Navdroyd, billigt navigeringsprogram

Diskussion i 'Applikationer' startad av Darensio, 29 jun 2010.

1. Darensio

Darensio Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det här är en ny navigeringsapplikation med offlinekartor som jag inte har sett något på forumet om så jag tog en chans och köpte det (på slideme.org för ca en femtiolapp) och skriver mina första intryck.

Det kostar en liten bråkdel av vad Navigon/CoPilot/NDrive, osv gör och man får kartor för hela världen. Att man kan ha så lågt pris lär bero på att man använder fria kartor från OpenStreetMap. Men i viss mån gäller att man får vad man betalar för, kartorna verkar inte alls lika kompletta som de kommersiella.

Utvecklarna är samma som för Mapdroyd, ett fritt kartvisningsprogram som många på forumet verkar ha. När man startar Navdroyd första gången får man välja kartor att ladda ner på samma sätt som i Mapdroyd, man väljer först världsdelar, sedan de länder man vill ha. Funkar snabbt och enkelt med wifi-uppkoppling. Sen går den in i ett kartvisningsläge som ser ut precis som Mapdroyd. Liksom Mapdroyd har Navdroyd aldrig hört talats om Vänern, Vättern eller Mälaren (däremot många små sjöar) :ehm:

Man kan göra två typer av sökningar. Dels på adress (förslag kommer upp allt eftersom man skriver), det fungerar bra. Dels "Places Nearby" där man kan välja mellan ett antal kategorier, t.ex. hotell, restauranger, banker, apotek, så att den visar närliggande i en lista. Funktionen i sig är väl bra men materialet verkar ganska uselt. I min hemstad Västerås hittar den t.ex. 1 bank, 1 apotek, och 0 golfbanor.

Sen har vi ett " Cruise"-läge som visar perspektivvy där man är och hur långt man färdats sen man startade läget.

Sen det kanske viktigaste, ruttnavigeringen. Man anger start och mål, antingen som 1) gatuadress 2) man pekar på stället på kartan (bra funktion!) eller 3) nuvarande plats. Man kan välja mellan bil/gång och mellan snabbast/kortast rutt. Ruttberäkningen går skapligt fort och man kan få se resultatet som textlista. I kartvyn visar den återstående avstånd och tid och verkar beräkna dem väl. Avviker man från föreslagna rutten räknar den snabbt ut en ny. Röstmeddelandena genereras av Androids egen text-to-speech. Själva navigeringen tycker jag så här långt funkar bra.

Tyvärr kan man inte spara platser, en sån funktion skulle definitivt vara ett lyft.

Sammanfattning:

+ Mycket billigare än etablerade alternativen för navigering offline
    + Beräkning och visning av rutter fungerar bra
    + Smidigt att ladda ner kartor, finns för hela världen utan extra kostnad
    + Gränssnitt som flyter på bra utan krusiduller

- Brister i kartmaterialet
    - Kan inte spara platser eller rutter
    - Lite konstigheter i kartvisningen som inte kan skyllas på OpenStreetMap (stora sjöar visas inte, zoomar man ut lite för mycket syns ingenting)

2. MrGoose

MrGoose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tack för en trevlig recension! :)
    Kanske nått man skulle kika på då det verkar vara ett komplett nav prog för en väldigt liten summa!!:P

3. Darensio

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Uppdatering: I nya versionen 1.1.1 kan man spara platser - bra! Nu börjar det likna något. Efter att ha provat mer tycker jag nog största bristen nu är att om man zoomar ut mycket så filtrerar den bort alldeles för mycket information (vägar, städer). Det gör det svårt att få en vettig översiktsbild.
    Därför använder jag också Osmand som kan cacha kartor från ett antal olika källor.

4. Renato

Renato Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man kan editera kartorna i openstreetmap sidan http://www.openstreetmap.org/

Men vet inte om man kan ladda om kartorna till det man själv har ändrat.
    Eller om det kommer en uppdaterat karta från navdroyd.

När man har köpt får man gratis uppdateringar?

5. erikla2002

erikla2002 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja man får gratis uppdateringar. Funkar voice guidance för er? Min är helt tyst på Desire.

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Fungerar på min X10. Du skulle kunna prova att sätta om språk/locale i telefonen och se det gör skillnad?

7. Darensio

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

På min Desire fick jag själv gå in och aktivera Text-till-Tal (Menu > Inställningar > Röstindata och utdata) för att få igång voice guidance.

Har nu provat Navdroyd i USA, funkade oftast OK, men ibland hittade den ingen rutt alls. Har också märkt att inom Sverige, på vägar jag känner till, så väljer den inte alltid den bästa rutten.
    Det jag skrev innan att "största bristen är att om man zoomar ut mycket så filtrerar den bort alldeles för mycket information" gäller fortfarande. EDIT: Ser nu att den biten blivit klart bättre med senaste kartuppdateringen. De verkar vara bra på att åtgärda svagheterna.
    Nu kan man se Vättern. Fortfarande inte Vänern eller Mälaren men det kommer väl...

Last edited: 4 sept 2010