Märkligt mejl från Mistore.se

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av art0101, 18 okt 2021.

  1. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Fick följande i mejlboxen från Mistore:

    Bästa Kund
    De senast 12 månaderna har du handlat av oss på mistore.se. Du valde då att betala med Klarna, men av ngn anledning debiterade Klarna dig aldrig och reservationen av beloppet gick då tillbaka till dig.
    Vi kan dock se att du hämtade ändå ut eller fick produkten levererad till dig.
    Vi kommer kommer att via Klarna skicka ut en betalnings anmodan en länk för det köp du gjorde och vi ber dig betala den så snart det går.
    Detta rör alltså inte en ny order, utan avser det köp du gjort tidigare hos oss.
    Vi ber dig även att titta i din mail efter kvitto från oss samt kontrollera ditt klarna konto innan så att du har underlag på om du har debiterats eller inte och om pengarna återbetalats till dig.
    Har du frågor gällande fakturan eller köpet, är du välkommen att maila oss på [email protected] så hjälper vi dig ta fram underlag.

    Nu var det väldigt länge sedan jag köpte något från Mistore, men jag har betalt alla fakturor jag har fått från Klarna och jag har haft järnkoll på detta. Nu när jag försökte logga in på mitt konto på Mistore, verkar kontot helt ha försvunnit. Mycket märkligt. Är det någon annan som har fått mejlet?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det var ju märkligt. Framgår det inte vad det gäller för vara/köp någonstans? Om man skickar ut ett sådant mail borde det ju någonstans framgå vilket köp det gäller kan man tycka.

    Mailet är lite konstigt skrivet också, så man undrar ju om det är autentiskt. Jag hade dubbelkollat med dem om det verkligen stämmer. Det vill säga så det inte handlar om någon typ av "phising" eller dylikt. Kanske också bra idé att vara försiktig om du klickar på länkar i mailet, så de inte pekar på någon annan snarlik domän tex.
     
    Last edited: 18 okt 2021
    RuffyMan, frpl, katho och 1 annan gillar detta.
  3. Kronvall

    Kronvall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2021
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    257
    Kontakta Klarna, dom lär hjälpa dig
     
    Kristy gillar detta.
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Verkar märkligt. Undrar om dom inte blivit hackade eller något.
    Mitt konto där existerar inte heller längre, beställde därifrån senast i augusti.
     
  5. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    591
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    De vet alltså inte om de fått betalt av kunder för skickade ordrar. Det tänker de lösa genom att skicka ut nya fakturor och det är upp till kunden att bevisa att han redan betalat.
    Jösses!
     
    frpl gillar detta.
  6. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    867
    Mottagna gillanden:
    1 027
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jag testar att skriva in epost för mina två konton för att få "nytt lösenord", och då kommer det upp att kontot inte finns. Förmodligen har dom deaktiverat allas konton så att folk som får mailet inte kan logga in och se sina beställningar.

    Kontakta Klarnas kundtjänst i så fall och säg att du misstänker att Mistore försöker utsätta dig för ett bedrägeriförsök. Säg att butiken hävdar att Klarna inte tagit betalt för en tidigare order, att det är betalat med kort och att pengar reserverats men sedan släppts, fast beställd vara levererats. Säg att Mistore inte vill uppge vilken order det rör sig om och att dom avser skicka ut faktura på den. Förhoppningsvis kan deras kundtjänst se om du gjort ett köp där som inte blivit korrekt debiterat.

    Hade butiken varit seriös (vilket vi vet att dom inte är förvisso) så hade dom skrivit "Du beställde en Grunka X för 499 kr den 20e Juli". Nu är det bara ett allmänt hållet mail som kan skickas ut med copy + paste till alla kunder.

    Det är inte ditt jobb att kontrollera ordrarna du har gjort i din mail och ditt bankkonto och sedan se om någon inte blivit debiterad. Det är deras jobb.
     
    stelex och Kristy gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om det var ett vanligt företag hade man nästan varit helt säker på att de blivit hackade men just Mistore är ju ett riktigt skitföretag så skulle inte förvåna mig om det är dessa herrar som ligger bakom.
     
    holyjoe gillar detta.
  8. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Ok, svarade på mejlet och fick ett svar som verkar vara ett utstuderat phishingförsök (?). Ger sken av att ha skapat ett supportärende:

    Din förfrågan (Ticket#19131937) har mottagits och kommer ses över av vår support så snart som möjligt.

