Motorola moto g84 5G

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av Tripod, 21 maj 2024.

  1. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 283
    Mottagna gillanden:
    1 243

    MINA ENHETER

    G54 och g84 kostar lika mycket. Vilken hade du tagit?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 666
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då jag föredrar LCD hade jag valt G54, men jag har upptäckt en bugg i Motorolas mjukvara i A14 som är väldigt störande så hade inte valt någon Motorola idag. Har en G54 idag. English Community-Lenovo Community
     
  3. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Jag är i stort nöjd med g84. Den är lite större än jag är van vid, men allt sånt och lite till vet man innan, det fungerar bra. (Fodralet bidrar starkt, den är som sagt förvånansvärt tunn, och lätt.) Givet den kravspec. jag hade, och vad som var aktuellt att lägga, blev det inte så mycket konkurrerande alternativ kvar. jnsson och jag har gjort olika val, i det här fallet, och det påverkar förstås svaren ngt, sedan kan man ha olika upplevelser också.

    Han pekade ut ett antal skillnader. Kamera nr. 2 är alltså inte en av de under ganska lång tid vanliga 2 MP makro; men den fungerar ganska/riktigt bra i makro. Har bara inte hunnit ta så mycket än. Det stämmer även att XT2347-2, g84 5G för Europa och världen i stort, inte har eSIM, men, å manualen är lite vag då den talar om att "installera eSIM" vilket förklaras av att, XT2347-1 (Brasilien etc.) har eSIM. Skumt. Men så ser det ut. Det som kan störa lite är att ingen av mobilerna har ngn form av gorilla-glas, det är ngt annat. Batteritiderna är nog strålande på bägge, min är i vart fall bra snål.

    Jag uppskattar bl.a. skärmen, som även är mer ljusstark (än det mesta i prisintervallet). Nu använder jag inte blåtandslurar, eller högtalare, men har sett i periferin att en del klagat över låg ljudnivå. Inga sådana problem med sladdlurar eller högtalarna. Jag har under viss period haft problem med att få ner epost i min app (vid första anblick skulle man kunna tro att det är problem med notis som en del upplevt, men i det här fallet är det ngt annat. Eländet t epostapp klarar ibland inte ladda hem vid en manuell check, då är det inget Android batterispar etc. som spökar utan ngt annat).
     
    Chrester gillar detta.
  4. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Förvisso är vi i fel tråd; ;) jag vet att du har stängt av automatisk (adaptiv) ljusstyrka, eller åtminstone hade gjort det när du kommenterade tidigare, så då borde det inte spela någon som helst roll. Men har du testat att återställa "anpassad ljusstyrka till standardinställningarna", som jag nämnde, det kan ju knappast göra situationen "värre".
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 666
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har för mig att den nollställs när man stänger av automatiskt ljusstyrka, iallafall gjorde den det i tidigare Android versioner, men nej, inte testat det då det är samma problem även med den avstängd, så borde inte ha med automatiska ljusstyrkan att göra då det syns på skärminspelningen
     
  6. Beast

    Beast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Jag är nöjd.
    Det enda jag saknar är väl ip67/68.
    12gb/256gb kontra inköpspris är ju inte fy skam.
    Snabb laddning och mycket bra batteri.
    Kameran krävde lite tid för att få det att funka som jag ville,hittade en inställning "Behåll senaste läget" som gör att kameran startar i den inställning jag oftast använder vilket blev bra.
     
    Chrester gillar detta.
  7. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 283
    Mottagna gillanden:
    1 243

    MINA ENHETER

    Köpte en igår. Så här långt gillar jag den. Storlek på telefonen och gränssnittet har jag fastnat för. Känns konstigt att inte ha en flaggskepps telefon, men inget jag har märkt hittills. Det enda som Motorola måste bli bättre på är uppdateringar. Behöver komma snabbare.
     
