Google Pixel 5 - allmänt

Diskussion i 'Google Pixel 5' startad av Swedroid, 18 nov 2020.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fast på Pixel telefonerna finns 5G under väl av nätverkstyp out of the box (som det inte gjorde med t.ex. OnePlus) så kanske mer på att Telia inte accepterar Pixel telefonerna eller att 5G inte finns där personen är
     
  2. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Jag tror inte operatörerna är intresserade av att vara gatekeepers och bestämma vad som skall fungera och inte, med 5G. De vill ha trafik i det nya nätet och börjar de sortera kommer de att få ett evigt arbete som kommer förfölja dem framåt. Tänk om två år och tusen modeller av 5G-mobiler. Vem vill sitta och tycka bu eller bä då?
     
  3. daniisco

    daniisco Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Vet du om detta är för Pixel eller om det är Android 11 som har gjort ändringarna? Jag vet att detta gåt på Samsung android 10 iallafall. Isåfall undrar man hur de tänkte när utvecklade Android 11.
     
  4. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Pixel är Android 11 etc.
    Googles skyltfönster.

    Samsung pyntar granen med lite väl mycket och detta kanske är en av de få sakerna som kan vara hjälpligt.
    Själv klarar jag inte Samsungs mass-attack med överflödiga appar och funktioner som jag inte kan få bort.
    Jag har Samsung-enheter med Android 10 men vägrar Samsung-konto och strippar bort och inaktiverar allt jag kan.
     
    raskigula gillar detta.
  5. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Vad gäller nr 2 så anser nog Google att man inte skall hålla på och stänga alla appar hela tiden då det drar mer batteri i långa loppet när appar måste starta upp "från scratch" varje gång.


    View: https://www.reddit.com/r/GooglePixel/comments/8i5gl4/cant_figure_out_how_to_close_all_open_apps/


    Har haft Nexus 4, Nexus 5 och Pixel 2 tidigare och de har aldrig gjort detta enkelt, om ens alls. På Nexus 5 (Android 6 visserligen) har man aldrig kunnat göra en stängning på alla appar, där måste man stänga dem en och en fortsatt.
     
    katho och jnsson gillar detta.
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Precis, meningen är att man inte ska stänga alla appar, det är bara dumt.
     
    jnsson gillar detta.
  7. vespaman

    vespaman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nja, snarare, det blir inte bättre av att flytta runt den vid örat, jämndåligt. Har man problem med hörseln, eller tycker att det är viktigt med bra samtalsljud, så skulle jag inte till fullt rekommendera P5. Men kan man använda headset eller liknande så är det en bra telefon. Eller om man har bra hörsel, då funkar det nog ändå.
     
  8. ezone

    ezone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Någon mera som fått problem med att kameran hänger sig och inte tar bilder?

    Min står och tuggar på HDR+ men inget händer..
     
  9. Dr.Candour

    Dr.Candour Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Google meddelade ju nyligen att unlimited storage på Google Photos kommer att avslutas men att detta inte skall gälla användare av Pixel-mobiler. Är det någon som vet om detta endast gäller köpare av nya Pixel-mobiler, eller om det även gäller begagnade? Dvs. kommer jag kunna ladda upp obegränsat antal bilder till Google Photos om jag köper en begagnad Pixel 5?
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det gäller alla Pixel telefoner, spelar ingen roll hur de är köpta. De är bilder videor uppladdade från en Pixel enhet som inte kommer dras på utrymmet, om du väljer Hög kvalité.
     
    Dr.Candour gillar detta.
  11. JohnBull_1975

    JohnBull_1975 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hmmm... ja, hur funkar det med VoLTE egentligen?
    Har bestämt för mig att jag hade en inställning för det på min gamla Galaxy A5 (2017), i alla fall när jag körde Comviq. Sen bytte jag till Fello (Telias nät) och då minns jag inte att/om jag kollade hur det såg ut med den inställningen.

    Nyss bytte jag till en Pixel 5 och jag kan inte hitta någon inställning för VoLTE...
    Söker jag i inställningarna får jag en träff som tar mig till inställningar för mobilnät, men där hittar jag inget om VoLTE. Finns det inte när man kör Telia/Fello, eller är den gömd mitt i synfältet?
     
