Fråga: hej är lite ny på det här med roms

Diskussion i 'Galaxy Note - ROM-filer och utveckling' startad av LennartL, 5 aug 2012.

  1. LennartL

    LennartL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    som sagt är ny på de här med roms kör en svensk galaxy note med senaste 4.0.3 det ja undrar över nu när ja vill lägga in en custom rom så pratas det mycket om att göra factory reset eller full wipe innan men får inte mobilen att få emmc buggen i värsta fall testa en app förut som fanns o verkar som ja precis som många andra har just de chippet som kan balla ur.
    så hur gör jag måste ja flasha om med odin till en gb stock rom först ?
    vore tacksam för lite hjälp vill inte gärna bricka mobilen.

    mvh Lennart :)
     
  2. MrSister

    MrSister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Hej,

    Kul att du skall börja testa lite custom roms!

    Jag skulle vilja tipsa dig om att läsa dr.ketans guide över på XDA:

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1810954

    Han beskriver två "säkra" metoder för att roota. Jag skriver "säkra" för du kan aldrig vara 100% säker, men 99% kanske.

    Så läs där är mitt tips

    Lycka till nu!
     
  3. LennartL

    LennartL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    oki tackar vilket till en annan fråga är Triangle Away säker att använda eller blir de ajabaja på den?
     
  4. MrSister

    MrSister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag har inte läst om något fall där någon brickat sin Note eller fått skador på någon partition :) emmc erase cap driver brick buggen) när de kört Triangle Away - men det utesluter inte att du kanske blir den första! :cool: :) ;)

    Vi vänder på det - det som är "farligt" att göra med en Note är att wipea när du har en stock ICS rom installerad. Läs mera här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1633938

    Lång historia kort: läs på ordentligt innan du installerar Clockworkmod Recovery och/eller någon kernel - och verifiera att de är säkra innan du gör någon operation som innehåller wipe kommandon. Wipe kan ske när du kör wipe i CWR eller från Android OS:et, när du installerar en ROM som är wipe eller när du återställer en backup.

    =

    - Don't wipe anything from stock ICS recovery
    - Don't factory reset/Hard reset on stock ICS.
    - Don't flash any Wipe version of ICS ROM

    Det finns även indikationer på att en vanlig rootmetod som inkluderar att flasha en fil som heter CWM.zip kan vara farligt, så roota med ett av de två sätt som dr.ketan beskriver i länken tidigare.

    (jag tar inget ansvar för ovan, jag utgår från att du är myndig och som sådan får du ta ansvar för koncekvenserna av dina handingar)
     
    Last edited: 5 aug 2012
  5. LennartL

    LennartL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER



    Håller på att ladda ner en prerotad gb rom sen får jag installera en annan över
     
  6. MrSister

    MrSister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Låter klokt, kör på det.
    Lycka till!
     
  7. LennartL

    LennartL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    litet problem här efter ja flashat om med den äldre gb rommen så står de bara null null ja försöker skriva på tangetbordet i telefonen för att ange google mail o sånt nån som vet nåt om det?
     
  8. MrSister

    MrSister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

  9. LennartL

    LennartL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    men fattar inte har inte ändrat min csc den ska va nee men ja måste alltså byta när ja läggern in rommen . men måste man byta csc när man lägger in king droid eller andra rommar?
     
  10. MrSister

    MrSister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Om själva meningen med att lägga in GB var att roota telefonen säkert - och du nu har gjort det (om ens med ett tokigt tangentbord) så kan du alltid ta en kopia på din GB rom och sedan flasha in en annan rom. Har du även då problem med tangentbordet (är det alla tangentbord eller bara Samsungs stock TB? vad står det för CSC nu i telefonen?) kanske du skall luska vidare - men om GB bara var ett mellansteg så testa king droid eller andra rommar nu med en gång, why not.

    Jag har själv aldrig fått "null null null" tangentbordsproblemet så jag kan inte hjälpa dig där, men jag hittar andra som har haft liknande problem här på forumet - kolla med dem:

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1028632#post1028632

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1018189#post1018189
     
  11. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Förstår ingenting av vad du skriver. Känner du till punkt, komma och stor bokstav?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
     
  12. LennartL

    LennartL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    hej jo testa med att flasha tillbaka till en annan gb stock rom o då funkar det men enligt keitans guide så måste luren va rootad innan stämmer det eller är de bara om man kör mobile odin vanliga pc odin borde väl funka precis lika bra antar jag.
     
  13. LennartL

    LennartL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    kan stava och även byta tangetbord inte de som är problemet så fort du trycker på en bokstav så kommer det upp "null" istället.
     
  14. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Inte det han menar.

    Han menar att du borde använda skiljetecken i dina meningar du skriver här i tråden.
     
  15. LennartL

    LennartL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Okej. Ska tänka lite mer på det. Men måste nu fråga har nu lagt in en orootad gb rom.
    Är det nödvändigt att roota den och installera cwm, Eller kan jag istället flasha in en rom direkt via Pc-Odin?.
     
    Facemeat och Snusdus gillar detta.
  16. LennartL

    LennartL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tror ja får ett spel i huvet snart. Fattar mycket väl hur man ska göra nu la i keitans rom igen. Men går inte att ändra csc vare sig via mobile odin eller med hjälp av den vanliga koden csc rutan som då kommer upp är helt tom.
     
  17. MrSister

    MrSister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Hm... Om CSC rutan är tom så är rommen inte multi CSC eller så har du inte flshat en csc fil.
    I Odin finns det möjlighet att välja flera filer: Bootloader, PDA, Phone & CSC - har du fler än en fil när du packar up en zipad rom så kan det vara så att du behöver flasha fler än en fil. (Rör inte Pit, Re-partition eller Phone EFS Clear bara!)

    Exempel på en sådan rom hittar du här: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=26212001&postcount=2203 - den innehåller bla en fil just för CSC (CSC = GT-N7000-MULTI-CSC-OZSLPF.tar.md5), kan vara att du behöver en sådan fil som matchar den rom du flashar.

    Om du börjar få spel i huvudet så tycker jag att du skall gå tillbaka till stock rom, ruta ett, så får du en fullt fungerande o-rootad telefon. Stock rommar hittar du på:

    http://samsung-updates.com/device/?id=GT-N7000

    eller varför inte excellenta

    http://www.sammobile.com/firmware/?page=3&model=GT-N7000&pcode=NEE&os=1&type=1#firmware

    PDA: N7000XXLRI
    CSC: N7000NEELP4
    Version: 4.0.4
    Date: 2012-07-17

    verkar vara den senaste nu när jag kollar, länk:

    http://www.hotfile.com/dl/164501325/61cd408/N7000XXLRI_N7000NEELP4_NEE.zip.html

    Lycka till!
     
  18. klodvig

    klodvig Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Så om jag rotar och sedan installerar senaste 4.0.4 så är det ajabaja att någonsin göra en fabriksåterställning?
     
  19. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Ja, vill du däremot göra fabriksåterställning så måste du först flasha GB och sedan wipea. Sen flasha ICS igen :P