Det är inte så enkelt att bara köpa en elcykel med specifikationer som innebär att den klassas som moped, fordonet i sig måste också ha ett
CoC-intyg/vara "typgodkänd" som moped inom EU (Certificate of Conformity)
CoC innefattar:
Köper du en cykel som inte har ett CoC-intyg kan du inte på något vis lösa det på egen hand sedan, utan det är endast något tillverkaren i praktiken kan lösa, då endast tillverkaren har dokumentationen som krävs för att få fram ett CoC-intyg.
Länsförsäkringar försäkrar elcyklar som "mopedklassats" med CoC-intyg:
Vad är en speedbike? / Köp en scooter
Det är samma problem med de elektriska sparkcyklarna. De går inte heller att klassa om på något lagligt sätt.
Jag tror bara de dyrare märkena som Stromer m.fl. än så länge bryr sig om CoC-intyg i EU för S-pedelecs. Det kryllar av tillverkare/webbutiker som säljer speed pedelecs utan att bry sig om detta, då man i allmänhet är dåligt upplysta om det hela (vilket inte är så konstigt, då det här med CoC inte riktigt är helt uppenbart).
En del webbutiker länkar glatt till Transportstyrelens hemsida, och påpekar mycket riktigt att fordonet faller inom specifikationerna för moped klass I eller II, men utan CoC är det ju helt meningslöst, då fordonet ändå inte kan klassas som en moped, och får därmed aldrig framföras på allmän väg.
Inga fordon som inte faller inom specifikationerna nedan får framföras på allmän väg om CoC-intyg saknas:
Utan pedaler:
- Motoreffekt: 250W
- Hastighet: 20 km/h
Med pedaler (får ej vara möjlig att framföra utan att pedalerna används, tex genom gasreglage):
- Motoreffekt 250W
- Hastighet 25 km/h
Click to expand...