Ny på forumet men vill bara dela mina erfarenheter med Telia FWA.
Jag har haft den här tjänsten sedan i november 2020 och jag skulle vilja säga att kvalitéten på tjänsten är väldigt varierande. Det är allt från hastighet man får ut till stabilitet på utrustningen som har levererats.
Min Nokia fastmile är riktad mot en mast som ligger ungefär 3km bort (enligt installatören) plus att installatören sade att signalvärdena såg väldigt bra ut. När installatören gjorde ett speedtest så hade jag en hastighet på 80/30, vilket är ok enligt alla "upp till" regler. Killen åker hem och jag är glad att jag har min nya anslutningen.
Speedtestet dagen efter fastnar på 9/9 och det går inte att komma högre. Jag väljer att dra ur PoEn ur Nokian för att starta om den. Det tar 5-10 minuter innan antennen är igång igen och jag får åter med ett speedtest 80/30. hmm, en gång ingen gång tänker jag. Några dagar senare händer det igen. 9/9 på speedtest. Efter att ha ringt telias support (som för övrigt inte har mycket koll på vad FWA är och hur det fungerar) så blir jag ombed att sätta i system vid dessa speedtest 9/9 tillfällen att starta om technicolor router och Nokia antenn. När jag frågar support personen om han menar allvar och försöker argumentera över varför detta händer så får jag svaret att jag är ovillig att lösa problemet. Ok, jag jobbar med teknik och vet lite om nät. Jag loggar in technicolor router och ser på WAN interfacet att det är satt till 10 Mbps.
Visa bifogad bild 112637
Inte så konstigt att jag får 9/9 när själva uplinken är strypt. Efter en router + Nokia omstart så ser interfacet ut såhär:
Visa bifogad bild 112638
jag ringer tillbaka till Telias support och frågar var detta händer, ärendet kopplas vidare till tekniker och snart 4 veckor senare har de fortfarande inte återkommer till mig.
Det slutar dock inte där, det här WAN interfacet står konfigurerat i auto. Den aktiva utrustningen (nokian) förhandlar då fram vilken hastighet som skall användas mellan router och antenn. Detta är blir alltid 100 Mbps. Vilket mer eller mindre betyder att en Telia kund med FWA aldrig kommer kunna komma över 100. Tjänsten säljs som upp till 300 men tekniken begränsar det hela ner till 100. Interfacet bör stå i 1000 för att en kund som bor nära en mast, med klar sikt skall kunna få det Telia säljer.
Man kan även skippa routern, det går att koppla Nokia boxen direkt in i datorn, då får man en publik IP tilldelad. Hastigheten på interfacet stannar även där (utan routern) på 100. Så detta är troligen en konfiguration i Nokia lådan.
Andra tekniska observationer:
DHCP tiden för själva WAN interfacet är 24h. Om man har lite otur så är DHCP releasen mitt på dagen. Jag sitter hemma och jobbar, sitter i videomöten och när Nokian får en ny IP så blir anslutningen obrukbar i ungefär 1 minut och mina möten kopplas ner.
Logga in på Nokian:
Efter mycket googlande så hittar jag ett sätt att "komma" in på Nokia lådan. Technicolor boxen skapar ett 192.168.1.x nät. Nokia lådan kan nås via
https://192.168.0.1. Där finns en status vy över din signal, det finns ett admin interface men det verkar vara kontrollerat av telia.
Den här sidan är jätte bra för att få mer info om själva signalen mot masten, vilka band som används osv osv:
Visa bifogad bild 112644
Dock verkar det vara ping-pong mellan band, celler, signal och vilken hastighet jag får:
Visa bifogad bild 112645
Sen har vi svarstiderna, spela online med telia FWA. Du kommer bli kickad för hög ping. På en svensk server så hoppar du mellan 25-150ms. Kolla på netflix, jodå det fungerar
Hoppas ovan ger andra med samma frågetecken lite mer info om Telias FWA. Mitt alternativ är att gå tillbaka till surfsim med pott, vilket jag inte kommer göra. Så jag kommer fortsätta klaga i hopp om att Telia gör detta bättre.
Click to expand...