Fråga: Ta bort operatörslåset

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av urbanlarsson, 14 maj 2012.

  1. Orginal

    Orginal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Toppen!
     
  2. ernot

    ernot Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har allt gått bra? väntar in ett comviq kontantkort sen ska jag beställa tänkte jag! :)
     
  3. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Är inte hemma men fick ett mejl från dom med en länk. Det kostar 400kr så får jag koden på måndag. Tänkte lägga in beställningen när jag kommer hem söndag kväll.

    Jag tror inte det kommer vara några problem, har mailat med dom lite nu och det har varit rätt lätt att kommunicera med dom.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
     
  4. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    En liten uppdatering. Jag hade betalat till Frimobil.nu för koden och mailat lite med dom (innan jag pratade med förmedlingshuset), dom sa att det kunde ta några veckor att få koden då den var ny, men erbjöd också att betala tillbaka pengarna om jag inte kunde vänta. Efter vi kommit överrens om återbetalning med frimobil så betalade jag förmedlingshuset och fick kod där, ska träffa kompisen i eftermiddag och få mobilen så får se om det funkar.

    Frimobil återkom någon timma efter jag betalat förmedlingshuset och sa att dom kan skaka fram en kod inom 24 timmar.

    Så till slut så kan jag konstatera följande (efter mycket emailande och annat med många olika företag).

    Ebay: billigaste alternativet och kan vara värt ett försök om man har en telefon som är över en månad gammal. Betala via Paypal och se till att mottagaren är verifierad, så man hamnar under "Ebay Buyer Protection". Då kan man alltid få tillbaka pengarna.

    HTCSimunlock.com: Dom hittade inget och jag har inte fått mina pengar tillbaka. Har mailat dom så får se hur det går, dom är dock verifierade på Paypal så har 45 dagar på mig att göra en anmälan mot dom, vilket jag kommer göra om några dagar om jag inte fått tillbaka mina pengar.

    Frimobil.nu: Lite dyrare än alternativen innan men man kan komma i kontakt med dom enkelt, dom är svenska och lyckades ju skaka fram en kod till en två veckor gammal mobil. Jag har inte fått tillbaka mina pengar än men tror att dom kommer betala tillbaka, dom har ju knappt haft en timme på sig än :) Återkommer med uppdatering. EDIT: Fick tillbaka pengarna på typ 2 timmar, riktigt schysst service.

    formedlingshuset.se: Klart dyrast men lyckades få fram en kod snabbast.

    Skriver ett nytt inlägg när koden är testad och alla pengar jag ligger ute med är tillbaka, hoppas verkligen det inte blir förmycket problem med återbetalningar.

    Min rekommendation till dom som vill låsa upp är att testa Ebay först om man ser till att man hamnar under "Ebay Buyer Protection", riska inte pengarna här. Vågar man inte så skippa detta, och är telefonen ny så skippa detta.

    Frimobil.nu och formedlingshuset.se har varit bra på kommunikation så använd någon av dessa. Kan t.o.m maila IMEI till dom först så vet ni om det går att låsa upp eller inte, och hur lång tid det tar, innan betalning.

    Skriver en uppdatering till med slutet på historien när allt är klart :)
     
    Last edited: 21 maj 2012
    JoBu gillar detta.
  5. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Frimobil.nu har betalat tillbaka pengarna, även om dom hade hunnit lägga en order så det kostade dom pengar, så det var riktigt schysst!!

    Nu är det bara pengarna tillbaka från HTCSimUnlock.com som fattas, dom är helt omöjliga att ens kontakta. Dom har tills övermorgon på sig innan det blir en anmälan via Paypal.

    Det bästa är nog att hålla sig till dom Svenska företagen, det har varit en extrem skillnad i kommunikation mellan svenska och utländska företag.
     
