Samsung Galaxy A35 5G (2024) - Allmänt

Diskussion i 'Samsung Galaxy A-serien' startad av Swedroid, 3 apr 2024.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    692
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 088
    Mottagna gillanden:
    45 249
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den här har fått ett rätt attraktivt pris hos vissa operatörer, den ligger exempelvis på 312 kr/mån på Comviq på 24 månader (A34/föregångaren kostar 367 kr/mån på 24 mån....) med abonnemanget inräknat. Letar efter en ny telefon till min far och tycker det här är en rätt bra kandidat.

    Här är GSMArenas recension: Samsung Galaxy A35 review

    Telefonen är väldigt lik Galaxy A55 och delar primärkamera. Bägge har 1000 nits OLED med 120Hz. Jag tror dock A55 börjar på 8GB RAM medan A35 börjar på 6GB RAM, men det räcker nog fint för enklare uppgifter: Compare Samsung Galaxy A55 vs. Samsung Galaxy A35 - GSMArena.com

    Exynos 1480-chippet som sitter i A55 har främst fördel i spel, då GPU:n är kraftfullare, men annars är skillnaden rätt blygsam och märks nog inte om man inte är en power user: Exynos 1480 vs Exynos 1380: tests and benchmarks
     
    Last edited: 3 apr 2024
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    29 017
    Mottagna gillanden:
    18 454
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är du säker på det, GSMArenas review säger följande: "It's not all that bad since the Galaxy A35 is eligible for four years of major OS updates and five years of security patches.!" Inte 7 år
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 088
    Mottagna gillanden:
    45 249
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, nej, stämmer, det var visst bara vad ryktet gjorde gällande: Galaxy A55 and A35 will not get software updates for seven years
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    29 017
    Mottagna gillanden:
    18 454
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  6. Musochkatt

    Musochkatt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2023
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 17
    Övrigt:
    4:e generationens Google Chromecast (HD) med Google TV
    En unboxings video av Samsung a35
    Video is in English

     
    Last edited: 9 apr 2024
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 088
    Mottagna gillanden:
    45 249
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Blev slutligen en beställning på A35an hos Comviq. Prestandan under konfigurationsfasen är...sådär, men när det väl är gjort och telefonen fått vila lite känns det genast betydligt rappare. Det är nog främst att den använder en mycket äldre version av UFS (2.1) tror jag som det blir segt när mycket skrivningar görs i rak följd/alla uppdateringar installeras, men det tillhör ju inte normalt användande.

    Vid surf osv är det inget fel på prestandan. Det är förstås inte fullt så mjukt som på de nyare flaggskeppen, men upplever inte att det hackar när man scrollar upp och ned på de stora nyhetssajterna tex, och texten är tydlig även under rörelse iom 120Hz-panelen. Starta kameran går snabbt, ta bilder går snabbt och att hoppa mellan appar går snabbt. Ibland uppstår dock enstaka hack, särskilt om man gör saker väldigt snabbt, som att starta flera appar i rak följd, så är man känslig för det är nog A55 det bättre valet.

    Telefonen är välbalanserad och känns inte särskilt tung i handen (208 gram) jämfört med min iPhone 15 Pro som väger in på 230 gram. Det blir snabbt stor skillnad så fort man korsar 200-gramtröskeln, men iom att telefonen har 5000mAh är det rätt hyggligt.

    Kvalitén verkar också hygglig. Ramen är av plast medan fram- och baksida har Corning Gorilla Glass Victus. Tycker den är förvånansvärt vridstyv trots det/knakar inte eller ger missljud om man försöker bända telefonen lite lätt.

    Mängden RAM är inget större problem, har i regel 1,5GB ledigt av de 6GB som finns tillgängligt efter att allt skräp är rensat. 4GB är också tillgängligt via Samsungs Ram Plus-funktion, och den har jag lämnat på default (stänger av den annars, då den inte bidrar med något på telefoner med 8GB RAM eller mer i min mening).

    Volym- och powerknapp sticker ut lagom mycket från chassit, vilket är bra om man letar en mer seniorvänlig telefon. Skärmens storlek är också lagom för att aktivera "Enkelt läge", så ikoner och text syns tydligt. Enda justeringen jag behövde göra var att stäng av fet text som har motsatt effekt (blir svårare läsa) och sedan göra tangentbordet lite större.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 9 apr 2024
    flipp gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 088
    Mottagna gillanden:
    45 249
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En sak jag inte alls uppskattade är att det följer med rätt mycket skräp, vet inte om Samsung passar på i de billigare telefonerna? För jag minns inte att tex Temu följt med som default på S24-serien, men här hittar jag appen. Nu går ju allt att avinstallera för all del, men det är onödigt att det skall behövas.

    Telefonen kom med Android 14/One UI 6.1 och februari månads säkerhetspatch.

    Batteritiden med AoD aktiverat ser ut att vara mycket fin, så har lämnat AoD aktiverat (man måste välja "alltid på" under inställningar->AoD då default är att den stänger av AoD om man inte trycker på skärmen för att aktivera det....).

