Övrigt: Tradera vill ha kollinr för att betala ut pengar till mig som säljare

Diskussion i 'Off Topic' startad av pacmeyer, 2 okt 2020.

  1. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 641
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Är det så illa ? sålde nyligen ett switch konsoll med några spel, allt var i gott skick osv.. köparen hämtade ut det och betalade med swish innan jag skickade. Vadå om köparen sen skulle påstå att allt är sönder skulle man förlora alltså ifall man blev anmäld till tradera ?? låter ju märkligt detta...
     
  2. rince0r

    rince0r Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2013
    Inlägg:
    546
    Mottagna gillanden:
    773
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Citat från tradera-support:

    "Du som säljare har en skyldighet att påvisa att varan har levererats samt att innehållet stämmer överens med beskrivningen till köparen vid eventuella tvister."

    Kan du således inte påvisa att varan funkade innan och köparen har sina "bevis" så sitter du i händerna på supporten, som hanterar ärenden lite efter smak och tycke.

    Jag blev rökt på ett moderkort där köparen hävdade att det inte fungerade. Blev återbetalningsskyldig, köparen skickade tillbaka det, moderkortet funkade utmärkt men eftersom jag inte hade kunnat bevisa det för köparen/Tradera fick jag betala och sedan sälja skiten igen. Ingen påföljd för köparen vad jag vet.
     
  3. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Japp Tradera har blivit rejält kasst om köparen väljer annan betalning än Swish.
    Jag kommer sluta sälja där. Man är helt oskyddad som säljare och Tradera skiter i det.
    Sålde en dator för några månader sen där köparen valde Paynova betalningssättet. Då frågade jag Tradera vad som händer om köparen säger att paketet var tomt. Då står ord mot ord. Och som säljare får du inte ut pengarna och varan är "borta".
    Och det spelar ingen roll hur bra du har skött dig och kontot innan.

    Och man får inte skriva i annonsen att man bara tar Swish betalning. Det är mot reglerna enligt Tradera. Då går dom in och ändrar texten alternativt kan stänga ner annonsen.

    Idioter, suck!
     
  4. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    658
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    I ett sådant fall vore det intressant att veta huruvida en filmsnutt på när man packar paketet/bilder hade stått sig rättsligt. Såvida man inte filmar att man såväl packar ner varan i paketet OCH lämnar in det till ombudet i samma filmsekvens finns ju egentligen ingen försäkran om att man som säljare inte plockat ur varan ur paketet innan varan skickas. Att ens ev. infilmade partner kan agera vittne lär ju inte heller ge någon vidare tyngd såvida det inte faktiskt går till domstol osv.

    Som köpare älskar jag det extra skyddet det hela egentligen ger då jag varit med om en del skumraskaffärer, men som säljare är det lite bullshit OM någon vill försöka med något fuffens..
     
    Kristy gillar detta.
  5. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Exakt. Dom behöver hitta ett sätt som skyddar både säljare och köpare. Just nu är det helt orimligt!
     
  6. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    658
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Svår nöt att knäcka dock!
     
  7. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Precis detta har jag varit med om på Blocket. Säljaren köper varan, men vill att den skickas någon annanstans då man inte är hemma, utomlands, osv. Man tänker att det är väl lugnt, jag har ju fått pengarna.

    Det köparen gör är att den låtsas sälja en vara, och ber köparen av denna "varan" betala till ditt nummer. Du får alltså pengarna från person 3, men person 2 (som kontaktade dig) tar emot varan. Efter att du skickat varan så försvinner personen. Person 3 sitter nu och undrar var prylen hen har köpt är, och till slut hamnar du i kläm för att den personen har betalat dig.

    Säger inte att det är så i ditt fall nödvändigtvis, men jag hade nog varit lite försiktig...

    Legalt sett tror jag att man som mottagare av pengarna är i det säkra? Personen har ju själv skickat pengar till dig och signerat. Men rent moraliskt känns det ju inte så kul. Någon har blivit lurad och man är del av det.
     
    Kristy gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Enda sättet är nog att ha en oberoende mellanhand som packar upp och kontrollerar varan innan den skickas vidare, men det skulle ju kosta massor att hålla igång, så det är nog inte realistiskt. Bara fraktkostnaden stiger ju med det dubbla eftersom det blir två leveranser i stället för en.

    Orealistiskt för annat än möjligen väldigt dyra varor, men för så dyra varor litar man väl inte på posten ändå i sådana fall, utan gör hellre affär i person.
     
    Kristy gillar detta.
  9. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Man kan tycka vad man vill om detta system men helt klart så ljuger Tradera. Detta då de påstår att det bara är att skicka iväg varan och sen vänta 1-2 bankdagar för att senare en dag efteråt maila att man behöver komplettera med spårningsnummer. Det är ju bedrägligt beteende då jag kanske hade valt att skicka varan igår kväll. Jag kan inte skicka en jättedyr vara innan jag fått pengarna i mitt konto och är villig ta en avstängning för detta. Några 200 kr i provisionsavgift kan de glömma. Jag har gjort många liknande försäljningar tidigare där (flera mycket dyrare) men då har det rört sig om Swishbetalning och inte PayPal som nu.

