Stoppad av Polisen?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av timudjin13, 27 maj 2019.

  1. xxx.maws

    xxx.maws Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Detta gäller nog hyrsparkarna ska nämnas. Dom hade pratat om det men ingen visste riktigt vad som gällde.
     
  2. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Hyrsparkarna är ju strypta till 20 km/h och med tanke på att ES2L lanserats för allmänheten med 250W motor, så är jag övertygad om att det är den hyrföretagen kunnat köpa tidigare.

    Alltså - hyrscootrarna är jag övertygad om att de är fullt lagliga.

    Alla privatköpta M365 och ES2/4 däremot..... de räknas som övriga fordon och får bara framföras inom inhägnat område. De räknas inte ens som moped.
     
  3. Bugatti

    Bugatti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Dock är m365 250W och kör du i ECO mode eller vad det heter så går den i ca 20 km/h. Fullt laglig :)
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fast nej, det är bara vad den KAN göra, inte vad du ställer in den på. Alltså kan den gå över 20km/h vilket den kan göra när du köper den, så är den inte laglig
     
  5. Bugatti

    Bugatti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    En bil kan köra i 200 km/h men fartgränsen är 110, då är den också olaglig eller hur? Exakt samma resonemang
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så här säger lagen:
    "Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som även är avsett för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, och är
    · a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,
    · b. inrättat för att föras av den åkande, och
    · c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen. "

    Källa: Vad säger lagen? - Elscooter Sverige som länkar till Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner | Karnov Open

    Eller direkt från Transportstyrelsen
    "
    En cykel kan också vara ett:

    • elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen. Här kan du läsa mer om cykel med elassistans.
    • elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
    • elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).
    Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik. Läs mer under Cykel med elassistans eller moped."

    Källa: Cykel - Transportstyrelsen
    Cykel eller moped?
    För att få koll på vilka regler som gäller behöver du först vara klar över vad du har för typ av fordon, alltså vilken fordonsklass det tillhör. Elscootrar kan klassificeras som en typ av cykel. Det stämmer om elscootern är konstruerad för en maxhastighet på 20 km/h med en motor på max 250 watt.

    Regler om cyklar

    Om elscootern går snabbare än 20 km/h eller har starkare motor än 250 watt?
    Då är elscootern inte en cykel och kan inte köras efter cykelregler. Frågan är då vad den i stället kan klassas som? Det som ligger närmast tillhands är att se elscootern som mopedklassad, till exempel moped klass II. Men en moped klass II ska också uppfylla flera tekniska krav som en elscooter sannolikt inte klarar. Ett exempel på det är krav på bromsarna.

    Är elscootern snabbare eller starkare än en cykel men inte uppfyller kraven som ställs på en moped kan den inte klassas som vare sig cykel eller moped. Då får fordonet inte köras på allmän väg utan endast inom ett inhägnat område.
    Källa: Vilka regler gäller för elscootrar?

    TL;DR Är elsparkcykeln konstruerad för en maxhastighet över 20km/h räknas den inte som en cykel.
     
    xxx.maws, jonko, chraist och 3 andra gillar detta.
  7. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Definitionen av "bil" säger inte att den måste vara konstruerad för en viss max hastighet i Sverige (till skillnad från tex Japan där det tidigare varit så att bilar från fabrik varit tvungna att strypas till max 180km/h), elcyklar och A-traktorer (och vanliga traktorer) är däremot exempel på fordon som i definitionen har en föreskriven hastighet som de måste vara konstruerade för att ej gå fortare än.

    Försök inte dumförklara andra när det är du själv som inte har koll på regelverket.
     
    xxx.maws, Raste, Fraz och 4 andra gillar detta.
  8. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Den relevanta lagtexten:
    [3] c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.
    4. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som uppfyller villkoren i 3 a-c och som antingen
    a. har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt

    Vem eller vad är det då som säger att jag inte, på egen hand, kan konstruera eller konstruera om, ett fordon till att uppfylla dessa kriterier?

    Lagen säger, vad jag kan se, inget om VEM som ska ha konstruerat den eller NÄR den skulle ha varit konstruerad på det viset.

    Ett rimligt antagande borde då vara att det är hur den är konstruerad när den framförs som är av betydelse och inte t ex när komponenterna såldes eller lämnade fabrik?

    För många andra fordonstyper, t ex mopeder och traktorer, så krävs typintyg men hur jag än googlat så har jag inte hittat ett ord om att något sådant faktiskt krävs för cyklar.

    Förutom att jag tycker frågan i sig självt är intressant så äger jag en M365 och har givetvis funderat på om det skulle vara värt att byta ut styrenhetens programvara, till en sådan som förhindrar att den framförs fortare än 20 km/h, enbart för att vara laglydig.

    Det skulle då vara ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning, som har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt och är konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen. Dvs en cykel.

    Såvida jag inte har missat något fundamentalt, som t ex att det faktiskt krävs någon form utav myndighetsgodkända intyg på cyklar, så ser inte jag något utrymme alls för polisen eller någon annan att bråka om den saken.

    Någon får gärna rätt mig om jag har fel...
     
