Mini Pros GPS fungerar inte efter 2.1-uppdatering?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av djjokke, 5 nov 2010.

1. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Märkte idag att GPSen inte verkar fungera längre efter att jag uppdaterat till 2.1 för några dagar sen. Min position hittas inte i Google Maps, får felmeddelande som säger "Din aktuella position kan inte nås för tillfället". Någon annan som har samma problem?

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 285

MINA ENHETER

Nope, min gps fungera riktigt bra även efter uppgraderingen

3. oskargronqvist

oskargronqvist Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

4. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Tack för svaret, en viss tröst att det finns fler än jag som har samma problem.

Installerade GPS Test och visst är GPSen igång, men hur ser jag om den hittar några satelliter? Är det de gula staplarna som dyker upp på förstaskärmen efter ett tag?

5. oskargronqvist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ser du gula staplar så låter det lovande!
    Det betyder i alla fall att GPS:en inte är helt död.

Jag laddade upp två bilder så att du kan se hur det ser ut innan GPS:en hittat din position och hur det ser ut när den gjort det.

[​IMG] [​IMG]

Den gula pricken brevid "GPS on" visar att den håller på att leta efter satelliter och när det blir grön så betyder det att den vet var du är.

Första gången så kan det ta lite extra lång tid, men har du datatrafik aktiverat så tar den hjälp via mobilmätet och då kan det gå ganska snabbt ändå.

6. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Okej, jag ska se om den hittar min position om jag låter den gå lite längre.

Om jag sätter igång datatrafik, alltså att den hittar min position via mobilmaster, samtidigt som jag har GPSen aktiverad, så hittar den min position men visar mer än 2km fel.

7. vildtrapper

vildtrapper Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om jag stänger WiFi, datatrafik och är inomhus hemma så kan jag ändå inte komma upp i 2 Km fel, första 10 min inomhus kan jag få några hundra meter fel dvs om jag får kontakt med sateliterna. Utomhus funkar den väl som alla andra telefoner i stort.

Med datatrafik i gång är jag på min fastighet innom 15 sec.

Last edited: 6 nov 2010
  8. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Nu lät jag GPS Test stå igång i ca 10 min och visst hittade den min position nu. Känns väldigt skumt det här, ska det verkligen ta så lång tid varje gång? Brukar använda navigering i mobilen vid akuta tillfällen, t.ex när man kört vilse och ska hitta rätt väg snabbt. Känns rätt meningslöst om det ska ta 10 min varje gång innan man kan använda GPSen..

9. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Verkar skumt. Slog precis på min GPS och fick 5 st satelliter innomhus innom ca 10-15 sec med en precission på ca 100m.

10. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Pendlade mellan 5-9 satelliter och precision som gick från 70 meter ner till 5 meter efter nån minut. Inomhus.

11. oskargronqvist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Första gången kan det ta så lång tid om GPS:en inte får tillräckligt med information från en server via mobilnätet. Den behöver nämligen bland annat veta ungefär var den själv är och var satelliterna är någonstans för att det ska gå fort att hitta dem.

Är man dessutom inomhus så är signalerna svaga och då kan det också ta lite längre tid. Ska det räknas som bra signalstyrka så ska man gärna ha några satelliter med minst 30dB signalstyrka. Det är den som visas för varje stapel i GPS Test.

Nu när den vet ungefär var du är går det förhoppningsvis snabbare i fortsättningen.

Last edited: 7 nov 2010
  12. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Får hoppas att det går snabbare nästa gång. Tack för hjälpen iaf, nu vet jag att den åtminstone inte är sönder :)

13. Dahlbäck

Dahlbäck Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

GPS är som all annan långväga radiokommunikation beroende av atmosfärförhållanden, näraliggande terräng, m.m. - Även en ordentlig GPS-mottagare (typ modern Garmin-sportklocka med GPS) kan ta ett tag på sig att hitta tillräckligt många sateliter utomhus på en gårdsplan omgiven av trevåningshus en mulen dag.