    Screenshot_20240409_121350_Device care.jpg Screenshot_20240408_202604_One UI Home.jpg Screenshot_20240409_121507_Settings.jpg
     
    Last edited: 9 apr 2024
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    29 017
    Mottagna gillanden:
    18 454
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tycker man får med rätt mycket skit på Samsung telefoner oavsett modell
     
    bernard gillar detta.
  10. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    204

    MINA ENHETER

    För att vara ett så etablerat, och faktiskt dominerande, märke, med mycket ofta utmärkta skärmar, kameror etc. så finns det för min del tyvärr ett par negativa aspekter hos Samsung, som t.ex. att de slutade med hörlursuttag (men var ju knappast ensamma om det); att de inte verkar ha ett lika rent gränssnitt som t.ex. Motorola & Sony (vid sidan av fördelar å nackdelar med detta följer även att de som är flitiga med att uppdatera sina telefoner kan snubbla på buggar som man kanske inte förväntade sig i en premium, eller stadig mellansegmentstelefon).

    En del har synpunkter på att de "dubblerar" vissa saker, som Bixby etc. (men många har ju haft egna mejlklienter etc genom åren, å många kanske installerar egen favorit ändå), men det mesta av sånt går ju lätt att ignorera, än mer så om hårdvaran är "utmärkt".

    A35 verkar ha behållit storlek jfr med A34, men gått upp lite i vikt. (A55 gick upp lite i storlek (och vikt) jfr. med A54).
    A35 (å A55) uppfyller ju många önskemål avseende t.ex. skärm, kameror, video, wifi, IP-klass, gorillaglas (chip-prestanda beror väl lite på pris å användn.) etc. men är ju t.ex. inte bättre än Moto G84 (eller andra Motorola som en del sparkar på) som sägs ha UFS 2.2, i princip samma; A-serien saknar hörlursuttag (undantaget A14). Å laddning (det som "förr" klassades som snabbladdare, säg 20 W, ses ju nu ofta som medioker standard) där fixar A35/A55 tydligen 25 W, t.ex. G84 30 W, och sen bär det iväg uppåt bland märken och modeller. (Tydligen ligger även den lilla S24 på 25 W, förvisso med 4000 mAh.)

    Det är ju definitivt trevliga telefoner, med bra hårdvara, och allt bättre mjukvarustöd för OS-uppdateringar; men å andra sidan, börjar man passera 4000-4500 kr och uppåt, är det ett krav jfr. med något för 2500 kr eller under, enligt mig.

    Har hört, över tid återkommande, problem med den virtuella närhetssensorn i Samsungs A-serie (väljer att lägga till: proximity, närvaro, då en del tenderar att skriva lite olika, med följd att sökträffarna blir splittrade).

    Det är kanske något som svävar lite under radarn, då många nu använder någon form av handsfree, eller helt enkelt går runt med mobilen som en smörgås å kör högtalare.

    Men är det inte lite beigt med en virtuell(?) närhetssensor? (När man har kompass å allt möjligt.) (Å hur fungerar det ens?)
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 088
    Mottagna gillanden:
    45 249
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Jo, nu gick jag strikt på operatörspriset i det här fallet, som blev ungefär 2,5k på 24 månader hos Comviq. Annars tycker jag inte heller den är prisvärd för 4490 kr, men för ~2,5k är det rimligare. Plus att min far hade en Galaxy Watch redan, så han kan dra nytta av klockan fullt ut nu. Det är nackdelen med Samsungs smartklockor, att de låser vissa av funktionerna till sina telefoner.

    Den virtuella närhetssensorn verkar inte spöka för min far som använder telefonen så här långt, inte hört klagomål på det i alla fall, utan han verkar mycket nöjd för stunden. Dock är det ju klart bättre med en optisk sensor av något slag, särskilt om man ringer mycket samtal med telefonen vid örat. Rätt märklig sak att snåla på kan man tycka.

    Fingeravtrycksläsaren som han börjat använda tycker han fungerar utmärkt med och ljudet är bra i telefonen, så det är lätt att höra både när man håller luren vid örat eller i högtalarläget. Får ju så klart se hur den står sig över tid, men känns som det blev ett bra val i det här fallet.

    Den här typen av telefon vill man skall hålla så länge som möjligt, så IP67-klassningen kommer ju väl till pass tillsammans med 5 års säkerhetsuppdateringar. Den förra telefonen var en Sony Xperia XZ2 som kom ut 2018, så den hade han i sex år, men den slutade ju få uppdateringar för länge sedan (Fast på Android 8).
     
    Last edited: 15 apr 2024
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 576
    Mottagna gillanden:
    8 541
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kan lägga till att A34 och A54 ofta gått att hitta till reapris, antingen riktigt billigt via benify eller via amazons olika europeiska butiker, samt till reapris men inte lika billigt hos svenska mainstreambutiker.
     
  13. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    1 630
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Jag fick tag på en helt ny A35 billigt. Det var till en äldre släkting som den köptes. Jag hade då möjlighet att hålla på med den ett par dagar för att fixa i ordning den.
    Själva telefonen känns rätt välbyggd och designen är det inget fel på.
    Skärmen är telefonens krona. Blev mycket imponerad av dess kvalitet. Den är också väldigt ljusstark för sin klass.

    Kameran håller en bra klass för den som inte fotar hela tiden och inte kört med ett riktigt flaggskepp. Blev rätt imponerad ibland över de foton jag tog.
    Ljudet i de inbyggda högtalarna är faktiskt riktigt bra. Bättre än jag hört på många betydligt dyrare telefoner.
    Flytet är ok. Märks att det är en billigare telefon, men ska man bara surfa och kolla på
    klipp och sånt så är den alldeles utmärkt.
    Batteritiden verkar vara riktigt bra på den.
    Tycker allt att det är mycket mobil för pengarna med tanke på hur billigt man kan få den.

    Betyget från en 73 årig dam efter några dagars användning var att den är helt otroligt bra, den kommer jag ha länge.
     
    flipp gillar detta.