1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Köpråd, telefon till mamma 72år

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av nils_p, 26 apr 2024.

  1. nils_p

    nils_p Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej!
    Min mor som kör Android 9 behöver ny telefon.

    Inga särskilda prestandakrav, däremot tror jag det är bra om tillverkaren garanterar uppdateringar i minst 4 år, gärna OS och säkerhet.

    Utöver det får det gärna vara en OK (alltså ok, inte proffskamera).

    Give me all you got! :)
     
  2. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 224
    Mottagna gillanden:
    5 046

    MINA ENHETER

    Köpte en iPhone 12 till min mor när den släpptes för 3,5 år sedan och har inte fått en enda supportfråga sedan dess vilket jag ständigt fick när hon hade Android-telefoner. Tvärtom får jag ofta höra hur bra och pålitligt den fortfarande är.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 708
    Mottagna gillanden:
    2 061

    MINA ENHETER

    Kristy, Lias08 och jnsson gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 189
    Mottagna gillanden:
    4 863
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Beror lite på vilken budget som gäller. Något billigare kanske Motorola G84.
    Dyrare någon av Google Pixel 8 varianterna.
     
  5. micael

    micael Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Uppgraderade min mor till en Pixel 8 precis så att hon kan ta bra kort på alla sina barbarn precis
     
    Kristy och polar590 gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 821
    Mottagna gillanden:
    44 814
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad har hon för operatör och vad är budgeten? För någon som byter sällan kan det vara idé att kolla vad operatörerna erbjuder.

    Jag köpte en Galaxy A35 via Comviq till min far (han har seniorab där/dubbla surfen), då blir kostnaden 311 kr/mån om man tar 24 mån med 20GB/mån (störst rabatt på telefonen med 24 mån). Tråd här: Samsung Galaxy A35 5G (2024) - Allmänt

    Annars finns A55 också om man vill ha mer krut, men då blir det inte lika prisvärt. Varken A35 eller A55 är prisvärda till ordinarie pris, utan de är främst intressanta om man beaktar operatörsrabatterna. Primärkameran är identisk mellan de två telefonerna, och presterar helt OK.

    Samsung ger 5 år på A35 och A55, och lovar fyra större OS-uppdateringar (kommer med Android 14, så skall hålla tom Android 18 med andra ord).


    Sedan är ju storleken en bra fråga att reda ut först. A35 och A55 är större telefoner medan tex Pixel 8 eller kommande Pixel 8a kan vara av intresse om man vill ha en mindre telefon. Det är ju väldigt individuellt och beror lite på finmotorik och syn etc.

    Om man också planerar att använda en smartklocka från Samsung är det bäst att koppla ihop den med en Samsung för full funktionalitet. Annars finns Pixel Watch som fungerar med allt.
     
    Last edited: 27 apr 2024
    trjberg och Kristy gillar detta.
  7. nils_p

    nils_p Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Stort tack för hjälp och tips!

    Mamma har något abonemang med 3 gb surf ca, hon använder inte all surf. Hon har inga grejer att koppla telefonen till.
    Den används uteslutande till samtal, meddelande, mail och att fotografera.

    Min slutsats är att en billig Android, från en tillverkare som lovar uppdateringar, är tillräckligt för henne.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 821
    Mottagna gillanden:
    44 814
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad är det för operatör och vad kostar abonnemanget?
     
  9. nils_p

    nils_p Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vet inte men gissar typ Fello för 75 kr/månad
     
  10. Tompa23

    Tompa23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2023
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0
    Personlingen så skulle jag råda att köpa en lur cash- utan operatörlås( köpt i sammarbete med någon operatör). Dvs direkt över disk.

    Tyvärr så är begränsningen med dagens litiumbatterier att dessa endast går att ladda en viss mängd,i det här fallet 5-600ggr( c: a 3-400 om Du snabbladdar).
    Så det innebär att den tekniska livslängden är c: a 1,5 år.

    Då att påstå att en enhet ska hålla i 4 år låter lite för bra för att vara tekniskt möjligt.

    Så utifrån min spontana känsla så får jag uppfattningen att din mamma tillhör den äldre generationen( där inte mobiltelefoni fanns).
    Men numer så finns det också tablets som har samma funktion som en smartphone.
    Det som Du ska leta efter är modeller med LTE( 4G/5G).

    Det som är skillnaden är att en tablet har en större skärm,större batterikapacitet.
    Men det förståss kostar därefter.


    Sen så är det ånyo lite tycke o smak( buget); Om Du ska köpa IOS( Ipad), eller Android.
    Personligen så föredrar jag Android.

    Ur detta sortiment så skulle jag rekommendera Samsung( inte deras A- serie, utan S).
    Eftersom det rent generellt sätt är skralt med kompatibla appar ( där inte ens Gmaps är kompatibelt).

    Men sen så finns också Doro.
    Jag har självt en Doro 530X.

    Men sen så tycker jag att om din närstående ska få ut det mesta av enheten,så vore det på sin plats att uppgradera abonnemanget med högre datapott.
    Eftersom både smartphones & tablets käkar mobildata. Så dem 3Gb kommer inte att räcka särskilt långt.
    Jag vart självt förvånad hur fort detta går.
    Så det jag menar är att byta ut( uppgradera) till min 50Gb( om det finns sådan limit), men som det är idag så är det typ bara Unlimited abonnemang som gäller.