  6. Orginal

    Orginal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Stort tack för att du tog dig tid att skriva det :)
    Får nog bli frimobil :)
     
  7. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Såg det finaste meddelandet man kan se på en telefon... "your phone has now been unlocked from the network" :)
     
  8. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag öppnade ett case mot HTCSimUnlock i Paypal, har inte hört ett ljud ifrån dom och dom har inte betalat tillbaka mina pengar.

    EDIT: Får väl skylla mig själv lite, första träffen på google om man söker på htcsimunlock: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=824899
     
    Last edited: 22 maj 2012
  9. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Efter jag öppnade mitt Paypal case mot HTCSimUnlock så skickade dom en Trojan till mig, synd för dom att jag testade filerna dom skickade i en skyddad miljö vi har på jobbet då jag antog att det var något galet. Vem skickar upplåsningskoder i .exe filer skrivna i visual basic?

    Jag skickade in all info till Paypal och gjorde en sk escalate av mitt case till en claim (istället för dispute som det var innan). Nu får paypal avgöra om jag bör få tillbaka pengarna, tror dock dom kommer ge mig tillbaka pengarna.

    Så, inte handla av HTCSimUnlock, eller något annat bolag associerat till SWReg (dom som kör HTCSimUnlock och en massa liknande sidor).
     
  10. bergsby

    bergsby Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2010
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vad är de dessa sidor egentligen tar betalt för? Vad är de dem gör som kostar pengar?
     
  11. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Dom ger dig upplåsningskoden till telefonen som gör att operatörslåset tas bort (om telefonen är operatörslåst dvs, i Sverige tror jag bara Tre håller på med sådana dumheter).

    Om telefonen är operatörslåst så kommer operatören inte låta dig låsa upp den förrän bindningstiden gått ut.
     
  12. SuperSverker

    SuperSverker Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag är bara nyfiken..

    Varför inte bara springa förbi Telia, pröjsa 300 :-, och låta dem låsa upp?
     
  13. bergsby

    bergsby Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2010
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jo jag fattar att de dem gör. Men vad motiverar kostnaden? Är de inte bara koder en generator? eller är de förknippat till ett arbete?
     
  14. alhal

    alhal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Komunist eller? :) tillgång och efterfrågan? Om du har vetskap ellet färdigheter som gör att du på 5min kan producera något som folk är villiga att betala en miljon för, skulle du inte sälja vad det än må vara du får en miljon för HELA TIDEN? Det skulle iaf jag göra.

    :)

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  15. alhal

    alhal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    För att det kan du bara göra när bindningstiden löpt ut, eller efter 12mån (enl svensk lag)

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  16. bergsby

    bergsby Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2010
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Fast inom de flesta scener är key generatorer gratis utan just denna. Spel som exempel där man laddar ner key generators inom några dagar. Hur kommer de sig att dessa genratorer inte läcker eller att hackers inte släpper dem fritt?
     
  17. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    För det är inte generatorer som används, du kan inte räkna fram upplåsningskoden, utan måste ha access till den. Dom som har access är tillverkaren, operatörerna samt partners. Det är någon i kedjan som "läcker" ut koderna, och dom gör det inte för att vara snälla utan för dom får pengar för det, därför man måste betala.

    Nu är det ju så att operatören tar runt 300 för att låsa upp den, och om du använder en av dom svenska upplåsningssidorna så kostar det 400. Operatören ger dig inte koden förrän bindningstiden gått ut, så 100kr extra för att få koden med en gång är inte så svårmotiverat.

    Sen var ju min situation som sådan att jag hade en telefon låst till Tre i Sverige, som jag trodde skulle gå att använda med Tre i Danmark (jag bor i DK), men så var inte fallet, så mina alternativ var att antingen sälja telefonen och köpa en olåst, eller betala typ 400 för att få min telefon upplåst.
     
  18. bergsby

    bergsby Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2010
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ah ;D. Tack för svaret. De förklarar svaret. Trodde de handlade om att bara slänga in siffror i en generator
     
  19. JoBu

    JoBu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  20. tola63

    tola63 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER