[utkast] Guide för rootning via linux (ubunu 9.04)

Diskussion i 'Magic' startad av mattiask, 10 jun 2009.

  1. mattiask

    mattiask Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan
    Efter många om och men lyckades jag denna natten roota min Magic via Linux. Detta är gjort med en Magic levererad av Tre så jag har inte uppgraderat bootloader etc. Tänkte nu delge er mina erfarenheter. Detta är min första guide någonsin så innan den blir jätteofficiell och med en massa snygga bilder väljer ajg att testköra den här för er. All kritik uppmuntras!

    Mycket är gemensamt med guiden som finns, refererar till den en del.

    Roota då du använder Linud (Ubuntu 9.04)
    1. Installera Android SDK
    Ladda hem senaste SDK från http://developer.android.com/sdk samt packa upp den på lämpligt ställe. Fortsättningsvis antas det att arkivet packas upp direkt i hemma-mappen.

    2. Ladda hem den recovery.img-fil som är aktuell för er telefonmodelln och placera i tools-mappen i SDK-katalogen, filen bör vara namngiven recovery-new.img. Se https://swedroid.se/sa-har-flashar-du-htc-magic/

    3. Ladda hem valfri build av Android från listan ovan (Android builds). Lägg ROM-filen i tools-mappen i SDK-katalogen, se till att namnge ROM-filen “update.zip”. Se https://swedroid.se/sa-har-flashar-du-htc-magic/

    4. Ladda hem fastboot från XXXX och lägg även denna i tools-mappen

    Det var det lätta, nu börjar det trixiga. Upp med terminalen om inte detta redan är gjort.

    5. Flytta adb och fastboot till /bin-katalogen
    Kod:
     sudo mv ~/android-sdk-linux_x86-1.5_r2/tools/adb /bin/adb
    sudo mv ~/android-sdk-linux_x86-1.5_r2/tools/fastboot /bin/fastboot 
    6. Gör dessa två exekuterbara
    Kod:
    sudo chmod a+x /bin/adb
    sudo chmod a+x /bin/fastboot 
    7. Skapa nya regler för att hitta telefonen
    7.a Regel nr 1
    Kod:
    sudo gedit /etc/udev/rules.d/50-android.rules
    7.b Lägg till följande i filen
    Kod:
    SUBSYSTEM=="usb",SYSFS{idVendor}=="0bb4",ATTR{idProduct}=="0c02",SYMLINK+="android_adb",MODE="0666"
    SUBSYSTEM=="usb",SYSFS{idVendor}=="0bb4",ATTR{idProduct}=="0c01",SYMLINK+="android_fastboot",MODE="0666"
    7.c Regel nr 2
    Kod:
    sudo gedit sudo gedit /etc/udev/rules.d/51-android.rules
    7.d Lägg till följande i filen
    Kod:
    SUBSYSTEM=="usb",SYSFS{idVendor}=="0bb4",ATTR{idProduct}=="0c02",SYMLINK+="android_adb",MODE="0666"
    SUBSYSTEM=="usb",SYSFS{idVendor}=="0bb4",ATTR{idProduct}=="0c01",SYMLINK+="android_fastboot",MODE="0666"
    8. Gör reglerna exekuterbara
    Kod:
    sudo chmod a+x /etc/udev/rules.d/50-android.rules
    sudo chmod a+x /etc/udev/rules.d/51-android.rules 
    9. Starta om udev
    Kod:
    sudo /etc/init.d/udev restart
    10. Gå till “Home -> Settings -> Applications -> Development ->” och slå på “USB debugging” på din telefon.

    11. Anslut telefonen. Om allt är rätt gjort så ska du genom
    Kod:
    adb devices
    Få ett resultat liknande
    Kod:
    HT95PKF00397	device
    12. Flytta över filerna till telefonen. Förutsatt att du är i tools-mappen
    Kod:
    adb push update.zip /sdcard/update.zip
    adb push recovery-new.img /sdcard/recovery-new.img
    13. Nu är det dags att stänga av telefonen för att starta den i recovery-läget, behåll kommandtolken uppe. För att komma in i recovery-läget så tryckr du först ned bakåt-knappen och samtidigt som du håller inne den trycker du ON-knappen.

    14. Dags att boota, måste köras som root
    Kod:
    sudo fastboot boot recovery-new.img
    (se vidare under punkt 11 i guiden)

    15. Slutligen. Dags att flash telefonen
    Kod:
    adb shell flash_image recovery /sdcard/recovery-new.img
    Klart! Kommentarer? Fungerar det för er?
     
    Last edited: 10 jun 2009
  2. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ser fint ut ska testa när jag vaknar, ,ska sova igen nu ,bara tjuvtittar
     
  3. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Stort tack! Ska testa detta på Archlinux när jag får tid.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 762
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ypperligt mattiask!
     
  5. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    typo

    du har skrivit "sudo gedit sudo gedit" , det ska vara bara en gång när man skapad dev regeln
    behöver inte reglerna OWNER också ?
    varför ska man skapa två identiska regler ?
     
    Last edited: 10 jun 2009
  6. mattiask

    mattiask Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ojdå, skrivit dubbelt där. Ändrar det.

    Varför det krävs två separata identiska regler har jag inte fått full förståelse för. Alla källor jag har hittar säger att 50-regeln ska kopieras till en ny regel som blir 51-regeln. Handlar i grund och botten om förändringar i Ubuntu från 8.10 till 9.04. Har inte testat att enbart använda 51-regeln. Men det nämns en hel del om att 50-reglerna är för USB och att det finns en övergripande regel 50.rules. Så jag antar att det har att göra med det, testa gärna med bara 51-regeln.
     
  7. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    har testat 50 regeln den funkar, om jag orkar kommer jag att läsa skillnaden mellan 50 och 51 , det kan vara så att 50 och 51 exekveras vid olika tillfällen, alltså det är ordningen.
    ändringen i 9.04 är att hal tar hand om saker och döper de till olika namn , reglerna rättar till dessa för det mesta och sätter permissionen till 666 så att det blir läsbar för icke root. det fanns någonstan OWNER också som jag använder : ändra USERNAME till ditt användarnamn
    Kod:
    SUBSYSTEM=="usb",SYSFS{idVendor}=="0bb4",ATTR{idProduct}=="0c02",SYMLINK+="android_adb",MODE="0666",OWNER="USERNAME"
    SUBSYSTEM=="usb",SYSFS{idVendor}=="0bb4",ATTR{idProduct}=="0c01",SYMLINK+="android_fastboot",MODE="0666",OWNER="USERNAME"
    
    http://android-dls.com/wiki/index.php?title=Fastboot#Fastboot
    Nämn gärna att man ska köra backup från fastboot läge först innan man går vidrae och flashar, gärna rensa minnet också där, Wipe Data
     
    Last edited: 10 jun 2009
  8. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    allt funkar

    Det går fint att utföra det hela, nu har jag root. körde den i Ubuntu 9.04
    det bör räcka med den första regeln , man ni kan skapa den andra också ifall de första inte funkar.
    min personlig smak bara, det r kanske bättre kopiera fastboot och adb till /usr/bin men det gör i praktiken ingen skillnad.
    länk för att dra ner fast boot :
    jag vill inte länka direkt till filen men till sidan http://www.htc.com/www/support/android/adp.html#s2
    det fanns en annan version också jag hittade men tänkte jag kör htc versionen .
    http://android-dls.com/wiki/index.php?title=Fastboot#Fastboot
     
    Last edited: 10 jun 2009
  9. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Superuser

    SOm linux användare vet ni om riskerna med superuser, men det lär vara ett mindre problem på Android , ändå vi galda Ubuntu användare kör alltid sudo när vi ska göra farliga saker, eller blir tillfrågat för ett lösenord som ger ett program SU rättigheter . " De eriterade vista användarna kan känna igen något konstig fråga femtio elva gånger per dag , det är typ av samma anledning men på MS sätt" .
    Installerar ni Superuser så frågar den varje gång ett program vill bli root , och då ska man tillåta det eller neka , dvs säkerhets nivån återställs ganska fint.
    Hur gör man Ju .
    1: ladda ner senaste zip filen här http://www.koushikdutta.com/search/label/Superuser
    2: packa upp den i en mapp gå in på där ni har laddat när , vanligen desktop eller hem skriv typ
    Kod:
    mkdir superuser
    mv Superuser  ./superuser
    cd superuser
    unzip Superuser.zip
    adb remount
    adb push bin/su /system/bin
    
