Dreame A1 Robotgräsklippare utan begränsningskabel

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Alvin, 22 apr 2024.

  1. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    484

    MINA ENHETER

    Normalt sett plockar man undan allt från gräsmattan, men har jag 10cm hindersigenkännande är det inga problem för min att känna igen små vattenleksaker exempelvis. Det har dock kommit en ny mjukvaruuppdatering nyligen.
     
  2. JockeJocke

    JockeJocke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Chansar och ser om det är någon här som har en gräsmatta på en bit större än angivna 2000m2?

    Tänker om det är satt en mjukvarubegränsning eller om det går att lägga till mer men att man får riskera att stödklippa när det växer som mest bara?
     
  3. fs99erab

    fs99erab Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2024
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon som har fått den att fungera med flera zoner?
    Den blir elsnurrig om jag väljer att den ska klippa en specifik zon.
    Jag har inte kunnat ställa in klipplängd eller klippriktning på specifika zoner heller.
     

    Bifogade filer:

  4. fettanka

    fettanka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2020
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Speciellt vid schemalagd klippning så misslyckas positioneringen. Bugg eller? IMG_7206.jpeg
     
  5. fs99erab

    fs99erab Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2024
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Det här kanske ni andra redan har räknat ut, men jag förstår nu problemet med zonerna som jag har haft.
    Om två zoner överlappar så räknar roboten dessa som en och samma. Appen gör det inte. Så om man väljer att klippa en av flera överlappande zoner tror appen att bara den ska klippas, men roboten klipper alla den kan komma åt utan att behöva en path.
     
  6. kotten33

    kotten33 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2023
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3
    har precis köpt en sådan här klippare nu och skall strax börja installera, det kommer säkert en massa 'dumma' frågor inom kort. :-)

    Skall bli spännande om den klarar min smala passage

    Vart köper man knivar sedan, standard modell?

    Jag har mac adress låsning på mitt Unify WiFi hemma, men jag hittar inte robotens mac adress, någon som vet?
     
    Last edited: 1 jun 2024
  7. DeepSilence

    DeepSilence Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I appen så klickar du på din A1, sen de tre prickarna uppe till höger för att komma till inställningar, sen scrollar du ner till Robot Info :) Åtminstone ser jag mac-adress för både Wifi och BT där.
     
  8. kotten33

    kotten33 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2023
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3
    Problemet är att man inte ser detta förrän man har anslutit den, lite moment 22.

    Men jag gjorde en fix nu, skapade ett nytt öppet wifi nät så den kunde ansluta sig, nu ser jag mac och kan adda den till mitt låsta wifi för att sedan radera det temporära wifi nätet.
     
  9. kotten33

    kotten33 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2023
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3
    Då har jag skapat en karta och lite no-go zoner, det gick bra iaf.

    Har ju som sagt ett ställe som jag var tveksam till och mycket riktigt, den fastnade där (se film)
    Jag har inte skapat zoner utan jag gick helt enkelt runt hela tomten.

    20240601_174724.mp4

    Se även bilderna hur jag 'ritat' in allt, den där smala passagen kanske inte är så bra
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 1 jun 2024
  10. DeepSilence

    DeepSilence Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja den delen ser något smal ut, även om ja kan tycka att den borde klara av det.

    Något du kan testa är att göra två zoner istället, och göra en "path" mellan dom precis där den lilla passagen är.

    Vi har grus runt hela huset så jag har byggt en liten landbrygga från baksidan till framsidan.
    Det är nu en smal gång mellan ett uterum och en rabatt. Totalt sett 70cm bred, men den kör där utan problem.

    Det tråkiga som händer då är ju att det är en liten snutt där som den inte kommer klippa på, men kanske inte så jobbigt att gå med trimmern just på den lilla snutten typ varannan vecka eller så.
     
  11. kotten33

    kotten33 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2023
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3
    Kan man välja i efterhand att skapa zoner istället eller måste man göra om allt från början igen?
     
