Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

  1. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Japp. Givetvis finns det något att göra. Bergvärme, isolering, sälja huset och flytta till lägenhet. Men säg att du efter att ha investerat 200-300k får ned det till hälften. Då är det fortfarande 15000kWh och med priset på 5-6kr. Du kan ju räkna på att det här inte blir en plusaffär på länge.
     
    NiklasO gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Nope, någon plusaffär kommer det inte bli på lång tid. men 31k är mycket. Gör själv av med 13-14k och kan inte komma mycket lägre, förutom att stänga av all värme och bo i 13 grader, vilket jag inte kommer göra, men jag har råd med väldigt höga el-kostnader, men oavsett så är det vansinne.
     
  3. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Några sanningar om elpriset och dess verkningar
    1: Det är inflationsdrivande. Företag i söder blir tvungna att höja priserna.
    2: Det är samtidigt inflationsdämpande då vanligt folk får mindre pengar i fickan.
    3: Det kommer slå ut företag som inte kan höja priset och detta ganska snabbt. Samt företag som höjer för folk kommer dra ned på viss konsumtion.
    4: Det finns parter på elmarknaden som får in stora mängder pengar. ta ett stort verk som Forsmark i Se3 med konstant driftkostnad (50-70 öre/kWh?) som plötsligt kan sälja elen för 4 kr/kWh. 3 000 MW för 4 kr/kWh. Många kronor att investera eller stoppa i gamla hål.
     
  4. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Man får göra så. Be familjen duscha på jobbet/simhallen/gymmet. Laga storkok. Det blir liksom inget långkok på 7-8 timmar. Jag skulle också köra rörligt, för det är försent att binda liksom. Att det inte händer något är ju helt sjukt. Snacket med vintern är bara löjligt. De behöver en lösning redan i september.
     
  5. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    klart som tusan det blir inflationsdämpande. Det blir det med massarbetslösheten också. Nu bryr jag mig inte om man smäller upp kolkraftverk, fan smäll upp något som kan dämpa elpriset. Forsmark behöver ju ägardirektiv att bygga ut fler reaktorer, oavsett vad kärnkraftmotståndarna säger. Man slaktar Sverige nu. Hög ränta+höga elpriser, knäcker vilken svensk familj som inte har miljoner på banken för att parera detta.
     
  6. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 632
    Mottagna gillanden:
    760

    MINA ENHETER

    Skatterabatten på bensin kostade ca 6 miljarder kronor för några månader och vad var det 50 öre litern eller. Blir snart mycket pengar för staten som med elrabatten. Nu försvinner drivmedels rabatten i september med också höjda skatter ca 2 kronor per liter som lök på laxen!
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    200+ kvm och många personer kan absolut ge den förbrukningen. Inte lågt men absolut inte extremt högt :)
     
    niclasc gillar detta.
  8. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Det är extremt högt. Har samma yta på två våningar och ligger på mindre än hälften, tak bytt/treglas-fönster i hela huset/luft-luft-värmepump, inga dörrar/fönster som läcker.

    För att dra 31k/år på 200kvm så slösar man eller har ett väldigt ineffektivt hus.
     
    Kristy och Klurre gillar detta.
  10. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Intressant att läsa tråden. Band mig i november (gick från Tibber) till 67 öre men nu går bindningen snart ut. Nybyggt hus på 175 m2, frånluftsvärmepump, elbil. Förbukning exkl laddning av bil drygt 10.000 kWh/år. Känns försent att binda samtidigt som jag tror att det nu i vinter egentligen skulle löna sig. Har kollat på möjligheten att binda 3 eller 6 månader men då är det runt 450 öre. Ca 65% av kostnaden är uppvärmning så att inte koka en mugg te på morgonen eller släcka supersnåla ledspottar orkar jag inte bry mig om, däremot att ladda bilen under "rätt" timmar och försöka få familjen att inte ångbasta samtidigt som dom duschar är planen, i övrigt ser jag inte hur jag ska kunna påverka elförbukningen nämnvärt.

    Staten drar in sköna pengar just nu så jag har svårt att se att vi inte kommer kompenseras givet att inflationen skenar, bolånen blir dyrare osv. Men om det vid ett scenario med kompensation är bättre eller sämre att ha bundit sig lyckas jag inte riktigt komma fram till eftersom vi inte alls vet hur den eventuella kompensationen kommer se ut :)
     
    Last edited: 23 aug 2022
    Kristy och katho gillar detta.
  11. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Tips till er som säger drar x kWh. Försök räkna på förbrukning per kvadratmeter (värme + varmvatten om ni vill jämföra med rapporten som postades tidigare) exklusive hushållsel.
    Det är en jämförbar siffra och som kan gå att få ned om man satsar på bättre fönster, bättre isolering, optimerar användningen av varmvatten, lägre inomhustemperatur, installerar solceller...

    Räknade lite grovt på huset jag bor i, kåk från 70-talet med direktverkande el.
    Med luftvärmepump sedan många år, solceller mer nyligen.
    Litet hushåll utan tonåringar ger en förbrukning på kring 70 kWh/m^2 och år. Vilket är lågt för denna typ av hus och jämfört med många av grannarna.
    Luftvärmepump, tilläggsisolering, nya fönster och relativt låg förbrukning av varmvatten (vem behöver duscha :D )
    Räknar man in solcellerna blir husets förbrukning kring 40 kWh/m^2
     
    Kristy och katho gillar detta.
  12. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 632
    Mottagna gillanden:
    760

    MINA ENHETER

    Kan man inte använda pengarna från ränteavdraget 30 procent sådana här gånger när det krisar med att betala elen för många med bolån eller blir det inte så mycket pengar av den subvensionen?
     
  13. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Vet inte om jag förstår helt hur du menar. Men ränteavdraget tror jag många redan räknar med och det "försvinner" ju lite då det betalas ut på våren. Får du dessutom kvarskatt äts pengarna upp av den.
     
  14. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 632
    Mottagna gillanden:
    760

    MINA ENHETER

    Ok,bara funderade. Tänkte man sparade det.
     
  15. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 850
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har nog hört alla partier förutom miljöpartiet utlova lättnader etc. Vad säger/tycker miljöpartiet om dagens situation egentligen? Är dem nöjda med hur det blivit?
     
  16. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 345
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det lovas mycket men det går så otroligt långsamt. Sen är det ju val väldigt snart så det snackas extra mycket...
     
  17. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 632
    Mottagna gillanden:
    760

    MINA ENHETER

  18. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 149
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Vet att Miljöpartiet får skulden för precis allt som sker här på jorden, världens mest inflytelserika lilla parti. Men man kan faktiskt hitta allas förslag med en enkel Googling.
    Här är partiernas förslag mot elprischocken
     
  19. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Med tanke på att deras systerparti Tyskland bär stor del av ansvaret förstår jag de håller tyst.
     
  20. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Att du ska elda ved och åka med häst och vagn. Om du nu inte jobbar med väldigt tunga stenar, då kan du köra diesel.
     
    Travolta gillar detta.