  9. xxx.maws

    xxx.maws Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Det hjälper inte att ''strypa'' den själv, den ska komma ut från fabrik i rätt utförande för att ses som grön.
     
    jonko och jnsson gillar detta.
  10. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Jag har ingen fabrik.

    Menar du att det är olagligt att använda en egentillverkad elcykel eftersom den inte är tillverkad i en fabrik?

    Jag skulle gärna vilja se en källa på det i så fall... Tomas Norrman som författade artikeln, som jag länkade ovan, verkar vara av motsatt uppfattning, så det är helt klart inget som hör till något slags allmänt vetande.
     
  11. xxx.maws

    xxx.maws Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Källa transportstyrelsen.

    I lagen om vägtrafikdefinitioner SFS 2001:559 så framgår följande om elfordon utan tramp- eller vevanordning att fordonet skall vara konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.

    Detta betyder att om man stryper ner hasigheten t ex via programvara så är fortfarande den konstruktiva hastigheten 25 km/h och är då något annat typ av fordon, eventuellt en moped klass II om den då uppfyller dom krav som ställs och har ett Coc från tillverkaren för moped klass II.
     
    jnsson gillar detta.
  12. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Var, när och hur har transportstyrelsen påstått att man inte får bygga elcykel på egen hand? Jag utesluter inte på något sätt att dom påstått den saken men du får gärna vara mer specifik om du vill att jag ska tro på det.

    Den saken är vi helt överens om.

    Nej, nu svamlar du bara. Jag kan inte föreställa mig att det skulle existera en enda modern elcykel som är hastighetsbegränsad på något annat sätt än via just mjukvara, i en styrenhet, helt oavsett vem som konstruerat cykeln.
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tror poliserna själva är så osäkra på lagstiftningen så ja.... detta kommer nog förbli i gråzonen tills det kommer mer specifik lagstiftning... det får gärna ta sina lilla tid för branschen utvecklas nu explosionsartat och bland framförallt yngre har detta färdmedel tagit över cykeln helt och hållet... om 3 år är många av dessa 18-19 år och ja det kommer helt enkelt bli svårare att införa något totalförbud eller liknande...
    Bland barn ser jag sparkcyklar överallt dessa är dock inte elektriska... ja så elscotern är nog här att stanna... Miljömupparna tycker jag borde se positivt på denna utveckling... kvaliten på dessa scotrarna kommer också bli bättre med tiden... då dess livslängd oftas används som ett argument att de är miljöskadligt...
     
  14. f4mv

    f4mv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nej det finns inget som hindrar dig att bygga något eget. På fordonssidan (läs: motorcykel/bilar) finns det en organisation som sköter besiktningen av att alla parametrar är rätt - mycket fysik.
    Dessa kontaktar man redan i byggnadsfasen så dem har koll på vad man kan/får göra.

    Nu gällde det cykel och sparkcykel vilket lagstiftarna inte alls hänger med, lagstiftning. Alltså är det fritt fram.
    MEN....

    Händer det något eller polisen lyckas se dig i "prikär" situation kommer du inte lindrigt undan (gäller försäkringsbolag också).
    Så när alla andra tar sina bilar till jobb får man fortsätta vara "outlaw" - du är numera "yrkeskriminell".

    Låt inte detta hindra dig! Men gör det med förnuft!
     
  15. Man I Svart

    Man I Svart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag hade i min ungdom en Puch Dakota. Dess fabrikskonstruktion översteg med råge de gränser som en klass 2 moped ska ha. Hur löste man det? Genom en metallring i insuget till cylindern som begränsar mängden bensin (mängden energi) som går att få in i cylindern. Så principen att ett fordon kan vara konstruerat för hög effekt och sedan i efterhand strypas till laglig effekt är ju etablerad och accepterad av Transportstyrelsen sedan årtionden. Varför skulle en annan princip gälla för elscooter? Så om du köper en ”fabriksstrypt” elscooter som inte kan leverera mer effekt än lagligt så är den teoretiska maxeffekten på motorn ointressant. Om man trimmar sin klass 2 moped eller elscooter så är det samma sak och man är då inte inom klassningen.
     
  16. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Frågan är väl hur strypningen görs, den ska inte vara enkel att "koppla bort".

    Strypningen på moppen satt väl i insuget på cylindern? Det hade antagligen inte varit godkänt om strypningen satt i förgasaren eftersom då kunden man enkelt byta förgasare för att trimma.

    Om strypningen är i mjukvara så får mjukvaran alltså inte gå enkelt att byta ut.
     
  17. Man I Svart

    Man I Svart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Precis, därav uttrycket ”fabriksstrypt”.
     
  18. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Man fick inte byta förgasare mot annat än en exakt likadan, polisen hade listor med förgasarmodell och storlek på munstycke (plus drevning och lite annat om jag inte minns fel) och avvek en enda punkt från det som stod i lista var man torsk..
     
  19. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Fast inget av det har rimligen med cyklar att göra?
    Mopeder kräver typintyg. Cyklar gör det inte.
     
  20. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Nej men elcyklar måste också följa ett strikt regelverk och avviker den från detta så är det ingen cykel längre, därav är analogi med moped/mc relevant.