[Telia] Fixed Wireless Access

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av 6150, 24 jun 2020.

1. nu1mlock

nu1mlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Av någon anledning så laddas sidan om när jag byter flik med mobilen, och det verkar inte sparas, så jag får glatt skriva om.

Tele2 visar sina master på sin täckningskarta, men inte vilken frekvens.

Din operatör kan berätta vilka grader du ska rikta din antenn om dom orkar.

Du kan annars använda Cellular Tower and Signal Map för att se vilka frekvenser som finns på masterna. Det förutsätter dock att någon har använt deras app med din operatör och åkt runt för att registrera infon. Med appen kan du åka runt själv för att se vilka frekvenser som stöds.

Mastens position stämmer troligtvis inte i Cellmapper om inte någon manuellt har ändrat - den läggs in på ett ungefär baserat på signalerna.

När du vet rätt mast och frekvens, och har riktat in antennen så rekommenderar jag att du loggar in på din 4G-router och låser till den frekvensen, för att inte riskera att "hoppa över" till lägre frekvens och därmed lägre hastighet.

Olika operatörer kan ha olika/samma mast med olika frekvenser.

Last edited: 5 nov 2020
  2. Prelatur

Prelatur Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Nokia FastMile 4G Receiver (4G05-A) är ett 4G modem med inbyggd antenn.
    Så simkortet sätts i denna och sedan kopplas den till routern med ethernet. Den strömförsöjs via PoE.
    Det går m.a.o. att sätta vilken router som helst bakom, så länge man kan fixa PoE, om man inte vill ha Telias router.
    Lösningen är bra eftersom man slipper förluster i antenn kablar.

Här är specen för antennen i 4G05-A:
    Bands 7, 38, 40, and 41 are integrated with > 11 dBi fixed beamforming antennaBands
    1 and 3 are integrated with > 9 dBi fixed beamforming antennaBands
    20 and 28 are integrated with > 3 dBi fixed beamforming antenna

Här finns manualen för den: https://fccid.io/2ADZR4G05A/User-Manual/User-manual-4452395

För upp till 300 Mbit/s krävs Category 6. För Telias del så använder man då både Band 3 och 7.
    Så om man inte har bra mottagning på dessa så blir det de låga frekvenserna med max runt 60 Mbit/s. Eftersom de bara är 3 dBi på dessa band så är den inte optimal.

3. 6150

6150 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 828
    Operatör:
    Huvudsakligen Telia.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Huvudsakligen Telia.
    Telefon: