Diskussion: Google Fitbit Sense och Versa 3 med Google Assistant

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av Swedroid, 25 aug 2020.

  1. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Iochmed Googles uppköp av Fitbit, tror vi det kommer finnas inbyggd sync Fitbit -> Google fit, eller måste man gå via tredjepart?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  3. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hmm, bra fråga. Jag tror du behöver stänga av den.
     
  5. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Verkar som på ios att du kan ställa prioriteringslista i hälsoappen. Om jag förstått rätt kan du ställa att fitbit som prio 1.
    Får testa när den släpps helt enkelt
     
    bernard gillar detta.
  6. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Någon som kan uttala sig om batteritiden på Sense? Jag kör idag med Versa 2 vilken jag är ruskigt nöjd med, jag har AOD igång mellan 07-22 och batteriet räcker 5 dagar. Mäter sig Sense / Versa 3 med den? Om man kollar på NetOnNet så står det förvisso att batteritiden är "mer än 6 dagar" på Sense / Versa 3 och "upp till 6 dagar" på Versa 2, men man vet ju aldrig..
     
  7. Smyger

    Smyger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har inte AOD igång men är nöjd med batteritiden såhär långt.
    Det jag noterat är att exempelvis SPO2-mätning (som kräver en egen urtavla) drar en hel del batteri. Men jag har bara haft den i några veckor så det är lite svårt att uttala sig i övrigt. Med min normala användning nu så räcker den väl över 6 dagar (utan GPS eller AOD aktiverat).

    Google assistant finns inte än men är sagt att det skall komma. EKG finns och fungerar (tror jag, den säger i alla fall inte att jag har flimmer och jag tror det är med sanningen överensstämmande)
     
    paycheck och bernard gillar detta.
  8. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Tack för batteriinfo, 6 dagar icke AOD bör väl vara minst 4 dagar med de AOD-intervallen jag hade på min Versa 2. Bör inte vara någon större skillnad i batteritid då alltså.
    Ang. SPO2, är det samma som man kan se i Fitbit-appen under varje natts sömninfo?

    Det jag inte förstår är varför de tagit bort möjligheten att spara egen musik på klockan, så som det går på min Versa 2. Där faller lite hela idén (för mig) med en klocka med GPS utan musik vilket resulterar i att man ändå måste ha en telefon (eller liknande) med sig ut i spåret. Får hoppas att de kommer på andra tankar och rättar i kommande uppdatering.
     
  9. Smyger

    Smyger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det är såvitt jag förstått inte riktigt samma SPO2-beräkning. Den som görs när man använder urtavlan skall enligt uppgift vara lite mer exakt och ger då ett procentvärde. Den som visas under natten är ju mer vilka skillnader man haft i syresättning.

    Musik så skall man tydligen kunna ladda ner till klockan om man har deezer premium vilket jag inte har. Det finns ju tydligen plats i minnet för att ladda ner musik så det är ju möjligt att de kommer att lägga till något liknande senare.
     
    bernard gillar detta.
  10. royalnerd

    royalnerd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    210
    Fortfarande buggig eller har det ordnat upp sig? Var mycket snack om buggar i tidiga reviews.
     
    bernard gillar detta.
  11. Chriz

    Chriz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Info:
    Niagara Launcher
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Info:
    Niagara Launcher
    Gav mig på att ge Fitbit Sense ett försök.
    Åker tillbaka med den imorgon.

    Buggar i både klocka och app (Android)
    Väldigt långsamt interface som får mig att känna att HTC Magic fortfarande är en riktigt snabb enhet. Gick från en Galaxy Watch.
    Enheten är väldigt liten, tänk den lilla Apple Watch ungefär i footprint.

    Blir nog ett försök att få tag på en Watch GT2 Pro för min del, så får man se om den är något bättre. Hade för ett år sedan en Watch GT Sport edition och den var fantastisk till mitt dåvarande behov.
     
    bernard gillar detta.
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 497
    Mottagna gillanden:
    1 565
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Frågan är ju om Fitbit har avslöjat Google Google Assistans rollout för smartklockor, eller om Fitbit kommer ha stöd för fler marknader officiellt än vad Google har på sin Wear OS?

    Google Assistans på Wear OS just nu officiellt alltså
    Tyska, Australien, Kanada, Indien, USA, Espana, Mexiko, Franche, Italien, Japan.

    Fitbit

    Nord- och Sydamerika

    USA (engelska)
    Kanada (engelska)
    Kanada (franska) (tillgängligt tidigt 2021)
    Mexiko (spanska) (tillgängligt tidigt 2021)
    Chile (spanska) (tillgängligt tidigt 2021)
    Colombia (spanska) (tillgängligt tidigt 2021)
    Peru (spanska) (tillgängligt tidigt 2021)

    Europa

    Belgien (franska, nederländska) (tillgängligt tidigt 2021)
    Frankrike (franska) (tillgängligt tidigt 2021)
    Tyskland (tyska) (tillgängligt tidigt 2021)
    Irland (engelska)
    Italien (italienska) (tillgängligt tidigt 2021)
    Nederländerna (nederländska) (tillgängligt i början av 2021)
    Spanien (spanska) (tillgängligt tidigt 2021)
    Sverige (svenska) (tillgängligt tidigt 2021)
    Schweiz (franska, tyska, italienska) (tillgängligt tidigt 2021)
    Storbritannien (engelska)

    Asien

    Indien (engelska)
    Japan (japanska) (tillgängligt tidigt 2021)
    Singapore (engelska)

    Australien & Nya Zeeland

    Australien (engelska)
    Nya Zeeland (engelska)

    Kollar man Google Assistans på TV så har ju Android TV stöd för fler länder än vad LG, Samsung har på sina TV, vore extremt märkligt om Fitbit skulle ha stöd för fler länder än Google har på Wear OS.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det vore så klart trevligt om man kunde aktivera Google assistant bland fler tillverkare med andra OS, men Fitbit ägs ju å andra sidan av Google, så att de har det behöver inte betyda så mycket heller.

    Stödet blev också rätt ordentligt försenat. Det skulle ju ha varit på plats mycket tidigare enligt den ursprungliga planen.
     
  14. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 497
    Mottagna gillanden:
    1 565
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Fitbit har ännu inte blivit accepterad av varken USA eller EU, så det ägs ju inte av Google ännu, EU beskedet beräknas komma den 23 December om jag inte minns helt fel.

    Absolut det är inget fel med att Google Assistans finns på andra märken än Google egna produkter, har inga invändningar mot LG, Samsung heller på TV och ha det.

    Däremot just nu ser det väldigt förvånade ut att Fitbit i tidigt 2021 kommer ha stöd för fler länder officiellt än vad Google har själv på sina Wear OS, vad man borde förvänta sig att Wear OS har fler länder stöd än 3 parts OS, eller åtminstone lika många länder.

    Tar man typ TV så ser det ut så här ju.


    On Android TVs, the Google Assistant is available in English, French, German, Hindi, Indonesian, Italian, Japanese, Korean, Portuguese (Brazilian), Spanish, Swedish, and Vietnamese. More languages are coming soon.

    On TVs that don't run the Android TV operating system, available languages vary. On LG TVs, the Google Assistant is available in English, French, German, Italian, Japanese, Korean, Portuguese (Brazil), and Spanish. On all other TVs, the Google Assistant is only available in English.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men det är ju samtidigt marknader där Fitbit sedan tidigare är etablerat med sitt eget OS. Google är mycket märkliga med tiden de behöver för att utöka sina egna plattformar/tjänster till fler länder.
     
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 497
    Mottagna gillanden:
    1 565
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Jo men det förvånar mig dock att Fitbit ska ha Google Assistans stöd på svenska marknaden officelt, när inte ens Google Assistans har officiellt stöd på svenska. för klockor.

    Men å andra sidan kanske är bara Google som inte uppdaterad Google Assistans sidorna :)

    För kollar man här så är Assistans endast tillgänlig för svenska på Mobiler, Högtalare, Smart Skärmar, TV Apparater
    Google Assistent är Google just för dig

    Och kollar man här
    Ändra språk eller använda flera språk - Android - Google Assistent Hjälp

    Så ska Assistans officiellt ha stöd för svenska för
    Mobilen, Högtalar, Smart skärmar, TV, Bilen

    Google Assistans för bilen verka ha officiellt stöd för
    nederländska, engelska, franska, tyska, italienska, norska och svenska.
     
    bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Någon som vet om Google Assistant i Fitbit Sense/Versa 3 fungerar om man ansluter klockan till iOS? Är tjänsten helt självständig, eller beroende av telefonen på något vis?

