Grejen med Android?

Diskussion i 'Skräp' startad av nire431, 26 dec 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Aqualize

    Aqualize Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Mer specifikt så ska man inte skylla på Java utan implementeringen, dvs. Dalvik virtuell maskin. T.ex. så fick den först i 2.2 stöd för JIT kompilering där bytekoden översätts till maskinspråk precis före körning. Det ger prestandaförbättringar då det inte behöver översätta (interpretera) till maskinkod när det körs. JIT har funnits på i Sun's Java VM för PC i ett decennium. Nu är jag inte så insatt i Dalvik VM men tror det fortfarande finns saker kvar att optimera och kopplingen till android. Så även om programmen skrivs i Java så finns det hopp om (och det verkar ske med 2.2 och 2.3) att de går snabbare och snabbare.

    Jag är en av dem som gillar att pilla under skalet på maskiner. Om jag får finlira detaljerna i OS:et och kan byta ut det ena och det andra är jag riktigt nöjd. Jag har inte ägt en iPhone men misstänker att jag inte vore så lycklig med den som jag är med android.
     
  2. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ok, känner att jag måste svara lite här.
    Vad är det som skiljer en iphone 4 och en Samsung Galaxy S?
    Fysiska telefonen:
    Apple har som mål att det vara vara en exklusiv sak att ta i. Dvs dyra material används. Detta ger ett högre pris på produkten. Jag beräknar att iphone 4 kostar ca 700 kr mer i skal osv. än SGS att tillverka. Telefonen blir också tyngre av behandlingen.

    Telefonen känns slö?
    De flesta android telefoner har lite för lite internminne och dessutom kör det på tok för mycket tänster och skräp i bakgrunden. Samsung startar en massa skräp som körs i bakgrunden. Dessutom så är android konstruerat som en vanlig dator till viss del. Man kör program både i förgrund och bakgrund lika mycket. Detta äter fort upp telefonens resurser. Apple gör så att de i princip enbart kör några få processer. 1. Det program som har hand om telefon delen. 2. det program som är aktivt och i förgrunden. Allt annat dödas. Finns egentligen inget som säger att man inte skulle kunna göra så på android också. Men det är ett mer datorlikt sätt att arbete. Tror att ny hårdvara kommer att lösa det problemet.

    Det finns en fördel med ios. Och det är att gränssittet dvs det som på en pc skulle kalla "2D". Det körs genom GPU. Detta görs inte i Android. Resultatet blir att det hackar och hoppar. Men det stora problemet är inte saknaden av GPU. Utan som att Android inte snålar med resurserna. Apple är tom så fula. Att när de märker att systemet riskera att börja hacka. Jag då börjar de aktivt arbete med animeringar osv för att dölja hacken. Men som grund flyter iOS bättre i 2D läge. Detta kan komma att ändras när android 3.0 kommer tydligen.

    Övrig hårdvara och prestanda:
    En ip4 körs på en arm CPU som är en RISC cpu i hastigheten 850 mhz. Har 40 nm kärna. Koden som körs i arm maskinkod. GPU'n är av modellen "535".

    Dvs det är samma typ av maskinkod som körs på en ip4 som en SGS.
    Därför går det att köra android på en 3GS tex. Hur är det då med prestand på spelen? När man startar ett spel på en SGS ja då byter man till att köra med GPU. Då är det spelet som riktar grafiken. Anandtech har nyligen testat prestandan i 3d läge. Där fick ip4 runt 10 bilder per sekund och SGS fick runt 35-40 bilder per sekund. Detta pga att SGS använder en mycket snabbare GPU (540). Det är samma typ som sitter i ip4 fast nyare och bättre. Den ska vara runt 4ggr snabbare tydligen. SGS har även snabbare internminne och en snabbare CPU. Den går i 1ghz mot ip4's 0,85 ghz.

    Men....Utvecklingsmiljön till ios är bättre då det är mer maskinnära kod. Dvs snabbare spel. Och ios ligger tystare i bakgrunden. Dvs drar mindre resurser. Sedan har android den tunga grejen med att dra java som slöar ner saker. Men...Tydligen ska det nu gå att använda maskinkod som moduler till sina java program/spel. Dvs det kommer att gå att konstruera 3D spel som rullar riktigt fort och maskinnära även till android. Något som inte kommer att komma är optimering av spelen till varje enskild android modell.
     
    beyorn gillar detta.
  3. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Zentric, det sista stycket är en sanning som blir mer och mer svag för varje version av android, i 2.2 kom JIT, i 2.3 kom en bättre version av JIT samt concurrent GC , rå prestanda blir ca 10-15% bättre.
    Därav optimering till varje enskild modell.
    Jag slipper faktiskt gärna koda i unmanaged miljö då jag är hemvan i eclipse/java, att säga att den utvecklingsmiljön är bättre är att säga att äpplen är godare än päron helt enkelt.
    och ja, det går att köra mer systemnära i android, kallas android NDK : http://developer.android.com/sdk/ndk/index.html

    vilja tjänster är förresten "tjänster och skräp" i androidtelefoner?
    Widgets?
     