    Som det är rent generellt med mobiloperatörer idag,så använder dem sig av sk negativt avtalsförhållande.

    Så det innebär att ju längre du är passiv destå dyrare blir det i längden.
    Men sen så vet jag att om Du ( inom familjen) samlar flera abonnemang under samma tak,så blir det billigare.

    Som ex med Tele2. Att om jag har ett huvudabonnemang,och vill lägga till så kostar det typ 99 spänn.
    Det som är så bra är att alla får samma datapott.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 821
    Mottagna gillanden:
    44 814
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    All right, ja, då kan vi ju inte ge några tips på operatörserbjudanden antar jag. Eller skulle det vara aktuellt att byta abonnemang/operatör? Det blir definitivt enklare ju fler variabler som är kända, i annat fall blir det ju något av en gissningslek.

    Budget är fortfarande en okänd variabel, liksom önskvärd storlek på skärmen/telefonen.
     
    Last edited: 27 apr 2024
    trjberg gillar detta.
  12. polacko

    polacko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Hjälpte mamma med telefon under föregående år. Löste det med Comviqs seniorab. och telefon för 195 kr i 24 månader. Ser ett dem idag erbjuder a05 som har stor skärm (perfekt för äldre), bra batteritid, tar helt okej foton och skall enligt samsung få "up to two generations of Operating System updates, plus four years of security maintenance."
     
  13. Tompa23

    Tompa23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2023
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0
    Skönt att det löste sig
     
  14. nils_p

    nils_p Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Petat med mamma, hon är nöjd med sitt abonemang. Budget ca 2-4000 kr.

    Telefonen ska helst inte var för bred
     
  15. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 231
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag köpte en Pixel 6a till min mor och det har funkat rätt bra.
    Hon hade en LG G6 innan.
     
    Kristy gillar detta.
  16. Tripod

    Tripod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Det är alltid bra att definiera både budget och, om finns, vissa prioriterade önskemål.

    Ett generellt problem (sedan ett antal år) är att av någon anledning inbillar sig tillverkarna att de som inte vill lägga så mycket på en mobil (hur man nu definierar det) automatiskt vill ha mycket skärmyta för pengarna.

    (För att se exempel på detta går det utmärkt att söka på, säg, under 6,4" resp. över 6,6", och sortera efter pris (om man även filtrerat för säg Android 12, 13 och 14, då äldre mobiler med nu mindre intressanta OS ofta var ngt mindre). Sedan brukar jag förvisso för egen del, om jag filtrerar på dimensioner, titta på just bredd, i millimeter, då (enbart) skärmstorlek kan vara lite missvisande.)

    Motorola G84 har nämnts (riktigt bra OLED-skärm f priset, gott om ram och lagring, 12/256 GB), ca 74,4 mm bred (även mycket tunn), upplevde den inte som så bred som jag trodde, jämfört med tex äldre Sony på runt 70 mm. Generellt för Motorolas nuvarande G-serie är dock begränsat med OS-uppdateringar, dvs 1, från 13 t 14, och säk.uppdateringar i 3 år (från lansering).

    Motorola moto G73 resp. G54 (8/256 GB), LCD-skärm, snäppet smalare, 73,8 mm, men något tyngre 180-190 g, jfr. m G84 167 g.

    (Lite trist dock i detta fall att tex G84 gick för 1000-1500 kr lägre häromveckan.)

    Smalast är Sony Xperia, och de kostar en hel del. Instegsmodellen Xperia 10 V är bara 68 mm bred, samma processor som G84, men mindre RAM/lagring 6/128 GB, och kanske upplevs som lite långsammare därför, men är bättre IP-klassad (skydd mot väta & damm). Även den var på rea, för ett antal veckor sedan 3990, 4990 (i julas tror jag 2990). Ny kanske kommer i maj-juni, och kan bli rea igen. Men som sagt finns snabbare, mer RAM/lagring.

    Sen finns även Motorola Edge 40 Neo, bra med RAM/lagring igen, 12/256 GB. Inget hörlursuttag. 72 mm bred, så någonstans mitt i ovanstående, å 170 g. Denna Motorola får sannolikt ngn mer Androiduppdatering, jfr. m G-serien, men hur det blir är väl inte helt definitivt. Dock, om mindre händer och lite jobbigt att greppa, bör man tänka på att Edge har rundade kanter på skärmen, vilket kan innebära att man snuddar dessa samtidigt så att klick inte registreras som önskat. Men det är väl högst individuellt. Runt 4990 kr nu, var lite rea för ett tag sedan.

    Sen kan det finnas någon äldre Pixel. Men inte helt inom prisklassen.

    (En personlig reflektion om tillåts, utan att gå in allt för mycket på stickspår; allt beror på kontext, men jag uppfattar inte 72 år som "gammal" i dagens läge, och om en person kommer från en annan Android, i detta fall 9, som funkat utan problem, behöver det inte innebära några som helst begränsningar.)