Motorola Moto G54 5G

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av jnsson, 24 feb 2024.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 650
    Mottagna gillanden:
    18 160
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, däremot gillar jag inte hur Motorola har gjort med låsskärmen (även i A13) när nya notiser kommer. I vanilla Android på Nothing och Pixeltelefoner så tänds skärmen. Detta fungerar inte alls på samma sätt på Motorolas mjukvara. Även om jag ställt in så jag vill få lista så visas inte notisen på skärmen när den tänds.

    De blir så stora om man väljer upload_2024-5-12_11-7-56.png när man laddat upp en bild. Jag tycker bättre om att man kan se bilden utan att behöva trycka på bilden
     
  2. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Åhå, har inte testat "Lista" än, men noterat att alternativet finns. Ja det var ju lite dumt att inte ha ett alternativ som faktiskt visar allt, om användaren vill det. De har ju även fått viss kritik från en del avseende brist på AOD (always on) och sin lösning med "peek display" - andra klagade på att peek display var för känslig och sattes igång av rörelse (inte enbart peta på skärm etc.) men blev bättre i A13, då kan styra lite mer o.s.v. Damned if you do, damned ... Själv saknar jag fortfarande notis-LED lite grand.

    Det finns mycket som är lite märkligt rent generellt, och där man inte alltid vet vad som avses med en inställning, eller vad effekten blir. Avseende just notiser: Android har sedan länge alternativ att visa, dölja, eller dölja enbart känsligt innehåll. Har testat sistnämnda förr vid något tillfälle, det dolde komplett okänsligt innehåll i form av notis från systemet. Trodde det avsåg, säg, allt innehåll i sms och epost.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 650
    Mottagna gillanden:
    18 160
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    AoD är en sak jag alltid stänger av direkt. Använder inte det alls. Däremot gillar jag att skärmen tänds i några sekunder (dock med svart bakgrund så man bara ser notisen så att säga) när en notis kommer. Nu har jag en Xiaomi Mi Band 6, så får notiser där så det är inte en dealbreak men störande
    Jag tror att det är upp till appen om den vill visa innehåll på låsskärmen om man ställt in på dölj enbart känsligt innehåll.
    Just det, glömde detta i ditt föregående inlägg. När en tillverkare släpper en nyare version har jag aldrig sett att de gett föregående Android version säkerhetsuppdatering, utan man måste uppgradera för att få uppdateringar.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 650
    Mottagna gillanden:
    18 160
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Någon som kan förklara varför det är ca 25 min skillnad mellan Gsam och Androids batterihistorik gällande SOT?
    Screenshot_20240514-212242.png Screenshot_20240514-212236.png
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 650
    Mottagna gillanden:
    18 160
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hittat att Androids Batterihistorik på min G54 räknar skärmtid även under tiden laddaren är ansluten. Det måste vara en bugg för det står längs ner att skärmtiden inte räknas när laddaren är ansluten
     
  6. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Ja, så är det högst troligt (erfarit liknande på andra märken), men över tid kommer de givetvis att behöva "tillverka" "samma" säkerhetsuppdatering för olika versioner av Android (då i värsta fall samma säkerhetsbrist kan förekomma i mer än en version av Android under support), men inte för samma modell av mobiltelefon. (Har f.ö. sett indikationer på att apriluppdateringen för Android 14 är ute på G84 på en del håll i världen; återstår att se om den trillar in tätt på när jag väl går upp till A14 (som har februari).
    Ja, såg någon (äldre) kommentar på nätet, men där var det omvänt förhållande (vilken som visade något längre tid), men samma förklaring i stort, att den ena börjar räkna skärmtid när har nått 100 %. Oavsett om en app eller Android, så lutar det åt en bugg; helt meningslös information om räkneverket börjar ticka med extern strömkälla ansluten.

    Är ju f.n. på Android 13 [och medveten om viss mindre förändring avseende att tid (under Batteri) sedan senaste fulladdning gör comeback i senare ver.], men det blir väl ändring snart (då de tjatar: "men uppdatera, dåra!" :)), och jag finner att batteridiagrammet hos Motorola (som mest kanske är en illustration, av viktigare data) *ibland* får för sig att "klippa bort" några timmar, dvs det blir ett hopp i kurvan, med ett tomt fält mellan. Aldrig upplevt hos t.ex. Sony.
    En annan egenhet, när man kommer under 2 dygn kvar, så kan det under Inställningar stå "1 dygn 22 timmar", under Batteri står det också "1 dygn 22 timmar", men ett steg "djupare", under Batteriförbrukning (dvs vid diagrammet) står det i dessa fall ofta/alltid en timme mindre, dvs "1 dygn 21 timmar". I sig helt ointressant, men märkligt när vi har ett OS som sedan några versioner minsann kan hålla koll på minsta minut du sneglat på en app å annan statistik. (Jo, vet att sådan användningsstatistik fanns tillgängligt även än tidigare via Test/service-inställningarna *#*#4636 etc.)
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 650
    Mottagna gillanden:
    18 160
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Upptäckt/fått en bugg eller något med Instagram. Då o då så går ljusstyrkan upp på max och går inte att sänka, för att efter ett tag gå tillbaka till normal ljusstyrka.
     
