MASSOR MED "FEL"...... suck, från en nybörjare

Discussion in 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' started by AnnaJ, Dec 22, 2010.

1. AnnaJ

AnnaJ Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej hej!!

Först och främst, som rubriken lyder, vill jag bara säga att jag är nybörjare med min Galaxy S.

Jag kan alltså ingenting om "root, froyo, 2,2" osv. Alltså, ALLT detta är rena rama grekiskan för mig.....:o

Jag hoppas att någon kan ge mig något tips på något som JAG klarar av att ändra/göra med min telefon, för att göra den bättre!!!! Annars åker den fan i papperskorgen.... Alternativt lämna den till någon som kan hjälpa mig med den...
    Följande saker gör mig snart tokig:

KLOCKAN: släpar efter något så pass till vida..... Måste ibland ställa om den varje kväll, för att vara säker på att inte komma upp försent på jobbet. (Sover jour på jobbet)

SEEEEEEEEG som fan är den.

HÄNGER SIG gör den ofta. Ibland måste jag ta bort batteriet för att få ordning på torpet...

MMS: går inte att skicka, men ta emot, efter många om och men. Har kollat och följt inställningarna (Telenor) som finns här på forumet, men ändå går det inte. Och Telenor kan inte hjälpa mig heller...

En annan liten detalj som kanske inte är såååååå viktig, men konstig, är att MIN telefon INTE kan installera Angry Birds, vilket retar mig, och jag vill veta varför....

För att underlätta för ev. snälla "svarare" så kan jag ju nämna följande, som jag KAN/kan läsa mig till om telefonen:

*Kör Launcher Pro
    Följande står i "Om telefonen"

*Basbandsversion: I9000XXJP3
    *Kernel-version: 2.6.32.9 root@sep-53 #1
    *Android 2,2 (Jag köpte den "begagnad" i slutet på Augusti, och hade verkligen 2,2 kommit då????)
    *version: FRF91.371

HOPPAS att någon snäll själ kan hjälpa mig med något iallafall??!!

TACK på förhand // Anna:)

2. grief

grief Senior Droid Medlem

Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Ser ju onekligen ut som du köpt den av någon som har lekt en hel del med den... Jag rekommenderar dig att börja läsa på, för att återställa den till original är ingen barnlek om man inte kan nånting.

3. AnnaJ

MINA ENHETER

Mmmm... Det har jag också misstänkt! Och tro mig, jag läser på, men jag vågar helt enkelt inte börja greja med den...
    Vad tror du dom säger om jag lämnar in den på service då??

4. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo, du har en gammal inofficiell version av 2.2. Vet du om du har någon lagfix inlagt?
    Vad händer om du kopplar in den till Kies? (du måste starta orginal launchern då)
    Troligtvis måste du återställa den till en svensk telefon först.

5. adriancool08

adriancool08 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

bästa vore ju om någon här på swedroid är villig att möta dig och typ släpa med sig en laptop och fixa din lur åt dig kanske mot lite fika? :P om det nu är "grekiska" för dig så tror jag inte det är någon ide att försöka lära sig allt med rooting och så.

testa och göra en tråd om hjälp senare om det inte löses här...

edit: Ladda ner advance task killer på market och kör det på alla apps som är igång.
    Då bör den iaf vara lite rappare, jag kör task killer typ 10ggr om dagen och min telefon "cpar" sig aldrig, och så kan du lägga clock på "ignore list" så den inte dödar alarmet.

6. kaah

kaah Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Du behöver nog läsa på lite för att lösa det här men kanske enklaste lösningen är om någon som bor i samma stad som dig hjälper dig på plats. Det är ju jul så det finns kanske någon villig :)

7. AnnaJ

MINA ENHETER

Nej, vad jag vet ingen lagfix...
    Om jag kopplar in den till Kies så säger den bara att jag har senaste uppdateringen. Dock har jag inte provat att starta den med original launchern... Ska prova det:-)
    Tack!

8. SGSi9000

SGSi9000 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
  9. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, gör så här då:

Spara allt du måste ha kvar
    Gör en återställning (inte nödvändigt men det är bra)
    Ladda ner det HÄR. (från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=835628 )

Starta programmet.
    tryck Read Registry och tala om vad som står på Spoof product code as.

ändra sedan till
    Spoof product code as = XEE
    tryck write Registry

Koppla in telefonen till Kies och uppgradera.
    Gör sedan en återstälning igen.

