Hallå igen,
Utan önskan att strö salt i sår, så är det ju lite kombinationen av utebliven "wow" (ibland helt enkelt för att tillverkaren inte implementerat allt som är möjligt) respektive diverse udda egenheter hos mobilen som kan följa av en Androiduppgradering som gör att en del drar sig eller avvaktar.

Men vi hoppas att det löser sig; ett konkret förslag kommer nedan, alt. är väl att "vänta ut".
(I fallet med min gamla Sony lät jag det vara, så ovanligt.)
Det går att återställa den "statistik" som den lille mobilen samlat på sig avseende anpassning av ljusstyrka. Tänk här trodde man länge att den rent adaptiva ljusstyrkan (auto-läge) enbart gick på sensorer, efter bästa förmåga, men antar att det faktum att en användare kanske ibland justerar ljusstyrkan manuellt innebär en frestelse för tillverkaren att lägga in lite finesser med att lära sig se mönster (personligen har jag hittills undvikit att justera manuellt, g84:an har fungerat riktigt bra ute å inne, men det kommer väl; på gamla mobiler med ganska usel styrka ute/långsam anpassning gjorde jag det mycket ofta).
Hur som, du kanske kan pröva att återställa den
data som ev. samlats för adaptiv ljusstyrka till standardinställningarna. Alternativet kanske är att "vänta ut" mobilen; nu är det ju ett litet tag sedan, men även jag som inte är storkonsument av mobiler och uppgraderingar förstår att det sker en viss optimering tiden efter.
Men visst har en del rapporterat fladdrig, dåligt anpassad, ljusstyrka på vissa andra märken med Android 14; men det blir svårt att dra slutsatser av enstaka "stickprov".
Kolla:
Inställningar > Appar > Device Health Services (du kan ev. behöva aktivera Visa systemappar i Appmenyn) > Lagringsutrymme och cacheminne > Hantera lagringsutrymme > Återställ anpassad ljusstyrka till standardinställningarna.
Se även
https://www.androidpolice.com/reset-adaptive-brightness-android/Click to expand...