Övrigt: Tradera vill ha kollinr för att betala ut pengar till mig som säljare

Diskussion i 'Off Topic' startad av pacmeyer, 2 okt 2020.

1. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    330
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Är det så illa ? sålde nyligen ett switch konsoll med några spel, allt var i gott skick osv.. köparen hämtade ut det och betalade med swish innan jag skickade. Vadå om köparen sen skulle påstå att allt är sönder skulle man förlora alltså ifall man blev anmäld till tradera ?? låter ju märkligt detta...

2. rince0r

rince0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12
    Citat från tradera-support:

"Du som säljare har en skyldighet att påvisa att varan har levererats samt att innehållet stämmer överens med beskrivningen till köparen vid eventuella tvister."

Kan du således inte påvisa att varan funkade innan och köparen har sina "bevis" så sitter du i händerna på supporten, som hanterar ärenden lite efter smak och tycke.

Jag blev rökt på ett moderkort där köparen hävdade att det inte fungerade. Blev återbetalningsskyldig, köparen skickade tillbaka det, moderkortet funkade utmärkt men eftersom jag inte hade kunnat bevisa det för köparen/Tradera fick jag betala och sedan sälja skiten igen. Ingen påföljd för köparen vad jag vet.

3. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    3 338
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Platta:
    Ipad 2018
    Japp Tradera har blivit rejält kasst om köparen väljer annan betalning än Swish.
    Jag kommer sluta sälja där. Man är helt oskyddad som säljare och Tradera skiter i det.
    Sålde en dator för några månader sen där köparen valde Paynova betalningssättet. Då frågade jag Tradera vad som händer om köparen säger att paketet var tomt. Då står ord mot ord. Och som säljare får du inte ut pengarna och varan är "borta".
    Och det spelar ingen roll hur bra du har skött dig och kontot innan.

Och man får inte skriva i annonsen att man bara tar Swish betalning. Det är mot reglerna enligt Tradera. Då går dom in och ändrar texten alternativt kan stänga ner annonsen.

Idioter, suck!

4. Kimball

Kimball Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169

MINA ENHETER

I ett sådant fall vore det intressant att veta huruvida en filmsnutt på när man packar paketet/bilder hade stått sig rättsligt. Såvida man inte filmar att man såväl packar ner varan i paketet OCH lämnar in det till ombudet i samma filmsekvens finns ju egentligen ingen försäkran om att man som säljare inte plockat ur varan ur paketet innan varan skickas. Att ens ev. infilmade partner kan agera vittne lär ju inte heller ge någon vidare tyngd såvida det inte faktiskt går till domstol osv.

Som köpare älskar jag det extra skyddet det hela egentligen ger då jag varit med om en del skumraskaffärer, men som säljare är det lite bullshit OM någon vill försöka med något fuffens..

Kristy gillar detta.
  5. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    3 338
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Platta:
    Ipad 2018
    Exakt. Dom behöver hitta ett sätt som skyddar både säljare och köpare. Just nu är det helt orimligt!

6. Kimball

Kimball Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169

MINA ENHETER

Svår nöt att knäcka dock!

7. ajo.lill

ajo.lill Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Telefon 2:
    Apple Watch SE
    Precis detta har jag varit med om på Blocket. Säljaren köper varan, men vill att den skickas någon annanstans då man inte är hemma, utomlands, osv. Man tänker att det är väl lugnt, jag har ju fått pengarna.

Det köparen gör är att den låtsas sälja en vara, och ber köparen av denna "varan" betala till ditt nummer. Du får alltså pengarna från person 3, men person 2 (som kontaktade dig) tar emot varan. Efter att du skickat varan så försvinner personen. Person 3 sitter nu och undrar var prylen hen har köpt är, och till slut hamnar du i kläm för att den personen har betalat dig.

Säger inte att det är så i ditt fall nödvändigtvis, men jag hade nog varit lite försiktig...

Legalt sett tror jag att man som mottagare av pengarna är i det säkra? Personen har ju själv skickat pengar till dig och signerat. Men rent moraliskt känns det ju inte så kul. Någon har blivit lurad och man är del av det.

Kristy gillar detta.
  8. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    29 600
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Platta:
    IPad Pro 12.9
    ROM:
    IOS 14
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Enda sättet är nog att ha en oberoende mellanhand som packar upp och kontrollerar varan innan den skickas vidare, men det skulle ju kosta massor att hålla igång, så det är nog inte realistiskt. Bara fraktkostnaden stiger ju med det dubbla eftersom det blir två leveranser i stället för en.

Orealistiskt för annat än möjligen väldigt dyra varor, men för så dyra varor litar man väl inte på posten ändå i sådana fall, utan gör hellre affär i person.

Kristy gillar detta.