Guide: TWRP Custom Recovery och Root

Diskussion i 'G4 - ROM-filer och utveckling' startad av wargreymon, 3 jun 2015.

  1. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Har din twrp-fil laddats ner korrekt? Stämmer md5 (eller vad de har för hash)?
     
  2. Janzzze

    Janzzze Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kollat md5 nu och den stämmer.

    Vill tacka för din hjälp wargreymon i detta uppskattar det verkligen men i slutändan hittade jag en annan lösning på mina problem.

    Jag tog telefonen packade ner den fint och prydligt i kartongen och gick till netonnet och lämnade tillbaka den på öppet köp vilket gick bra även med unlocked bootloader.

    Hela den här grejen var lite för stressade för min sinnesro och är glad att jag lyckades få pengarna tillbaka, nu återstår det bara att hitta en ny lur som uppfyller mina krav och för förhoppningsvis inte krånglar lika mycket.

    Måste säga att LG G4 var en trevlig lur som så och hade hela det här gått enklare att lösa hade jag nog varit väldigt nöjd med den, för säga att både skärmen och kameran såg riktigt bra ut och telefonen kändes bra i handen och kommande från äldre eller budget lurar var det väldigt trevligt att ha så mycket ram och cpu till mitt befogade vilket jag inte är van vid.

    Det har varit 2 jobbiga dygn för mig sen jag packade up telefonen och det började strula.
    har aldrig tidigare haft några problem med att flash varken TWRP eller CWM på mina tidigare ofta inte speciellt populära android lurar för att sen köra CyanogenMod vilket var mitt mål med G4an, slippa både google och lg bloat till största möjliga mån och få en nära till AOSP android version med root privilegier.

    Tråkigt att det inte gick nå bra för mig vilket jag till största sannolikhet orsakade själv men grattis till alla er med en G4 med TWRP, root och custom rom eller vad ni nu valt att göra med eran telefon.

    Också stort tack till dig wargreymon igen för att du iaf försökte hjälpa mig med minna problem och för dom guider du gjorde för hur man låser upp bootloader och flashar TWRP, och tack till alla ni andra på swedroid som jag sätt hjälpa varandra med problem och hålla en trevlig stemming på forumet, väldigt stor skillnad på trevligheten, sammanhållningen och hjälpsamheten här jämfört med xda.

    Det löste sig till slut men inte som man väntat sig och jag hoppas jag ser er på forumet igen med en ny telefon och med mindre problem i framtiden, framtill dess för min gamla trofasta ärvda och jailbreakade iphone4 hålla ut ett tag till.

    Vänliga hälsningar
    Janzzze

    EDIT:
    förlåt för mitt orerande, svamlande, felstavningar och off topic inlägg.
    TL : DR lämnade tillbaka telefonen till netonet men tack för hjälpen swedroid.
     
    Last edited: 25 jan 2016
  3. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Felaktig flashning. Kan hända då antingen twrp krånglar eller gammal version. Tråkigt du lämnade tillbaka telefonen :( Om du någonsin behöver hjälp kan du slänga iväg ett pm eller skapa ny tråd :)
     
  4. incognitoo

    incognitoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har precis samma problem som du, tyvärr såg jag detta försent [har passerat öppet köp med 1 vecka], har kört på samsung innan vilket var betydligt lättare att flasha
     
  5. hagi1984

    hagi1984 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tjena!
    Efter att installerat Supersu i twrp så vill telefonen inte starta igång.Är det någon som vet vad det kan vara?
     
  6. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Flashade du eller lät du TWRP installera själv ("Seems you are not rooted" eller liknande)?
     
  7. hagi1984

    hagi1984 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag lät twrp installera det själv.
     
  8. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Det är problemet. Du måste flasha SuperSu 2.68. Rensa cachen sen. När du startar första gången kan det ta lite tid, så lämna bara telefonen på. Sen har du root!

    Varje gång du går in i TWRP kommer den att påstå att du inte har root och fråga om den ska roota. Gör aldrig det. Du har root.
     
  9. hagi1984

    hagi1984 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
     
  10. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

  11. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    haha.. fantastiskt!
     
  12. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Ja, ibland undrar jag om inte de finfina inläggen som skrivs här uppnår verkshöjd och därmed är upphovsrättsskyddade. :)
     
    Last edited: 30 mar 2016
    masze gillar detta.
  13. bihslk

    bihslk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 211
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11
    ROM:
    IOS 13.1
    Hade samma problem med TWRP men gör såhär.

    Gör en kopia av recovery.img och lägg i telefonen/sdkortet

    Nu skriver du

    fastboot reboot bootloader
    sen skriver du

    fastboot boot "namnet på recoveryn"img
    nu bootar den till recoveryn TWRP

    nu väljer du install

    sen väljer du längre ner install image

    sen väljer du recovery av dessa 3 partitioner som visas och sen "namnet på recoveryn".img sen install.

    När det är klart startar du om telefonen.

    Sen skriver du adb reboot recovery och vips så funkar det :-)
     
  14. rille77

    rille77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det har ju kommit lite uppdateringar i mjukvaran sedan denna root-guide kom, funkar det fortfarande enligt denna guide?
    Sitter och funderar på att ta steget även med LG G4 men verkar vara mycket bökigare än med samsung som jag körde tidigare.

    Blir telefonen helt blåst vid upplåsning eller kan man behålla den som den är?
     
  15. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Arrrrhg, nu har det skitit sig. Hade samma problem som några andra skrev i den här tråden. Har låst upp bootloader. Skulle flasha in TWRP men kom bara till den röda triangeln och android gubben. Testade att köra "fastboot boot recovery twrp-3.0.2-0-h815.img" och kom fram till TWRP.

    När jag sedan startade om telefonen, kommer inte ihåg varför, så kommer jag bara till LG startloggan. Inte den som rör sig utan den innan som är statisk. Händer inget mer. Kan inte starta om telefonen utan att ta ut batteriet.
    Via adb kan jag inte göra nått. Den är i offline står det.

    Jag kan komma in i download mode men när jag försöker installera Europe OPEN H81510D.kdz så säger den att det inte gick bra. Kommer till tredje steget men efter en liten stund står det "update stopped due to an error" och sen retry.

    Håller på att testa att ta ner H81520h_00_0516.kdz
    Hjälp!!!
    Vad göra?
     
  16. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Testade att flasha H81520h_00_0516.kdz via LGUP istället och då kom jag igång igen. Phu!
     
  17. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    När du kör fastboot boot recovery twrp i adb, så måste du flasha twrp filen i twrp.. då kommer twrp att fungera, den måste ju flashas för att fungera som recovery, för fastboot boot recovery kör ju bara twrp lokalt.
    (men nu ordnade det sig iallafall) :)
     
    Last edited: 20 jun 2016
  18. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ok, tack. Hur är tillvägagångssättet att flasha twrp när man bootar in i twrp? Sideload eller SD kortet eller liknande?
     
  19. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    jag körde sideload

    Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
     
  20. mebbe

    mebbe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter att jag kört "fastboot flash recovery
    twrp-3.0.2-1-h815.img" när den är i bootloader mode. Och sen "adb reboot recovery" så får jag också röd triagel och död android robot.

    Vad gör jag för fel?
    Min mobil är inte rootad så jag kan inte köra de exempel som är för root. Hjälp!