  8. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Är det alltså begränsat till den appen? (En tidigare Sony jag använde kunde vid ett fåtal tillfällen få för sig att dra upp till max för att sedan sakta sänka igen (oavsett vad man fn använde mobilen till), och kunde vara aningens känslig i den auto-anpassade ljusstyrkan.)

    Såg att (vad jag tror är) du hade en fråga på annat ställe om en ny uppdatering (för g54) tillgänglig via RSA, U1TDS34.94-12-7-2. Det är av allt att döma en säkerhetspatch för Android 14, 1 mars (kan förstås ev. vara 1 april, men sannolikt mars då tidigare fått januari). Se som ex. Ultimi Aggiornamenti Device Brand TIM | We TIM | We TIM (Lite udda med operatörer som listar uppdateringar, lär bli många å mycket att göra.)

    Hos g84 såg det ut på liknande vis; det vill säga ett adderat "S", och en siffra till på slutet (löpnummer). D.v.s:
    T3TC33.18-48-6 Android 13, 1 september 2023 ("från fabrik")
    -
    T3TCS33.18-48-6-4 Android 13, 1 februari 2024
    U1TC34.22-64-6 Android 14, 1 februari 2024

    Och nu senast har det börjat trilla in på olika håll:
    U1TCS34.22-64-6-1 Android 14, 1 april 2024

    Hos många tillverkare är det ju svårt att veta vad som ingår/avses, men de flesta gånger är det väl inget annat de säkerhetspatchar som Google har bakat ihop. Motorola har åtminstone en allmän förteckning med CVE-nummer etc. även om ointressant för de allra flesta, och inte tillför något utöver vad man kan få från Google; tidigare när använde Sony såg jag inget av dylikt.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 650
    Mottagna gillanden:
    18 160
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, när den är på max och jag går ur appen / tycker på hemknappen så sänks ljusstyrkan och när jag går in i appen igen så höjs den. Och om jag drar ner ljusstyrkan i quick setting så händer inget med ljusstyrkan
    Ah. när jag googlade så hittade jag inget på just s versionen. Min enhet hade 1:a januari med A13 och nu 1:a februari med A14. Ska lägga in denna uppdatering då imorgon eller något
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 650
    Mottagna gillanden:
    18 160
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Upptäck nu att det inte bara Instagram, så här ser det ut

    Trodde det bara var i Instagram men för första gången fick jag hos Swedroid forumet nyss. Någon som kan förstå varför? När det blir mörkare på videon går ljusstyrkan upp på max. Kommit efter att jag uppdaterade till Android 14
     
  11. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Hallå igen,
    Utan önskan att strö salt i sår, så är det ju lite kombinationen av utebliven "wow" (ibland helt enkelt för att tillverkaren inte implementerat allt som är möjligt) respektive diverse udda egenheter hos mobilen som kan följa av en Androiduppgradering som gör att en del drar sig eller avvaktar. :) Men vi hoppas att det löser sig; ett konkret förslag kommer nedan, alt. är väl att "vänta ut".

    (I fallet med min gamla Sony lät jag det vara, så ovanligt.)

    Det går att återställa den "statistik" som den lille mobilen samlat på sig avseende anpassning av ljusstyrka. Tänk här trodde man länge att den rent adaptiva ljusstyrkan (auto-läge) enbart gick på sensorer, efter bästa förmåga, men antar att det faktum att en användare kanske ibland justerar ljusstyrkan manuellt innebär en frestelse för tillverkaren att lägga in lite finesser med att lära sig se mönster (personligen har jag hittills undvikit att justera manuellt, g84:an har fungerat riktigt bra ute å inne, men det kommer väl; på gamla mobiler med ganska usel styrka ute/långsam anpassning gjorde jag det mycket ofta).

    Hur som, du kanske kan pröva att återställa den data som ev. samlats för adaptiv ljusstyrka till standardinställningarna. Alternativet kanske är att "vänta ut" mobilen; nu är det ju ett litet tag sedan, men även jag som inte är storkonsument av mobiler och uppgraderingar förstår att det sker en viss optimering tiden efter.

    Men visst har en del rapporterat fladdrig, dåligt anpassad, ljusstyrka på vissa andra märken med Android 14; men det blir svårt att dra slutsatser av enstaka "stickprov".

    Kolla:
    Inställningar > Appar > Device Health Services (du kan ev. behöva aktivera Visa systemappar i Appmenyn) > Lagringsutrymme och cacheminne > Hantera lagringsutrymme > Återställ anpassad ljusstyrka till standardinställningarna.