    Chrester gillar detta.
  8. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Ja, gränssnittet är trevligt (är inte förtjust i tungrodda, av tillverkaren själv, ihopknåpade gränssnitt med udda ikoner som ser lite billigt ut). Tror det är exakt samma på g54, och att även @jnsson@jnsson i stort är nöjd med just den biten, även om verkar ha haft problem med att visa meddelanden i listvy/allt på låsskärmen.

    Jo, och det är ju generellt, över hela linjen av olika modeller. Även om de redan nu erbjuder kanske 2-3 OS-uppdateringar för sina dyrare modeller, och kanske även har förlängt tiden med säkerhetsuppdateringar något för vissa av årets modeller, så blir ju glest mellan säk.uppd. en mer slående brist om man har betalat 5000+, än, säg, 2000-3500 kr, eller lägre. Men de sitter väl på ett av världens största modellprogram :) verksamma på i princip alla marknader (jfr. Sony, som verkar lämna USA/Nordamerika; när jag flitigt använde en mellanklassmobil från 2018-19 å åren efter låg säk.uppd. på 90 d. men kunde vara glesare; minimum för "Android Enterprise Recommended" är väl även rejält lågt satt, 90d).
     
    Chrester gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 666
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det gäller bara tänd skärmen när notisen kommer som inte visar själva notisens meddelande. Om jag tänder skärmen via powerknappen så är det som vanligt, dock är det en inställning under Inställningar -> Start och låsskärm -> Låsskärm -> Aviseringsstil och välj Lista så blir det som vanligt där, dock ej om skärmen tänds för att en notis kommer.
     
    Chrester gillar detta.
  10. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Här forsade det in uppdateringar, när man väl öppnade kranen ...

    För lite drygt 4 veckor sedan installerades första väntande uppdateringen.
    Från: T3TC33.18-48-6, Android 13, säk.uppd. 1 sep 2023. (I princip "från fabrik")
    Till: T3TCS33.18-48-6-4, Android 13, 1 feb 2024.

    Direkt efter det erbjöds uppdatering till Android 14, U1TC34.22-64-6 (också på säk.uppd. 1 feb, då antagligen hade förberetts för OTA i mars), men jag valde att avvakta.

    Jag visste att säk.uppd. 1 april för Android 14 (för g84) var ute någon gång andra halvan april (åtminstone på lite olika kanaler i världen), så det var fullt möjligt att den skulle anlända tämligen omgående efter en ev. installation av Android 14, och tänkte att i bästa fall anländer säk.uppd. 1 juni också mot slutet av andra halvan av månaden.

    Så för att bekanta mig med mobilen, Android 13, och om det skulle visa sig att något inte var bra med Android 14, eller säk.uppd. 1 april, avvaktade jag till nu, början av juni, då det i vart fall inte borde vara så långt till en ev. juni-uppdatering.

    Det blev inte riktigt så.

    Efter lite enkel backup av diverse, och med fulladdad mobil, startades installationen av Android 14. Dvs:
    Från: T3TCS33.18-48-6-4, Android 13, 1 feb 2024.
    Till: U1TC34.22-64-6, Android 14, 1 feb 2024. (1,86 GB)

    Efter omstart och avslutad systemuppdatering valde jag igen att tacka nej till "smarta uppdateringar" (d.v.s. automatiska uppdateringar, i bakgrunden) i systemuppdateringsappen, det kommer ju ändå påminnelser om det finns något. När jag strax senare bläddrade bland "senaste använda appar", vilka inte var många, fann jag systemuppdateringsappen (och trodde jag hade stängt den), klickade på den och då trillade nästa uppdatering i gång. Den förväntade säkerhetsuppdateringen, 1 april. Så:

    Från: U1TC34.22-64-6, Android 14, 1 feb 2024.
    Till: U1TCS34.22-64-6-1, Android 14, 1 apr 2024. (27,5 MB)

    Efter omstart och avslutad systemuppdatering valde jag igen att tacka nej till "smarta uppdateringar". Déjà vu.