  4. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Visst var det så men det var största anledningen till att dom försvann också.
    Men Amiga var en spelmaskin och det var spelen och OS jag gillade alternativet hade ju knappast vart Apple :)
    En helt annan topic men Apple och Microsoft var ju dom onda i mångas ögon på amiga scenen kanske var det bara min lilla kompiskrets då.
    Demo scenen och Warez scenen var ju grym och det tog ett bra tag innan PC var i närheten.
    Google är för mig alla fall både moraliskt och ett skönare alternativ med sin Open Source.
    Jag gillar att det skall finnas alternativ men för mig så känns äppelskruttet mer som en status symbol bland dina kompisar än en telefon man måste ha för att bli accepterad.
    Därav också en viss avsmak.
    Det var väl det som var min poäng.

    Skulle Google också släppa ett OS som hanterar spel lika bra som Windows skulle ju ditcha mitt OS instant.
     
  5. nire431

    nire431 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Roligt att höra allas åsikter och finns folk som sitter med grymt mycket mera kunskap om telefonerna än vad jag kan, men jag uppfattar det som en vanlig användare skulle uppfatta det tex Niklas 20 som köper sin första smartphone då skulle han antagligen välja IPhone pgr av att den "aldrig" hackar (döljer det) vilket är bra gjort i mina ögon. Vill inte låta som en Fan boy men jag gillar allting med IPhone vad IPhone har blivit liksom som en sa här i tråden det har blivit som en Canada goose jacka man ser folk ha den på sig och man har egentligen inte råd men köper ändå. Det har Apple verkligen lyckats med man sitter på bussen eller går inne i stan ser alla gå med sina vita hörlurar och hålla i sina IPhones man får liksom ett "sug".

    Jag har alltid vart en person innan som byt telefon med 2-3 månaders mellan rum, men när jag har/hade IPhone så kände man sig fulländad typ skulle kunna ha den tills den ramlade isär för allting verkar så perfekt på ytan, vilket inte Android gör. Visst att folk kan uppskatta android om dom lär sig hantera det läsa forum med mera. Men den VANLIGA användaren ratar nog android om han har krav på flytande telefon. Sen ja jag tycker batteriet i IP4 är grymt mkt bättre mitt höll typ 20-22 timmar mer än min tjejs 3gs och min legend jag har just nu i väntan på IP4 håller knappt en dag med mjukt användande.
     
  6. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Jag tror mer på att niklas skulle köpa en Iphone för att det är en Iphone.
    Dom flesta har ingen anning om vad det är för skillnad på telefoner utan köper en Iphone för att dom e så himla coola och "alla" vill ju ha en sån :money:
     
  7. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Om du gav "Niklas" då 5 minuter var med en android lur och en iphone så är det nog mest troligt att han väljer iphone.
     
  8. the_slain_man

    the_slain_man Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kan själv vittna om en p15 polare som har en legend som av en jämårig blivit tillsagd att hans iPhone 3G/3GS är bättre så en stoor okunskap finns.
     
  9. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Det tror jag oxå han hade gjort.
    Men jag tror fortfarande han hade valt iphonen för att det är en iphone.
    Inte för Os:et eller för att den e mer smooth utan för att den heter Iphone
     
  10. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Rent tekniskt bryter både apple och google mot lagen. Distansköpslagen ger oss rätt till 14 dagars ångerrätt. Google ger oss 15 minuter medan apple inte ger oss något alls...

    Sent from my personal Dis-organizer GT-I9000.
     
  11. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Gäller den över hela världen?
    Eftersom man också godkänner avtalet på market så lär det bli svårt att bestrida dock inte riktigt min starka sida det här med avtal men har svårt att se nån strida för en sån sak som kostar så lite.
     
  12. nire431

    nire431 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Det är ju det jag menar är så synd Android ramlar liksom ner i ett fack som bara folk som nästan vet vad det är dom köper, köper Android. Och självklart finns det folk som köper android som inte ens vet vad det är men ändå är nöjda med sitt köp för inte vet bättre och dom bryr sig inte om om den nu skulle lagga. Men jag hoppas verkligen det kommer något till android som gör android minst lika bra som IPhone grafiks och hastighet mässigt.
     
  13. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    I Sverige (och EU) så är det så. Men bara för att man köper något från sverige betyder det ju inte att säljare i resten av världen måste följa svensk, eller EU-, lagstiftning.

    Varifrån man egentligen köper programvaran vet jag inte eftersom jag inte är insatt i detaljerna i hur det är uppbyggt rent ekonomiskt med Market, men Google Inc. är ju registrerat i Kalifornien...

    UPDATE: Ja, enligt http://www.google.com/mobile/android/market-policies.html är det Google Inc., som är registrerat i Kalifornien, som står bakom Market. Alltså inte en svensk "gren" av företaget. Så att hänvisa till svenska distansavtalslagen ger ingenting i sammanhanget.