10. Kristers Bensin

Kristers Bensin Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

@AnnaJ

Jag skrev nyligen en kort simpel guide om hur man lägger in senaste darkys rom.
    Hoppas du förstår dig på den:

https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=381387&postcount=321

Om du känner dig osäker på min guide så rekommenderar jag att du gör som akillles skrev ovanför! Problemet för dig har nog alltid varit att du köpt en begad galaxy där förra ägaren satt in en tidig beta 2.2 firmware, väldigt synd att du fått tampas med det : (

Last edited: Dec 22, 2010
  11. Optimus-Q

Optimus-Q Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Den tidigare användaren måste nog ha flashat en gammal (väldigt gammal) och icke-officiel version av froyo 2.2. utan att bry sig att återställa telefonen. Väldigt dålig stil måste jag säga. Gör som Akillles skrev ovan bara så borde du få den officiella versionen av senaste mjukvaran.

12. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    dina fel beror säkerligen på en väldigt sunkig ROM.

Följ ett antal bra tips du fått i tråden så lär du nog bli nöjd så småningom

13. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Det bästa vore ju om du kunde träffa någon GalaxyS-nörd i Skövde eller omnejd som kanske kan/vill hjälpa dig få den fit for fight :S

14. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag avråder definitivt från att lägga in custom ROM (som Darkyys eller Docs) i telefonen om man inte är van att trixa med telefonen och firmwares. Det är precis lika illa som att ha fått en läckt beta installerad...

Om Akillles metod att lura Kies (rekommenderar den metoden i första hand) ovan inte fungerar för dig kan du köra in officiell firmware den "hårda vägen":

Eftersom du har Kies installerad och den uppenbarligen fungerar ska jag ge en punkt för punkt guide. Det som inte står med här är inget du ska bry dig om nu, så rör och gör inget annat än det som står. Jag förutsätter dock att du vet hur man packar upp ett packade filer (på din dator), om inte, ta hjälp av någon som kan det när du genomför detta.

Och som alltid vad gäller sånt här: Det finns ALLTID en viss risk att någonting går fel. MEN fungerar 3-knapps-kombinationen (volym-ner + hem + på/av) är det extremt osannolikt att det inte skulle gå att rädda situationen.

1. (På datorn) Hämta Odin. >HÄR<

2. (På datorn) Hämta Originalfirmware (JPA) >HÄR<

3. (På datorn) Packa upp Odin och firmware i samma mapp.

4. Ha datakabel (USB) och telefon tillgänglig, men INTE inkopplat ännu.

5. (På telefonen) tryck in volym ner, hemknappen och på/av-knappen samtidigt och håll ner alla 3 knapparna tills du får upp en gul gubbe med spade och det står DOWNLOAD MODE. - Detta händer på de flesta Galaxy S dock inte alla, om det gör det fortsätter du vidare. Posta ett inlägg om att det inte gick så skriver jag en guide för hur man går till väga i de fall det inte går.

6. (På datorn) Starta Odin.

7. (Telefonen & datorn) Koppla in USB sladden. Om allt är som det ska kommer det stå Added! i "Message"-fältet i Odin. Det kan ta en liten stund innan det händer. (Återigen, posta ett inlägg om det INTE händer, annars fortsätter du till nästa steg)

8. (På datorn) I odin finns en knapp som heter PDA. Klicka på den. Då får du upp en filbläddrare. I den ska du välja att öppna filen som heter JPA_JP4_U_JPP.

9. (på datorn) Klicka på knappen "start" i Odin.

Nu kommer allt stå och tugga ett tag, men tids nog kommer telefonen starta om och det står success i message-fältet. Då är allting klart.

Last edited: Dec 22, 2010
  15. guerillerox

guerillerox Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du har vägarna förbi Skara så har du en villig att hjälpa dig med din SGS.

16. Trevlig

Trevlig Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kan hjälpa i Örebro.

17. droidbobby

droidbobby Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hoppas att det fixar sig för dig. tråkigt när det strular sig ;(

18. adriancool08

adriancool08 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Till de/dem som hjälper henne så hjälp henne att lägga in orginal 2.2 och inga mods och laggfix så hon inte får problem längre fram när hon uppdaterar och sånt. Vi får ju 2.3 i feb... kanske :P

AnnaJ likes this.
  19. Ult

Ult Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hjälpsamma grabbar på detta forum