  12. ezone

    ezone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Mitt ligger under nätverk och internet sen mobilnätverk sen avancerat . Där kan jag välja WiFi samtal .[​IMG]
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fello har inte stöd för VoLTE eller VoWi-Fi än så om du har Fello är det inget fel
     
    ezone gillar detta.
  14. JohnBull_1975

    JohnBull_1975 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ok. Då behöver jag inte fundera på det eller beskylla telefonen i alla fall.
    Men kass av Fello. VoLTE är väl i alla fall rätt gammalt?
    Får väl tråka Fello kundtjänst lite. Om flera kunder efterfrågar kanske de anstränger sig för att fixa. Inte för att jag egentligen vet om jag har något direkt behov, men man vill ju ha tillgång till allt som finns ändå
    Tack för info.
     
  15. JohnBull_1975

    JohnBull_1975 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hmmm...när jag tittar på min P5/Fello ser vid SIM-status ut att koppla upp LTE för mobiltelefonnätverk/röstsamtal, men när jag ringer ett samtal kopplar den ner till UMTS/3G för både röst och data! Jag har tyckt att samtal hackat till när jag ringer hemifrån sista tiden, troligen är det väl sedan bytet från Comviq till Fello då! 3G-täckningen hemma pendlar mellan -91 till -101 dBm.

    Fello har ingen info om detta på sin hemsida.
    Jag chattade med kundtjänst (Amanda) och de vidhåller att man har samma täckning som Telias kunder för att man har samma täckning i 3G-nätet som en Teliakund.
    Min definition av "samma täckning" är när man har samma täckning för alla nät rakt av. Att ha signalstyrka för röstsamtal i 4G-nätet men att telefonen sen dumpar till 3G när man ska använda det är inte samma täckning enligt min uppfattning.
    Jag anser att Fello gör en teknisk undanflykt, då man inte kan ringa om man står på en plats med för dålig 3G-täckning, medan en Teliakund då kan ringa då den har tillgång till VoLTE.

    Jag frågade kundtjänst varför det inte finns någon info på webbsidan om detta och fick svaret att det är för att de inte har tjänsten.
    I mina ögon är det detsamma som att avsiktligt undanhålla informationen för presumtiva kunder! Vem går inte och letar efter information som inte står, gällande en tjänst som de flesta operatörer har som standard!?
    Det trodde jag inte om Fello som jag uppfattat vill ha en profil som den gemytliga och vänskapliga operatören.
    Jag uppfattar dem därför numera som en oärlig operatör.

    Hon skrev även att de väntar på svar från Telia om tjänsten och jag läste någonstans i någon tråd här om "till hösten". Just "till hösten" står det en del om i "officiella tråden om Telia IP-TV" på minhembio. Det betyder visst "någon gång i framtiden" för Telia, för de säger aldrig vilken höst de avser och Telia har ju haft VoLTE sen 2017, så hos Fello kan det väl komma vilken höst som helst då.
     
  16. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Skriv ett klagomål till PTS för att få det diariefört.
    PTS kanske inte gör någon åtgärd nu men genom att det blir ett anmält fall kommer det att finnas en notis och de kanske skickar en fråga till Fello för mer information
     
  17. Friis av V...

    Friis av V... Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2020
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    25
    Kan nämna: när jag såg att fello inte hade VoLTE, så bytte jag till hallon (fungerar hur bra som helst, använder 3's nät). I samband med att jag ringde och sade upp fello, så påtalade jag att det berodde på avsaknaden av detta. De sade då att de experimenterar med VoLTE för närvarande, men kunde inte säga när det kunde bli aktuellt att införas. Om, nu det stämmer vet jag ju inte förståss.
     
    AndliN gillar detta.
  18. JohnBull_1975

    JohnBull_1975 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Kan de verkligen behöva experimentera med det? Det har ju funnits i Telias nät sen 2017...
    Får se om jag ger det någon månad och hoppas att "hösten" är försenad. Priset är ju bra i övrigt och jag är allmänt skeptisk till 3's nät om man brukar hålla till längre från bebyggelse.
     
  19. Cuby

    Cuby Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2017
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Platta:
    Microsoft Surface Go
    Köpte en pixel 5 då alla tester jag sett visade på att kameran skulle vara bland de bästa. Verkar stämma rätt bra förutom när jag försöker ta kort i Snapchat då kvalitén blir helkass :(
    Någon som vet om det går att göra något åt detta? Eller bör jag gå tillbaka till min op6t?
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tyvärr är väl Snapchat fortfarande en väldigt dålig kodad app på Android sidan, så tror inte det är något du kan göra
     
    katho gillar detta.