    Min gamla klocka har gett upp, så jag tänkte testa Sense nu när den sjunkit lite i pris.
     
    Last edited: 2 feb 2021
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    PXL_20210208_230840897.jpg PXL_20210208_190136958 (1) (1).jpg

    Satsade på en Sense till slut. För lite loggbok här i tråden.

    Har idag avverkat 60 minuter "rehablöpning" med GPS aktiv. Klockan är inställd på att tända skärmen när den känner av att man vrider på handleden, så kör utan AoD.

    På 60 minuter löpning gick den från 84%->77% med senaste uppdateringen/Fitbit OS 5.1.1. Bytte låt/playlist lite till och från via Spotify-fjärrklienten medan jag sprang. (Hade klockan under tröjan, så jag tror inte kylan spelade så stor roll. )

    Förbrukning vid träning med GPS aktiv är alltså 7% per timme, vilket bör ge omkring 14 timmar med GPS:en aktiv i följd.

    Förbrukningen över 24h utan att ha tagit några samtal med den, men läst notiser till och från, med SpO2-mätning, pulsavläsning 24/7 och några EKG-avläsningar för skojs skull verkar ligga på 16% per dag.

    Statistik:
    • GPS aktiv utan AoD: 7%/h eller totalt 14h i följd från full laddning
    • "General usage" utan AoD, röstsamtal eller GPS: 16%/dag eller ~6 dagar batteritid från full laddning


    För övrigt fungerar inte Assistant i Sverige ännu, vilket var lite varför jag satsade på den, men det ska komma igång under Q1 2021, så som mest är det mindre än två månader bort.


    Vad gäller prestandan är den OK vid ett första intryck. Bättre än på de flesta Wear OS-klockor jag testat (har dock inte testat en Wear 4100-klocka ännu), men det förekommer till och från en del hack i menyerna när man fort sveper runt. Touchen är hyggligt responsiv, men inte perfekt, utan till och från uppfattar den inte touchen, och man får svepa om.

    fitbit-sense-back-versa-3-back.jpg

    Det jag minst gillar så här långt är bandet. Har man hår på armarna är det inte helt smidigt eller bekvämt att sätta på klockan eftersom den perforerade delen inte ligger utanpå bandet, utan man trär den innanför, vilket innebär att hår kommer emellan/fastnar (klockan ska sitta hyggligt tight för att pulsmätaren skall fungera ordentligt). En osmidig lösning som främst verkar ha ett estetiskt syfte snarare än ett praktiskt, men det är ju för all del lätt att byta band, så man bör kanske inte klaga för mycket på den punkten.

    Silikonbandet är också rätt uselt på så vis att det är helt slätt, och därmed stänger inne fukt och täpper till porerna, men det fungerar kanske om man sällan tränar med klockan. Används den till och från vid fysisk aktivitet eller om man ofta utsätter bandet för väta är något perforerat band eller dylikt ett måste.
     
    Last edited: 9 feb 2021
    Nicole, Puttesson och milky81 gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fick ut ~108h eller 4,5 dagar efter första laddningen med full loggning och tre stycken löppass á 1h utan always on display aktiv (inställd att tändas automatiskt när man vrider handleden). Tycker det är fullt godkänt. Har sovit med klockan på, så den har loggat 24/7. Har även haft notiser från Slack, Hangouts och Twitter aktivt, så den har fått jobba lite där med.

    Resultatet är tillräckligt bra för att klara sig över en weekend (fre->mån) utan att ha med sig någon laddare, vilket är rätt trevligt. Utan löppassen förmodar jag att man fått ut en extra dag. Den står sig dock inte lika bra i jämförelse med tex Huawei Watch, men har å andra sidan större funktionalitet och är mer kompakt.

    Jag har däremot inte använt klockan något för samtal ännu, men skall återkomma till den punktne.
     
    Last edited: 12 feb 2021
    Nicole och Dadde gillar detta.
  20. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    1 461
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max