    När jag nu försökte ta reda på de minimala förändringar som skett i gränssnittet, ev. förändringar under Inställningar etc. så ser jag ytterligare en ikon i statusfältet... En bakgrundsuppdatering pågår.

    Jaha.

    Ett klick på notisen och jag är inne i systemuppdateringsappen, för tredje gången på en timme. Den meddelar att den minsann håller på att ladda ned en uppdatering till Android 14, med säkerhetsuppdatering 1 maj resp. felkorr. & förbättrad stabilitet ...

    Från: U1TCS34.22-64-6-1, Android 14, 1 apr 2024.
    Till: U1TCS34.22-64-18, Android 14, 1 maj 2024. (118 MB)

    Efter omstart och avslutad systemuppdatering slutade det rinna ur kranen. Tre uppdateringar på mindre än 1,5 timme, fyra (varav en OS-uppgrad.) på strax under 30 dagar.

    Jag har inte sett något om U1TCS34.22-64-18, 1 maj, vid en hastig sökning på nätet, vilket troligtvis beror på ett par olika orsaker; en del sidor har ännu inte indexerats av sökmotorer, eller att den är så pass ny att ett relativt mindre antal har fått den och dessa kanske inte tillhör de som hade stående klagomål om något, men det fanns heller inget i Lenovos forum.

    Förvisso har Motorola sagt sig ha för avsikt att leverera säk.uppd. (och ev. annat) varannan månad, minst. (Dvs det kan enstaka gånger komma tätare, vilket knappt ingen tror på då de sällan lyckas med att uppfylla 2-månaderskadensen, åtminstone första tiden efter lansering.)

    Det är fullt möjligt att det kommer en juniuppdatering (som jag trodde skulle följa på apriluppdateringen), men det lutar mer åt att Motorola med den nya majuppdateringen (vid sidan av att trycka ut felkorrigeringar) försökt föra tillbaka g84 till ett 2-månadersschema.

    01-sep-23 (vid leverans för många/de flesta)
    01-nov-23
    01-jan-24
    01-mar-24
    01-maj-24
     
    Chrester gillar detta.
  11. Beast

    Beast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Fick den idag.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 666
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Står i systemuppdateringsstället under smarta uppdateringar: "Obs! För din säkerhet hämtas och installeras alla viktiga säkerhetsuppdateringar automatiskt oavsett om den här funktionen är av eller på". Så går inte att stänga av alla uppdateringar.
     
    Chrester gillar detta.
  13. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Bra. Tack för återkoppling.
    Jo, har sett något om detta (och inte bara där), att i vissa fall, t.ex. kritiska uppdateringar kan så ske.
    (I fallet med maj-uppdateringen sades också att om ingen omstart sker efter install. eller senast 8 juni kommer en omstart att ske vid lämpligt tillfälle.)
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 666
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Min telefon har installerat de senaste 2 uppdateringarna automatiskt (dock G54 o inte G84, men ändå)
     
  15. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Säga vad man vill om att Motorolas/Androids diagram över batteriförbrukning i Android 13 kanske inte var optimalt, och enstaka gånger inte var helt uppdaterat, men motsvarigheten i Android 14, efter förvisso mycket kort användning, är nästintill komplett värdelöst. Jag är medveten om att Google gjorde om iom 14 för att (åter) tydligt visa skärmtid.

    20240518.png

    Men denna är käpprätt. Diagrammet visas i 2-timmarsblock; det har inte uppdaterats sedan 12:00 idag; och har hävdat under halva dagen en skärmtid sedan fulladdning (~20 h timmar sedan) på 39 minuter.

    20240606.png

    Då inträffar den lilla misstanke jag hade med förra versionen, att om man ansluter via USB för en snabb backup (vilket också innebär en minimal laddning, som mest 2-3 procentenheter, men oftast oförändrad då kort tid) kan detta påverka statistiken.

    [Efter fulladdning igår, inför OS-uppdateringar etc. kopplades sedan mobilen via USB för lite backup, men var redan 100 %, innan den kopplades ifrån. Sedan följde som sagt diverse användning; och idag var den åter igen, vid ca 83 %, ansluten via USB i 5 minuter. Det är knappast fulladdning; så hur kan den ge skärmtid: 39 minuter... Skräp.]