    Se även
    https://www.androidpolice.com/reset-adaptive-brightness-android/
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 650
    Mottagna gillanden:
    18 160
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har testat med att stänga av auto ljusstyrkan men det blev ingen skillnad. Det är som om något triggar skärmen att köra på max, typ som SL appen eller Skånetrafikens app gör när man tar fram biljetten i appen
     
  13. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Ah, förstår. Tänkte att det kanske kunde vara värt att testa att återställa anpassad ljusstyrka. (Med alla appar som kan tänkas finnas installerade, och många som rullar på i bakgrunden, även om Android blivit allt bättre på att stänga ned, kan det ju vara lite svårt att felsöka, om eget fokus är på en annan app, eller mobilen generellt.)
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 650
    Mottagna gillanden:
    18 160
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    upload_2024-5-22_21-47-53.png upload_2024-5-22_21-48-4.png
    Jösses! Det tog Motorola telefonen nästan 2 månader att lära sig min laddningsrutin. Första gången notisen kommer upp om att den "förhindrar överladdning". Telefonen nollställdes 1:a april / påskhelgen.
     
  15. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Tycker de brukar ladda så snabbt, numera, att även om man skulle ansluta i samma ögonblick man somnar så har den nått 70-80 innan man börjat drömma, :) eftersom laddkurvan inte riktigt saktat ned så mycket. Tydligen verkar 80 % vara det "nya svarta" för en del (det når man ganska kvickt) dvs de laddar bara till 80 %; (tidigare var 90 % vanligt, oavsett om folk använde programvarustöd eller ej; vad gäller ovanstående optimering, vill minnas att t.ex. Sony tidigare hade 90 % i sin "batterivård" innan fulladdning).

    Mer konkret svar, har inte testat detta ännu, då jag utgick från att första veckornas användning skulle bli lite annorlunda, t.ex. test av funktioner etc. samtidigt som man själv lär sig mobilens batteritid givet viss användning, och innan man ev. skiftat mobil helt. Men många kör laddning i princip var dag oavsett hur mycket som förbrukats, å det fungerar ju utmärkt, ibland blir det mer att ladda ibland mindre, och resultatet är detsamma varje morgon, förhoppningsvis. Du har säkert ett stadigt mönster, men den kanske ville vara riktigt säker. :) (Den lille programvaran kanske blir förvirrad om man några gånger skulle ladda annan tid.)
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 650
    Mottagna gillanden:
    18 160
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    G54 har långsammare laddning plus att jag laddar med en långsam laddare.
    Ja, det har Sony, och Sony har numera ännu mer inställningar för batterivård om jag förstått rätt, har inte haft en Sony telefon.
    upload_2024-5-23_8-32-29.png
    Så här ser det ut i GSam Battery monitor där den gröna delen är när laddaren varit ansluten. Som man kan se ligger den på 80% under större delen av natten.
     
  17. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Jo, känner till att den laddar lite långsammare, men ändå antagligen snabbare än många för något eller några år sedan (en alldeles för lång period, känns det som, körde jag med 7-8 W och dagtid är det inte helt optimalt); den delen av kommentaren var väl mer allmänt resonemang. Ja, vid sidan av batterivård har väl Sony även ultra-staminaläge (liknande finns nog på andra).

    Men det är väl bra att det finns mjukvarustöd som övervakar laddningen, och att man kan matcha med en lämplig laddare, och att det passar det egna användningsmönstret. Den laddningen ser väl utmärkt ut, givet vad man vill uppnå, blir ju lättare att se vad Android & tillverkarens mjukvara haft för sig. Får ev. snegla på dylik app, det kanske finns lite kul information som kompletterar.

    (För egen del är förbrukningen f.n. oftast så låg, mycket låg i synnerhet på nya Motorolan som inte är helt i fullt bruk, att det räcker gott och väl att ladda färdigt kvällen innan. Tror jag har snittat på 3-4 dagar senaste 30 d.)
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 650
    Mottagna gillanden:
    18 160
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tog min telefon typ närmare 3-4 timmar att laddas från 15% -> 100% med min laddare, men min laddare är en 1A laddare (använder inte den som Motorola skickar med).
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 650
    Mottagna gillanden:
    18 160
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Last edited: 26 maj 2024
  20. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    [Väljer att lyfta ett citat från tråden om g84 (där jag beskrev att man på flera håll då fått april-uppd), då det passar med min kommentar här avseende g54.]

    Jag sa det väl möjligtvis indirekt, men en följd av ovanstående förskjutning blir ju att månaden efter ligger g54, om de får sin nästföljande, och i tid) en månad "före".

    De jag hade sett nämna 1 april-patch för A14 på g84, gjorde det ngn gång under andra halvan april, 20-25:e, vilket är ganska - helt - OK. Om det fungerar (och det vet vi att det inte gör/eller åtminstone inte har gjort i starten för flera modeller) så skulle då g54 få en maj-patch under andra halvan maj, eller kanske ngt senare, medan g84 ligger kvar på april till slutet juni, början juli, om inget radikalt avvikande inträffar.

    Antar att du kanske hade gjort en kort notis om det, om det hade dykt upp, då du tidigare använde RSA för installation, men har du sett något ännu?

    (Förvisso brukar de å många andra (Sony gled långt över ibland) ofta hänvisa till att de ibland blir snabbare resp. långsammare än tänkt schema. Not get in time security patches update for moto G54 )