiekameran och skicka den tillsammans med koordinater. Men, ni har fått mig att förstå, att jag är helt ute och cyklar. Tack för svaren iaf.

10. tag

Mottagna gillanden:
    1 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Du behöver ingen bild för få en telefon koordinater, finns admistratörs appar som kan lokalisera telefonerna, vart dom befinner sig problemet är om du inte har något som stoppar individen från stänga av den behörigheten när det väl kommer in i telefonen så är funktionen meningslöst.

Och om du öppnar upp telefonen under tvång och det inaktivera och stänger kamera appen så kan det inte heller ta någon bild och skicka på det sättet.

Det är därför du behöver ett MDM likande system som inte tillåter användaren som har telefonen stänga av funktioner i telefonen endast då kan det bli möjligt. Men har du inget sådan system oansett vad man vill att telefonen kan göra kan stängas av personen när du väl har öppnat telefonen på plats vid rånet, eftersom det är inget som begränsar den att stänga av typ Find my phone funktionen, eller blockera dom från inaktivera en app så den inte fungerar eller rent av avinstallera det eller göra en fabriks återställning direkt på platsen på telefonen.

Endast när du har något högre upp kan du blockera dom från göra vissa saker när det väl är inne i telefonen.

Stingvar gillar detta.