    För att förse oss med ytterligare information, vänligen svara detta mail eller klicka på följande länk för att skapa ett servicekonto. (Vid första inloggningsförsöket, vänligen begär ett nytt lösenord): https://xiaomi.hicket.pro/xxxx --- redigerat---
     
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Det där är legitimt, det är supportsystemet som används. Återkom gärna med deras svar. :)
     
  10. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Känns märkligt att de skulle skicka ut ett mail som är såpass dåligt stavat. Min gissning är att det inte är legit utan att någon försöker blåsa dig på pengar.

    Dessutom är det väl bara att kolla hos Klarna eller banken om pengarna gått iväg eller ej?
     
    Kristy och katho gillar detta.
  11. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    Ja jösses, vad man kan missförstå lite text. Det är inget i deras mail om säger att de inte vet, tvärtom.
    Inte heller att kunden ska bevisa att ha betalt, det ligger väl i ens eget intresse att kolla det.
     
  12. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Alltså texten är ju fullkomligt idiotisk, men troligtvis är det så att de inte kan hantera informationen om en ny faktura genom den nya Klarna-fakturan, och därför informerar generellt i förväg. Men såklart borde de informerat om vilken faktura det handlar om i detta mail istället. Oavsett vilket så är det ruggit oprofessionellt precis som resten med E&W.
     
    stelex och Kristy gillar detta.
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 392
    Mottagna gillanden:
    2 132

    MINA ENHETER

    Har du beställt något från mistore?

    Minns jag inte helt fel så försvinner t.ex reservationer (säg att du beställde/reseverade ett RTX 3080 förra året från en butik) med klarna om de ligger för länge och butiken inte gör något. Så det är väl teoretiskt möjligt. Det är möjligt att den har försvunnit ut från Klarna för den har varit inaktiv för länge. Så kolla din mailbox när du ev har beställt.

    1. Har du beställt därifrån?
    -Om ja - Kolla t.ex HaveiBeenPwnd om din mailadress finns där (om den är unik till mistore). Fortsätt.
    -Om nej. ignorera totalt.
    2. Kontakta Klarna, ser du historiken i Klarna till den beställningen som mistore hävdar? Mailhistorik från Klarna eller mistore?

    Betala inget utan att veta vad du betalar för.
     
  14. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Beställde en Mibox från dem rätt nyligen det funkade bra. Trodde de var seriösa, är de inte kopplade till Xiaomi?
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    De skickar produkter snabbt men har kass kundservice.
     
    Kristy gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Sist jag köpte av dom.. Hade de laggt upp fel bild på produkten. Det vwr en ryggsäck

    Ryggsäcken var mycket liten och känndes som det var för ett barn.. De erbjöd sig ju att betala tillbaka om returnerar.. Jag förklarar jag har ingen skrivare att skriva ut retursedel.. Så det tog slut där.. Kommer inte beställa från den skit butiken igen om det inte är i nödfall.

    Vi förtjänar en bättre mistore här

    För intresset finns ju..men de tar dessvärre ut överpriser och de är inte att lita på..

    Men blir svårt att etablera en till mistore när det redan finns en dessvärre... Tror inte det går jättebra för dom...
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Som anhängare av Xiaomiprodukter är det minst sagt irriterande att ett skojarföretag som East & West är distributör för Xiaomi i Sverige.
     
    Kristy och Oceanic gillar detta.
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja sedan säljer det väldigt mkt gammal skåpmat med som det förmodligen inte får sålt..
    Det är långt ifrån de senaste produkterna som finns att köpa för.. Det enda vi ma. Hoppas är att de kastar in handduken det möjliggör att någon ny ägare med passion kan driva en mistore värd namnet.

    Kollade upp dom.. Det verkar tyvärr som de går rätt bra för dom trots allt trots are de verkar vara väldigt impopulära här..

    East & West Distribution AB - Företagsinformation
     
    Kristy gillar detta.
  19. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 641
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    låter mycket suspekt det där, har aldrig handlat där innan och lär nu knappast göra heller.

    dom kan ju åtminstone om det nu är legit säga vilken ordet det rör sig om och hur mycket?
     
    Kristy gillar detta.
  20. Kronvall

    Kronvall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2021
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    257
    Alltså, när dom överlåter fodran till Klarna så får dom betalt av Klarna och kunden betalar till Klarna. Med andra ord finns det en part i mitten här som är den perfekta parten att hantera denna meningsskiljaktighet... Klarna.

    Jag skulle inte gjort ett smack annat än att kontakta Klarna och be dom reda ut saken
     
    jogge och Kristy gillar detta.