Min pappa har precis köpt en OnePlus Nord som jag hjälpte honom med igår men vi fick aldrig rätt på det här med volymknapparna på sidan av telefonen. Vi vill ju att när man trycker på dessa knapparna så skall volymen på ringsignalen ändras upp och ner men det enda som ändras är volymen på Media uppspelning. Hur ändrar man detta? Dvs gör så att knapparna på sidan justerar ringsignalen och inte media volymen.
Sedan fungerar väl volymknappen för ringsignalen just när telefonen ringer, på samma sätt som för ljudvolymen på samtalet under samtal. Mediavolymen är default men det går att ändra alla enligt mitt tips ovan.
Jag har för mig att Google ändrade beteendet för volymknapparna för ett antal androidversioner sedan, och det var lite förvirrande innan man lärde sig. Förut kunde man justera ringvolymen med dem ifall inget annat ljud spelades upp, men det ändrades så att det i huvudsak är medialjud man justerar med dem, undantaget samtalsvolymen under pågående samtal som jag tror fortfarande kan justeras med volymknapparna. Alla andra ljudnivåer, inklusive ringsignal och meddelandesignaler är man hänvisad till inställnignspanelen för att justera. Det brukar dyka upp en genväg till de inställningarna på skärmen, precis som visas i en skärmbild i ett tidigare inlägg, så fort man trycker på nån av volymknapparna.