    Så från OK utseende, med en funktion som ofta var stabil, men enstaka gånger missade att rita hela diagrammet, till något som är både fult och icke-funktionellt, samt verkar vara lite fel ute.*

    Hur ser det ut för andra, uppgiften om skärmtid sedan senaste fulladdning fanns ju där alltid även i Android 13, om inte i diagram så om man skrollade ned bland appar via nätverk etc. så fanns "skärm". Som det är nu matchar informationen om skärmtid inte det diagram som kan nås via Inställningar > Digitalt välmående. Får väl ge den ett par dagar, och ev. laddningar.

    -- off topic --
    * Detta och en del annat är nackdelen med Android, när det är som sämst (har aldrig använt Apple å kommer ej); det är inte så polerat. Går man t.ex. in i Google Play, hantera appar, och kollar efter uppdateringar, och har sorteringen "nyligen uppdaterade" (är det appen, eller min installation... el både och) listas dessa i lite märklig ordning; de som senast haft uppd. som jag installerat, i säg maj, och som nu har nya visas överst, efter denna bunt övergår listan till bokstavsordning, vilket innebär att en app jag installerade 29/4 som uppdaterades 29/5 ligger lite längre ned än säg Android Auto som uppdaterades 24/5 etc. Skräp. Så har det sett ut mycket länge. Å det är väl inte helt oväntat att Google lyfter sina egna appar (vilka är en mycket stor andel).
     
  16. Chrester

    Chrester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P10 Lite
    Info:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tablet II 10.1
    Info:
    Stock
    Jag bytte skal nyligen till ett lite tajtare, telefonen har nyss random startat om sig. Jag trodde att det berodde på det nya skalet, att någon knapp blev oavsiktligt intryckt för länge och triggade en omstart, kan det alltså har varit uppdateringarna som orsakat det?
     
  17. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Svårt att säga, kan vara så. Även en uppdatering landar ju till sist i en skärm där man har valet att omedelbart starta om mobilen, något kan även ha kommit åt detta. (I mitt fall ovan gavs alltså en datumgräns enbart för majuppd. inte apriluppd.) Svårt att säga. Du kan gå in på Inställningar > Systemuppdateringar > Uppdateringshistorik, för att se om något installerats nyligen.
     
    Chrester gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 666
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det där har hänt mig också, dock bara 1 gång och jag tror det var nästan direkt efter uppgraderingen från A13 till A14
    Det ska inte påverka. Den nollställs när batterinivån år på 90% eller högre när du dra ur den från laddaren
    För mig har den varit si så där. När jag jämfört med Gsam battery monitor så har den skilt sig rätt så mycket mot vad batterihistoriken vill säga gällande SOT. Var typ 1 timmes skillnad 1 gång och det har varit rätt stor skillnad flera gånger när jag jämfört.
     
  19. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Bra att det har kickat igång.
    Jo, jag misstänker det, och som jag sa tänker jag ge den lite tid. (Men det förändrar ju inte det fula diagrammet, eller uppdelningen i listan mellan appar & system etc. :( /sur gubbe.)
    Nej, exakt, det är min bild av hur det ska fungera, sedan åtminstone Android 8; fulladdning el över 90 %, och startar när kopplas från extern strömkälla.
    Ja, minns att du nämnde viss avsevärd diskrepans vid något tillfälle; som jag nämnde var det lite märkligt i att jag sett någon gammal tråd på nätet som tog upp det du nämnde i anslutning fast där omvänt, (kanske spekulation men) att den ena startade räkneverket redan före frånkoppling, så fort fulladdad.
    Men din bild är att Gsam battery är trovärdig? Vet inte vad andra har rapporterat om den.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 666
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Borde vara det. Den är inställd på att räkna från senast fulladdning, precis som den inbyggda batterihistoriken