Temperatur wifi

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Gizmokvack, 24 nov 2025 kl 10:15.

1. Gizmokvack

Gizmokvack Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag har byggt ett garage. 30kvm och fullt isolerat.
    Jag tänkte ha en grunduppvärmning på ca 10 grader, mest för att målarfärg ska överleva vintern.

Jag tror ju att en frånluft är billigast i längden men vill helst undvika en ful klump på garaget. Sett att Jula säljer "monoblock" som är värmepump utan utedel men den verkar mest strula hela tiden.

Jag lurar på en dum värmefläkt från Jula LÄNK
    Clas Ohlson säljer en allt-i-ett lösning i form av ett uttag med inbyggd termostat för 399kr LÄNK

Men sen har jag kikat lite på grejer från TAPO. Exempelvis kombinera dum värmefläkt i kombination med smart termometer LÄNK för 170kr och uttag LÄNK för 129kr.
    Så kanske man kan ställa in 12 grader mellan klockan 01-05 när det är billigare elpris och 9 grader dagtid?
    En dröm vore ju också såklart IF; billigt elpris högre tempetur.

Skulle annars två olika temperaturer funka med tapo? Jag känner att det är viktigt med elmätning i uttaget för att se hur mycket kWh det går på en säsong utifall att jag måste köpa den där pumpen.

2. besj62

besj62 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Edge
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S24 FE
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A55
    Platta:
    Samsung Galaxy S11 Tab
    Platta 2:
    Samsung S10 Lite
    Övrigt:
    Google TV, Google Stream, Samsung Galaxy Watch 7
    Jag har ett liknande behov i ett isolerat förråd. Där fanns det från början en elradiator med fast anslutning. Den smällde och en elektriker satte istället in ett vanligt vägguttag. Jag kombinerade med ett Wifi-eluttag, en Wifi-termometer och en oljefylld radiator från Jula. Wifidelarna går med Smartlife (som alla noname Kinaprylar verkar använda). Fungerar utmärkt för mig. När tempen går under 4 grader slås elementets strömförsörjning på. När tempen går över 7 grader slås strömförsörjningen av. Jag har använt det under hela förra vintern. Snål lösning...

3. Gizmokvack

Gizmokvack Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Intressant.

Förra veckans kyla gjorde att jag köpte värmefläkten. Jag sätter på och av manuellt med ett gammalt uttag från just nedis smartlife.

Går det att komplettera med tempgivare? Behöver jag hub nåt sånt då? Den jag har är bara via wifi.