    Förövrigt förutsätter distansavtalslagen att man inte på något sätt använder "tjänsten", vilket i praktiken inte går att göra eftersom man installerar programvaran i samma veva som man köper den. Utöver det finns det särskilda undantag för exempelvis köp i annan valuta, där valutakursen kan ändras snabbt.

    (Därmed inte sagt att jag personligen inte tycker att 15 minuter är i absolut minsta laget för att utvärdera en app.)
     
    Last edited: 29 dec 2010
    Cybermarre gillar detta.
  14. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Till skillnad från App-store där man köper av Apple så agerar Android Market bara förmedlare och köpet görs direkt från utvecklaren. Men som du säger så måste man ju kunna lämna tillbaka en oanvänd produkt.. Bara att hoppas att de förstår att 15 min är för lite!
     
  15. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    De som köper iphone: den är en status symbol, den laggar inte när man bläddrar i uit, det finns mer tillbehör, mer spel. Att telefonen är dyr är en bisak. Jag skrattar lite över detta viktiga "laggar inte". jag tror att det är pga en personlig osäkerhet. Det känns bättre. Mycket med apple är känslor.

    De som köper en sgs eller billigare. Är pga att de inte vill betala lika mycket för en statustelefon. De vill ha möjligheten till smidiga appar och widgets. Detta är svensons. Sedan kommer teknikintresserade som köper android pga alla möjligheter att förändra utseende och funktioner i telefonen. Faktum är en SGS är rent tekniskt en snabbare telefon är en ip4. Min egen SGS laggar inget alls. Eller ytterst lite i browsern.

    Jag är väldigt glad åt den mycket bättre skärmen som även är betydligt större än ip4, super amoled som jag gillar skarpt, att jag kan ha widgets och andra coola saker. saknar inget. Att det skulle hoppa till någon enstaka gång i en android mobil är inget att hänga upp sig på. Det finns massor av svensson's som tycker detsamma.
     
  16. nire431

    nire431 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Alltså du säger att din sgs inte laggar något eller segar något men den är dock inte lika smidig i menyer med mera som IPhone är spelar ingen roll vad alla säger om sina android lurar, grejen är ju att Apple jobbar med en telefon Android jobbar med 100? telefoner med olika hårdvara med mera. Tycker att android borde köra 1 basic OS och inte massa skit på det som tex samsung / htc / ericsson lägger på. Sen lägga in GPU så skulle den nog bli lika snabb. Men finns fortfarande MASSA saker jag saknar hos android som finns på IPhone skärmen tänds när man får sms tex är en sak jag stör mig på. (att den inte tänds)



    Finns ju grymt mycket telefoner som är snabbare än IP4 på pappret men dom levererar inte samma känsla och samma smidighet när man använder dom tex android kan lagga till när man skriver sms eller sega till några sekunder när man ska öppna inkorgen för sms. Detta händer aldrig på IPhone. Därför är dom bara bättre på pappret och inte i praktiken, men det är ju en smak sak jag vill ha en laggfri telefon eller ah lagget ska inte synas på skärmen iallfall. Och därför ligger min röst och Iphone, men kanske ändras i android 3.0.
     
    Last edited: 29 dec 2010
  17. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Uppenbarligen vill folk ha en massa extra skit från samsung / htc / ericsson eftersom folk köper de mobilerna. Hade folk velat ha standard Android så hade de köpt Nexus One och nu Nexus S.

    När det gäller flytet och användarvänligheten på iphone så kan jag inte utala mig eftersom jag aldrig använt en sån. En bekant visade sin ipad för ett tag sen och då blev skärmen svart i flera sekunder när han växlade mellan appar. Kan ha varit de apparna som var dåliga iofs.

    I Android 2.3 så ska det i alla fall flyta på bättre iom att de bland annat optimerat bort en del onödig IO på GUI tråden i många delar av systemet och de inbyggda apparna. Inte för att det nu känns särskilt laggigt med Android 2.2 på min Nexus One.

    Och när det gäller att tända skärmen när man får sms, vad är poängen med det? Mobilen ligger ju oftast i fickan ändå? Finns en hel uppsjö med appar som ger dig den funktionen dessutom. :)
     
  18. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ladda ner Handcent.

    IOS är i i v.4.2, android 2.3. Hur stor betydelse det har vet jag inte eftersom jag inte är så insatt programmering osv, men för gemene man så ger det ju en indikation på hur mycket mer utvecklat iOS är än android.
     
  19. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Niklas hittar förmodligen inte sin "internet" (IE) heller, om inte det ligger på direkt på skrivbordet med alla andra grejjor niklas har, inte en millometer kvar för ytan är täckt med bilder, dokument och ikoner.
    ungefär som hemskärmen i en iphone4.
     
  20. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Han hade nog valt iphonen för att den just upplevs som mycket mjukare/snabbare i systemet. Enklare gränssnitt.

    Har två kusiner som inte alls är tekniska,40+ åldern och de bryr sig inte om märken på telefoner och så. De jämförde Iphone 4 med min Nexus, och de förstod ingenting av android och ändå är den standard, dvs inga speciella hemskärmar eller så.

    Så är det!
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.