[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Ja, men om nätet helt går ner så har du väl ingen mottagning? Då står det väl "Endast nödsamtal"?
    Inte helt 100 hur det var i Vimlas fall då jag inte drabbades, men så som jag uppfattade det så var man fortfarande ansluten till "Vimla"?

    Om du har Telia och något system går ner, men säg att du fortfarande är ansluten mot "Telia". Kommer du då kunna ansluta till en annan operatör för att ringa SOS?
     
  2. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Man har driftsatt 2.0 innan det testats ordentligt verkar det som. Kan de backa kunder till 1.0 som fått nya sim-kortet? Annars får de nog lägga i en växel för att stabiliseras 2.0, Ligger själv kvar på originalet och det rullar på så fint så.
     
  3. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Har själv inte fått SMS om att flytta till 2.0 än, men det verkar som att de dragit igång det för tidigt som M203 satt. Man borde en längre testfas med frivilliga betatestare som får köra det under en längre period.
     
  4. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Nu hänvisar Alex till en supportartikeln i forumet där det framgår att man ska ta ut simkortet om man inte kan nå SOS:

    Vad är det här, snälla?

    Så det är antagligen den man kommer hänvisa PTS till, aldrig sett den innan. Lär inte vara ensam om att ha missat den.
     
  5. Clearminded

    Clearminded Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    423

    MINA ENHETER

    inact_0049 gillar detta.
  6. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Satt faktiskt och funderade på samma sak. Praktiskt att lägga upp en supportartikel när man inte kan se när den är publicerad. Kanske kom upp under driftavbrottet, men kan lika gärna ha kommit upp i efterhand.
     
  7. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Helt ärligt, hur många sätter sig och googlar runt och sen letar fram simkortsnyckel när man inser att man inte kan ringa 112?
    112 ringer man när det är nödsituation, har man tid att googla fram Vimlas supportsida och leta simkortsnyckel så kanske 112 var fel nummer att ringa..
     
    Najtprowler, Talvathir, induktion och 6 andra gillar detta.
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Håller helt med! Är det driftstörning KAN man ju kanske inte Googla och hitta supportsidan (fast vid just detta avbrott tror att det hade gått) om man ens skulle komma på tanken! Information som denna måste spridas ordentligt INNAN den behövs! Inte bara av Vimla!

    (Själv har jag i alla fall örhängen som funkar som "SIM-korts-nål", så den biten finns det chans att jag kan fixa om olyckan skulle vara framme.)
     
    induktion gillar detta.
  9. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Det är ju i princip omöjligt i en nödsituation. Man behöver en pinne för att trycka ut kortet ur luren, annars är det ju omöjligt. Och jag brukar inte direkt gå runt med en sån, så det är fysiskt omöjligt att få ur kortet ur telefonen då.

    Det man dock kan göra är att söka efter operatörer och låsa på t.ex. Telia eller Tre. Då tappar man Vimlas täckning och därefter kan man ringa 112. Det tricket funkar dock inte på alla telefoner, men det ska funka på stock Android.
     
    induktion, bernard och inact_0049 gillar detta.
  10. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Telenor har samma information på sin hemsida:

    Jag har problem med att ringa till 112. Vad ska jag göra? | Telenor (Denna sida finns indexerad av Google så den måste man haft där ett tag)
     
    bernard gillar detta.
  11. HoardingDragon

    HoardingDragon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2014
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Jag har bytt till Vimla 2.0, framförallt för att jag pga tvångstankar inte klarade av upprepade sms med uppmaningar.

    Nu har jag strul med datatrafik. Jag får inga nya apninställningar, utan fick lägga in dem manuellt från deras supportsida. Mm, jättebra. Problemet är bara att internet inte fungerar längre. Vissa appar (tre stycken) kan fortfarande ta emot data. Alla andra appar eller systemfunktioner kan det inte. Jag antar att det har med portar eller tunnlar att göra.
    Nåväl. Är det någon som kan hjälpa mig att hitta vilka apninställningar jag bör ha? Jag skickade ett epostmeddelande till vimla om det, men det fastnade i en Gmailkö.
    Min telefon är en xiaomi pocophone. Inställningar för apn jag prövat är, well, alla tillverkare som var listade. Men just nu kör jag på den allmänna inställningen.
    Bara Spotify, messenger lite och kik kan skicka och ta emot data. Internet/twitter/YouTube/play store osv fungerar inte.

    Jag drabbades också av driftstörningarna som nämndes tidigare i tråden, under lördagsnatten mot söndagen tror jag att det var.
    Dagen efter skickar de sms om detta. Fem gånger. 14.40, 14.50, 18.33, 19.56 och 20.53.
    Känns inte det lite överdrivet? Jag såg att någon hade lagt upp en skärmdump på ett meddelande och det verkar betydligt mer rimligt.
    Tur att just jag inte har tvångstankar gällande bland annat upprepade sms. Åh, vänta.

    Men ja, alla tips om apninställningar här eller i pm uppskattas.
     
  12. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    858
    Mottagna gillanden:
    1 019
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Aha du missförstod. Det handlade inte om mig, utan om Vimlas bristande funktioner. Om jag flyttar eller inte, gör ju inte Vimla bättre, så jag förstår nog inte riktigt varför du tog upp det i detta sammanhang.