    adb shell chmod 4755 /system/bin/su
    
    adb uninstall koushikdutta.superuser
    
    adb install bin/Superuser.apk
    adb shell sync
    adb shell reboot
    
    klart , starta mobilen och testa att köra ett program som vill ha root access

    jag försökte ladda ner SetCpu men det fanns inte på Market , fick tag på den från XDA och den funkar fin, för den ska ni säga allways allow till superuser.
     
  10. Beakon

    Beakon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

  11. mikecomputing

    mikecomputing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2009
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    sudo fastboot

    Okej rootade min nu...

    Liten detalj bara ser ingen anledning att använda sudo fastboot då du ju sätter rättigheten i udev redan tidigare så det ska funka utan det åtm gjorde det det här för mig.

    Nu återstår att se om den bootar om som den ska.....

    9 minutes left.......
     
  12. Smergo

    Smergo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En liten detalj bara.

    Om steg 5-6.
    Jag hade inte skräpat ner /bin sådär utan i så fall använda /usr/local/bin alternativt så skulle jag lägga dem i någon egen och uppdatera PATH. Om man nu tvunget måste ha dem i PATH :)
     
  13. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag håller med , har föreslagit /usr/bin i andra inlägget. Jag måste kopiera guiden till WIKIn men har inte haft tid än
     
  14. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hej!

    Är det värt besväret att göra detta i Linux om man kör 64-bit eller är det snabbare att bara trycka in Ubuntu 32-bit på nån partition man har till övers?
     
  15. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det kan vara det , men egentligen ska det inte vara något problem då det enda datorn gör är att skicka filen vilket man kan göra i usb disk läget också , sedan köra boot och flash kommandot , men visst kan du bara starta i live ubuntu och fixa det hela eller bara installer som du säger , men pröva live cdn först , dra inte ner hela sdk utan kolla på azilink s hemsida för att få bara adb och det som krävs , det ska var allt man behöver.
     
  16. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ok! Det verkar som att det funkade fint även i Archlinux x86_64. Dock behövde jag inte grejja med udev och rules alls, adp upptäckte telefonen ändå.

    Det enda jag känner mig lite undrande över är att det sista "adp shell..."-kommandot som utfördes riktigt snabbt? Hur lång tid bör det ta och vad händer i telefonen? Hur kan jag lättast bekräfta att telefonen verkligen är rootad och flashad?
     
  17. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Root verifierat mha Better Terminal Emulator.
     
  18. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En gissning är att man har redan bootat i den mjukvaran men inte sagt att det ska skriva över flash filen än, utan den bör man kunna bara reboota och ha samma telefon som innan , så ju det ska inte ta så långt tid antar jag.
     
  19. ellis

    ellis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag skulle antingen lägga toolsmappen i PATH, eller kopiera/symlänka filerna till ~/bin/ som redan ligger i PATH.
    Jag gjorde inget, jag cd:ade till toolsmappen å körde ./adb och ./fastboot för att inte kladda ner.
     
  20. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Hmm, jag har aldrig behövt några udev-regler för att adb och fastboot ska funka på min dator (Ubuntu 9.04, amd64). Har använt båda ett flertal gånger (utan sudo) utan problem.

    Också lite ranting, ignorera gärna:

    Som några sagt tidigare, att lägga egna saker i /bin är fel. Anledningen är att /bin är menat för systemkritiska binärer (de flesta behövs för att systemet ska starta över huvudtaget). /usr/bin är menat för mindre systemkritiska binärer som installerats med systemet (de som installeras med systemets pakethanterare). Saker som adb och fastboot som installeras så här ska enligt gammal UNIX-praxis förslagsvis ligga i /usr/local/bin (/opt är ett alternativ, men då måste man mecka med PATH:en ändå). Hur som helst, att bara gå till mappen där de ligger och köra ./adb eller ./fastboot är mycket enklare.