    Som sagt: Tradera ljuger och sätter en i en mycket hemsk situation.
     
  10. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Tradera svarade precis med ett par icke-svar. Hur kan de skriva följande för att sedan introducera nya krav för att jag ska kunna motta betalningen?


    "[x] har nu betalat och det är dags för dig att skicka varan. Denna bekräftelse innebär att du lugnt kan skicka varan utan invänta överföringen.

    Beloppet kommer att sättas in på det bankkonto du angivit på Mitt Tradera.

    Tradera betalar alltid ut så fort det går. Det tar en till två bankdagar innan du ser beloppet på ditt konto. Du kan läsa mer om hur Traderabetalning fungerar här."

    Med andra ord hittar de på. De hotar mig med avstängning, vilket jag totalt struntar i. Det är mycket värre förlora en dyr vara. Även provisionsavgiften är viktigare än avstängningen. Inte kan de kräva jag ska betala den (200 kr) för en affär som inte gick igenom? Jag har för mig de krävt det i vissa fall men jag kommer bara bestrida det.
     
  11. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Köparen vill sannolikt lura mig. Jag fick en dålig känsla direkt han skrev efter ha köpt varan. Nu ser jag att han dessutom är åtalad för minst ett brottmål...
     
  12. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Om mailet kommer från Tradera och det står att varan är betald så stämmer det. Pengarna går dock via Tradera så det tar 1-2 vardagar innan dom landar på ditt konto. Gjorde en försäljning precis nyligen med detta system och pengarna ramlade till slut. Köparen har valt och betala med kort eller Paynova eller va det heter.
    Men om du är osäker så vänta in pengarna och sen skickar du din vara.

    Lite osäker dock om jag förstått ditt inlägg.
    Men kontentan är att Tradera har blivit värdelöst och jag använder det väldigt sällan nuförtiden.
     
  13. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra

    För det första så har köparen betalt om Tradera skickar ut det mejlet till dig som säljare. Jag har skickat varor innan jag fått pengarna, brukar ta 1 till 2 dagar.

    För det andra, du kan kreditera din annons själv utan att ens kontakta support om affären inte blir av.
    Jätte enkelt.
     
  14. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Nu är det tyvärr inte så enkelt då köparen, som uttrycker sig som en tjuv och är åtalad i brottmål, betalt med PayPal så jag kan inte vänta 1-2 bankdagar utan Tradera kommer "behöva granska" att varan är skickad och betalar ut pengar inom två dagar från det att mottagaren hämtat ut den. Med andra ord är det som upplagt för att säljaren ska påstå att han inte fått rätt vara. Jag vågar inte ta den risken och hade jag vetat det var ens tal om att detta skulle kunna vara en del av processen hade jag aldrig vänt mig till Tradera. Jag har gjort många dyra och vissa dyrare försäljningar än denna där så det finns ingen anledning till att göra så mot mig men Tradera säger detta är en "slumpmässig" kontroll. Jag tror det handlar om att köparen betalat med PayPal och Tradera vill själv inte riskera något heller men som sagt så är det jag som hamnar i en potentiell knipa och är i en dålig sits, vilket är anledningen till att jag aldrig accepterar något annat än Swish/internetöverföringar (häromdagen ville en på Facebook inte längre köpa något när jag sa att jag bara tar Swish - det finns många falska femhundralappar i omlopp - och han sa att han nu kom på att det var fel produkt :money:). Nu är det så att det inte är en mänsklig rättighet så Tradera kan göra fel men ändå stänga av en men det är lugnt, det är värt en avstängning framför att förlora (väldigt mycket) pengar.

    Se ovan för första delen.

    Nej, det kan jag inte eftersom den räknas som "betald".
     
    Last edited: 19 sept 2021
  15. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Bra poäng! Då kan det bli en tvist helt klart där ord står mot ord. Tradera har helt klart gjort det säkert för köparen i såna här fall men betydligt osäkrare för säljaren OM "fel" köpare vinner auktionen.

    Om det inte känns bra, maila Tradera med dina synpunkter och säg att Du inte kommer skicka varan under dessa omständigheter. Då kommer köparen iaf få tbaks sina pengar.
     
    Skånsk kraft och Kristy gillar detta.
  16. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Visst kan man bli lite nojig när man ser sånt. Åtalad är inte dömd och vad personen är åtalad för framgår inte.
     
  17. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Det där var bara icing on the cake. Hans uttrycksätt också. Jag känner mig osäker vem det än är då jag vet alltför många håller på med chargeback scams via PayPal.
     
  18. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Avstängningen är framme. Det är lugnt för min del med tanke på alternativet var att (sannolikt) bli lurad eller åtminstone sätta mig själv i en dålig sits. Hellre en livstidsavstängning än att förlora 12-15 tusen. De har krediterat avgiften nu efter chatt så nu är jag nöjd egentligen. Jag säljer bara riktigt dyra varor där ändå då 10% i avgift är för dyrt (maxtaket på 200 gör att varor över en viss summa inte känns så mycket).
     
  19. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Menar du att du blev avstängd?
     
  20. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Ja. För att lyfta avstängningen måste jag skicka varan och de ska bekräfta att han hämtat ut den. Nej, tack.