  12. kotten33

    kotten33 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2023
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3
    Idag så kör den enligt det blå, vad är det som avgör att den väljer att klippa på det sättet?

    Kan man välja att den istället skall klippa enligt det gula?
     

    Bifogade filer:

  13. DeepSilence

    DeepSilence Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en ganska stor tomt som jag gärna skulle dela i två zoner, men jag har inte hittat någon sån funktion än. Hoppas att app/firmware tillåter inom snar framtid. Hittar du något så får du gärna säga till, för jag orkar inte mappa om hela min tomt just nu, haha.

    Om du klickar på din A1 i appen, och sen på den lilla inställningsikonen, så får du upp en meny. Längst ner där så kan du ändra klippriktning till önskad riktning. Normalt är den inställd på att ändra riktning med 5 grader varje gång den startar en ny klippning.

    Screenshot_20240601-215143.png
     
  14. kotten33

    kotten33 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2023
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3
    Om jag ändrar riktning så antar jag det blir rätt på den plätten som jag hade på bilden, men då kommer det väl bli fel på nästa plätt istället då den är 90 grader från den andra
     
  15. STJ1973

    STJ1973 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    1: Tror ni att denna maskin klarar att parkera på gruset? Är ganska stor höjdskillnad på liten yta. Går det att ställa in så att den åker utan att rotera knivarna när den ska åka sista sträckan?

    2: Går det att skapa zon så att den åker mellan baksida och framsida med knivar avstängda?
     

    Bifogade filer:

    maww gillar detta.
  16. kotten33

    kotten33 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2023
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3
    Håller på att lära mig lite hur allt fungerar men detta fattar jag inte.
    Jag har skapat lite nogo-zoner men bakom dessa zoner så vill den inte klippa, något galet jag har gjort?

    Se bilden
     

    Bifogade filer:

    • 111.JPG
      111.JPG
      Filstorlek:
      17,6 KB
      Visningar:
      52
  17. kotten33

    kotten33 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2023
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag skapade en test schedulering igår kväll som skulle börja idag på morgonen kl 05.00, slut skall vara 09.00. Detta funkade fint, den startade 05.00 och när jag gick upp 06.30 imorse så stod den på laddning.

    Så tre frågor kring detta

    1. Är det normalt att den bara orkar att klippa 90 minuter innan den måste ladda?

    2. Efter slutförd laddning och om detta blir innan kl 09.00, kommer den då åka ut och fortsätta
    klippa det den gjorde strax innan den var tvungen att åka in på laddning?

    3. Hur många procent laddning kvar kan det vara innan den vill åka in och ladda?

    4. Om man har en schedulering som är tex bara 1 timma mellan kl 07.00 till 08.00 och sedan har man en till kl 14.00 till 15.00 (bara hypotetiskt), kl 08.00 så kommer den då gå tillbaka till laddstationen för att invänta nästa schedulering, men kommer den då börja om igen eller ta vid där den var och klippte kl 08.00
     
  18. kotten33

    kotten33 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2023
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3
    Någon som skapat flera zoner hemma?

    Jag testade precis och det är ju viktigt att dom inte överlappar, när man ser till att inte göra det så får man ju liksom en ränna mellan zonerna, kommer den klippa där då eller blir det som en gräsremsa?
     
  19. kotten33

    kotten33 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2023
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag skapade precis ett litet område på bara 15m2 och sedan skapade jag en schedulering mellan 18.30 till 20.00. Kl 18.30 så åkte den iväg korrekt och klippte av detta område men när den var klar med allt så började den om igen och klippte samma område en gång till och så fortsatte den till kl 20.00

    Är det ett normalt beteende?
     
  20. kotten33

    kotten33 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2023
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3
    En fråga till om zoner och schedulering

    När man skapar scheduleringen så kan man där välja område och jag har bara 'hela området' som val, hade önskat man där kunde välja zon1 kl 18.30 och sedan zon2 kl 23.00

    Möjligt eller har jag missat något?