14. Jojje72

Jojje72 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du kollat så att det är rätt inställt under /Settings/Location & Security settings/My Location:

Use GPS satellites bör vara aktiverad, annars blir det inte mycket av "the real deal - GPS"

Ett sätt att kolla att det verkligen fungerar är ju att då man startat en "GPS app, typ Maps eller kameran om man har slagit på Geotaggning, då bör man se en "GPS" icon i topp-menybaren - blinkar den håller telefonen på att faställa position/letar satelliter och är den fast så har telefonen fastslagit GPS position med hjälp av satelliter.

Last edited: 7 nov 2010
  15. AYA

AYA Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo det var jag som skrev den första tråden om gps problemen som uppkommit för mig och kanske andra efter uppgraderingen till 2.1 Har fösökt det mesta nu och kan bara konstatera att gps mottagaren har blivit försvagad utav någon konstig anledningen. Har vänt mig till SE supporten men inte fått något svar alls. Gps test var bra och det blir väldigt svaga staplar och där jag förut fick kontakt utanför huset är det nu inte några starka staplar alls. Telefonen har aldrig tappats i mark eller utsatts för kidnappningsförsök... ska man återställa telefonen till standard factory settings eller nått och sen återställa den. Någon fler som har tips eller en lösning? Tack för ett bra forum! :teeth:

16. Flippan

Flippan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har samma problem med dåligt funktionerande GPS efter 2.1.

Även jag har försökt nå SE support angående detta men inte fått något svar, förhoppningsvis är det många som kontaktar dem angående detta så att de får med det i snabb uppdatering.

17. karlssson

karlssson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag också på min mini:( Testade efter att ha läst denna tråd.Tänk att ingenting får gå riktigt rent.:cool:

18. AYA

AYA Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag förstår problemet men kan glädjande meddela att min x10 plötsligt hittar runt 8-9 sateliter inomhus. GPS test är lysande bra app som verkligen visar i detalj vad telefonen gör när den söker sateliter. Många staplar blir det o den når aldrig 40% men det räcker iaf. Har inte sparkat till den eller nått :cool: men äntligen så fungerar den. Kanske har varit nån tillfällig försvagning av nätet eller så har jag polerat den extra och vips så trivs den och gör som jag säger :-* Hoppas det löser sig för övriga här!

19. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Kul att höra att det blivit bättre nu. Får väl ta och smeka henne lite extra ikväll innan läggdags så kanske hon vill bättra sig ;)

20. Flippan

Flippan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick följande mailsvar från SE support angående GPS problemen. Jag tog bort hjälpdata enligt nedan och vips så fungerade GPSn tipptopp igen. Kan vara värt ett försök!

Tack för att du kontaktade Sony Ericsson Contact Center.

Vi har sett vissa rapporter om problem med GPSen efter uppdatering till 2.1. Vi har inte lyckats återskapa några problem själva, och vissa rapporterar också att GPSen fungerar lika bra som innan uppdateringen. Vi undersöker det dock internt för att få fram mera information om det.

Under tiden, dubbelkolla att du har korrekta Internetinställningar i telefonen. Telefonen kommer vilja ladda ned hjälpdata till GPSen, som hjälper till vid positionslåsning.

Om du har korrekta internetinställningar och kan surfa på Internet, prova även att gå till servicemenyn i telefon, och rensa hjälpdatan för GPSen.

När telefonens skärm är nedsläckt, klicka en gång på powerknappen högst upp för att få upp låsskärmen. När du ser låsskärmen, klicka följande knappkombination:

Hem
    Tillbaka
    Tillbaka
    Hem
    Tillbaka
    Hem
    Hem
    Tillbaka

Där "Hem" är den mittersta silverknappen under skärmen, och "Tillbaka" är den högra silverknappen under skärmen. När nästa meny dyker upp, välj "Servicetester" > GPS > klicka på "Rensa hjälpdata". Se sedan om exempelvis programmet GPS test fortfarande visar samma antal satelliter och felmarginal. Då telefonen ska ladda ned ny hjälpdata på nytt så vore det bra att för säkerhets skull lägga telefonen i ett fönster några minuter så att den får göra en lång sökning.