    Jag skulle absolut inte lura på någon ett Vimla-abonnemang, inte ens mina ovänner! Vimla får först visa att de har en fungerande produkt. Och som skrivits ett otal gånger på olika forum; Vimla var en mycket kul idé från början, men Telenor har tydligen inte kompetens att genomföra den.

    Jag kan mycket väl tänka mig att bli kund igen hos Vimla, men först när (om) de rett ut röran.
     
    svenix gillar detta.
  13. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Du skrev du inte förstod hur dem har några kunder kvar? Tror inte alla som är nöjda skyltar med det, däremot gör de flesta som är missnöjda det. Jag var haft vimla i ett år snart, inte haft många problem. De gånger jag haft problem och tyckt vimla är skit har även Telenor haft problem.

    Jag vet inte vad det är för problem ni haft med Vimla? Känns lite som överdrift på de flesta fronter, är inte mega summor som betalas om man jämför med de stora. Säg Telenor så får du betala nästan dubbla för det du får hos vimla. Du kan alltid lämna Vimla. Finns operatörer som gör detta extra krångligt, dem skulle jag påstå är sämst. Min farbror hade en operatör som krävde inskickat brev och 3 månader uppsägningstid. Tror det var sstnet, där har du värdelös operatör. Jag menar mer på att du kan enkelt lämna vimla om du inte trivs, inte att dem är bättre eller sämre efter att du lämnat.

    Smaken är som baken, delad. Dvs alla tycker olika, jag tycker det är en liten kompromiss att behöva betala med autogiro istället för e faktura medans andra tycker det är en dealbreaker. Det var det jag ville förmedla tidigare.
     
  14. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Dessa APN-inställningar ska du ha:

    Vimla - Tillsammans gör vi mobiltelefoni bättre, det tjänar alla på

    Tycker dock att det är helt jäkla värdelöst med rörliga bilder som Vimla har börjat med.
     
    HoardingDragon gillar detta.
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Är inte det rätt typsikt Vimla? Lägga energi (säkert inte mycket, men ändå...) på en kosmetisk förändring som inte är en förbättrning. "Bara för att" liksom.
    Jag är rätt trött på hur Vimla verkar jobba, men ändå är jag nöjd kund eftersom allt faktiskt funkar som det ska för MIG och jag har sluppit bombarderas med byt-SIM-sms.
     
    tooobe, induktion, mul och 1 annan gillar detta.
  16. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Det är ju ingen fördel heller, jag brukar försöka hjälpa folk med deras APN-inställningar men sedan man började med rörliga bilder har det blivit allt för svårt att hinna se vad det egentligen står. Det var helt klart bättre som det var innan. Jag har tagit upp det i deras forum men tvivlar på att man kommer ta åt sig av det.
     
    Asawi och svenix gillar detta.
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är ganska typiskt Vimla. Efter fyra år så saknar bolaget fortfarande helt styrning och det finns t.ex. inga gemensamma riktlinjer för hur information ska se ut och hur den ska presenteras. Utan det verkar vara helt upp till den enskilda medarbetarens dagsform att få göra vad den vill och lägga ut det direkt på weben utan att det behöver godkännas av någon annan.
    Så blir också all ev. info från Vimla ett enda misch-masch utan struktur och utan några krav på att det ska vara vettigt och informativt.
     
    induktion och inact_0049 gillar detta.
  18. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    När läste du senast om att Tre/Hallon hade problem så att deras kunder inte ens kunde ringa 112? Eller någon annan operatör än Vimla? Ska du driva en mobiloperatör så får du väl för f*n se till att anställa folk som kan sköta det också.

    Svordom riktad åt Vimla till, inte dig gneken.
     
    svenix och jnsson gillar detta.
  19. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 266
    Mottagna gillanden:
    911
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Kan hända med dom stora mobil nät
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla menar väl och har en charmig attityd som i vissa lägen kan vara positiv. T.ex. om du verkligen kommer fram till Vimlas kundtjänst blir du ofta mycket väl omhändertagen.

    Men vad Vimla aldrig lyckats med är att strukturera upp företaget och få till bra rutiner. T.ex. har det konstant under fyra års tid hetat "Just nu har vi högt tryck på kundtjänsten och svarstiderna är därför lite längre än vanligt". Och det innebär då att om du skickar in din fråga via mail, vilket är ett av de sätt Vimla rekommenderar, så kommer det att ta uppåt en vecka innan du får svar om du får något svar alls.

    Vimla har heller inte under fyra års tid lyckats förbättra sega inloggningar till Mitt Vimla eller att Mitt Vimla alltid visar fel upp till två veckor runt månadsskiftena. Om man inte lyckas med såna basic grejor ska man absolut inte ge sig på att försöka driva en egen plattform som är realtids-kritisk och MÅSTE fungera 24/7. Det är dömt att misslyckas med den låt-gå attityd som präglar Vimla.

    När kunder påpekar olika brister bemöts det alltid av Vimla med argument som "vi jobbar på det", "det är på gång" eller "kommer snart". Men efter fyra år är det tyvärr inte mycket som verkligen blivit av.
     
    tooobe, induktion och bernard gillar detta.