Jag märkte något otroligt konstigt nyligen.
När jag lyssnar på poddar i Google Podcasts så brukar avsnitten ofta börja med ett reklaminslag och en karakteristisk "pling", sen börjar avsnittet. Även mitt under avsnittet kan det ibland avbrytas med en sådan pling, följt av ett reklaminslag. Mycket av det jag hör i poddväg tillhör Acast eller annan poddplattform, jag har alltid antagit att det var deras pling och reklam jag hörde. De borde ju livnära sig på att spela lite reklam, så inget konstigt antagande där.
Men så lyssnade jag på två brittiska poddar nyligen, en från BBC och en annan som jag inte minns, engelskspråkiga. Då hörs samma pling - och reklaminslag PÅ SVENSKA, mitt under det i övrigt engelska avsnittet. BBC har väl knappast reklam under sina poddavsnitt, och knappast på svenska. Så varifrån kommer den förbannade reklamen? Plinget och typen av reklaminslag är identiska, det får mig att förstå att någon ensam aktör ligger bakom alla dessa annonser jag hör.
På Youtube ser man tydligt när det är reklam och kan trycka "skip" efter några sekunder. Men reklamen jag hör i Google Podcasts är inbränd i avsnittet, när avsnittet börjar vid 00:00 så är det ofta med reklamsnutten och ifall jag spolar tillbaka så spelas exakt samma reklam upp vid samma tidsmarkering, det är så att säga inte inlagt över avsnittet så som Youtube gör på ett tydligt sätt, utan verkar inbränt i själva podstreamen, vilket gör det hela ännu mer konstigt. För BBC:s avsnitt har ju knappast inbränd reklam på svenska. Så vem använder denna bluffmetod för att lägga in reklam, så att användaren inte ska syna det? Är det Google Podcasts som hittat på detta förledande sätt?
Någon som förstår detta?
Vissa poddar jag hör, t.ex. Sveriges Radio, har aldrig spelat reklam och inte heller det där plinget. Så det där plinget och reklamen verkar inte komma på alla poddar, bara vissa. Jag funderade på om det kan vara något reklamnätverk trots allt som implementerats av den som skapat poddarna jag hört. Men BBC är ju också public broadcaster likt Sveriges Radio, och borde inte tillhöra något reklamnätverk, alltså borde den tesen vara motbevisad med tanke på reklamen under BBC-poddarna medan SR inte har reklam.
Är det Google som lurar på användarna reklam i Google Podcasts? Genom att på något sätt "bränna in" reklamen i avsnittet, så att det för användaren framstår som att det är skaparen av avsnittet som lagt till den?
En sista tanke är att jag tror att vissa äldre avsnitt jag hört (flera år gamla) har haft samma reklam som nya avsnitt, men inte helt säker. Det skulle tala för att den senaste reklamen bränns in i alla avsnitt, oavsett ålder. Ännu mer konstigt.
Click to expand...