GMail vs Google Apps Mail och vilket konto när jag skaffar Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kingen, 30 jun 2009.

1. Kingen

Kingen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag är inne på att skaffa en Samsung Galaxy (importera) eller eventuellt HTC Magic snart och har en fundering angående mina konton hos Google. Det är så att min e-post och min kalender ligger under Google Apps, d.v.s. det finns en domän registrerad där där jag har ett login som jag använder för att kolla e-post/kalender. Utöver det har jag ett vanligt Googlekonto med samma login som på Google Apps, detta login är alltså min e-postadress i Google Apps. Jag har inte GMail aktiverat eftersom jag har Google Apps Mail, men det vore faktiskt smutt att ha allt samlat under samma login.

Problemet nu är att när jag skaffar en Androidtelefon vet jag inte vilket konto jag ska registrera den med. Jag vill ju så klart komma åt min Google Apps Mail + Kalender, men om jag köper applikationer m.m. så misstänker jag att det blir kopplat till mitt Googlekonto. Är det så att jag MÅSTE använda ett Googlekonto för att kunna använda mobilen, och sedan kan konfigurera e-post och kalender till att använda Google Apps? Man vill ju göra rätt från början...

Hoppas ni förstod problematiken... Jag fattar inte att man inte bara kan koppla ihop de båda grejerna så att mitt Googlekonto blir knutet till Google Apps automatiskt.

2. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Det finns en vanlig epostklient i android också, jag antar att du kan konfigurera upp din epost den vägen helt enkelt.

3. schnaken

schnaken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker också det är fjantigt att man inte kan koppla ihop dom. Jag har likadan setup som du och jag får tillgång till mail och kalender på apps-kontot fastän jag har ett google-konto med samma inlogg. Vet dock inte hur det här kommer fungera med betalapps då det inte funkar för Sverige än.

Men det är ju ändå google-kontot som man kopplar telefonen mot och sen kanske gmail-applikationen bara läser användarnamn och lösen som finns lagrat och gör sin egen inloggning.

4. Kingen

Kingen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

schnaken: Okey, då har du ju samma dilemma som jag. Men om e-postklienten funkar fint med Apps samtidigt som du har ett vanligt Googlekonto så verkar det inte vara några problem då. Är det samma klient vi talar om här (GMail-klienten/e-postklienten)? Verkade som det kunde vara två olika applikationer om man tänker på det PatrikS skrev?

5. schnaken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är 2 olika applikationer. Finns en som integrerar snyggt mot gmail och en som kan köra imap/pop3/exchange.

6. Kingen

Kingen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jaha ja... Och den integrerade är mycket bättre då förstås? I så fall kanske man skulle överväga att skicka vidare all e-post från Google Apps Mail till ett GMail-konto i stället och koppla ihop det med Googlekontot för att få en trevlig helhet.

7. schnaken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varför? Det funkar ju utmärkt att köra google apps-mailen i gmail klienten.

8. Clabbefix

Clabbefix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag reggade min Magic med mitt gmailkonto när jag fick den.
    Några dagar senare när jag upptäckt google apps bytte jag konto i mobilen
    från gmailkontot till google appskontot enligt instruktion i en tråd jag fann här.

Det borde gå att komma åt gmailkontot via pop3/imap i den vanliga mailklienten.
    Annars kan man
    1. göra forward i gmailkontot till googleapps kontot.
    2. låta googleappskontot hämta mail från gmailkontot via pop3

/Claes

9. Kingen

Kingen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

schnaken: Okey, det insåg jag inte. Då är ju allt frid och fröjd i så fall och jag kan registrera telefonen med mitt Googlekonto och sen använda GMail-klienten som följer med tillsammans med Google Apps Mail?

Clabbefix: Grejen är den att jag inte har något GMail-konto ö.h.t. Jag kör enbart med ett Google Apps Mail-konto för min e-post. Så allt jag ville veta är om jag kan köra mitt vanliga Googlekonto som är kopplat till Blogger, Analytics och alla andra tjänster på Google samtidigt som jag nyttjar mitt Google Apps-konto för mail och kalender på bästa sätt utan nån halvlösning med IMAP eller POP om det är så att man kan få nån slags extra/snyggare funktionalitet med GMail-klienten i Android.

Nu hoppas jag bara att de släpper Galaxy i Tyskland så jag kan importera en... :)

10. madmats

madmats Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Personligen har jag lagt in mitt gmail-epostkonto i mitt GAFYD-konto. Så all mail som går till gmail synkas automatiskt i mitt Apps-konto. Har dock märkt att på vissa applikationer (t.ex. Google Finance) så kan jag inte logga in med mitt Apps-konto, fast då kan man logga in på gmail/google-kontot istället för dom applikationer det inte fungerar på.

Den lösningen fungerar perfekt för mig.

Last edited: 1 jul 2009
  11. Kingen

Kingen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Okey, men det blir ju ungefär som jag kör då fast jag helt saknar ett GMail-konto. Så jag behöver inte synka GMail och GAFYD. Däremot har jag ett annat e-postkonto på jobbet som jag skickar vidare till GAFYD.

12. sleepr

sleepr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

med google apps kontot kan man inte köpa apps från market...
    jag har bara ett google apps-konto och jag känner inte att jag vill regga ett gmail-konto bara för att kunna köpa apps... jag har ju allt under google apps! :(

13. Kingen

Kingen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag slog till och skaffade GMail nu faktiskt, och gjorde en forward på alla mail från GAFYD till GMail-kontot. Känns bäst att ha allt på ett ställe. GAFYD-kontot ligger på en polares domän så det är inget jag själv betalar för och jag försöker väl gradvis fasa bort det kontot antar jag.

14. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag känner att den här tråden behöver lite klarhet i ämnet Google Apps för att inte skrämma bort eventuella framtida spekulanter. :D

Jag har ända sedan mars 2009 kört min ADP1 (HTC Dream) med mitt Google Apps-konto (Google Apps Standard edition, dvs. gratis), och får min Google Apps-mail in i Gmail-applikationen utan problem. Även Google Apps-kalendern hamnar i kalendern och allt funkar precis lika bra som om man använde ett vanligt gmail-konto (borträknat någon enstaka tredjepartsapplikation som inte riktigt verkar veta att Google Apps finns). Notera att jag även har skapat ett Googlekonto med min Google Apps-mailadress. Vet inte om det spelar någon roll.

Det enda jag inte kan göra med Google Apps-kontot är att köpa betalprogram i Android Market (använder Market Enabler f.n.), eftersom det kräver ett vanligt gmail-konto, men de låter en köra Market med ett annat konto (för min del ett gmailkonto som forwardar allt till mitt Google Apps-konto), så det är inget problem. Det enda som behövs förutom gmail på market-kontot är Google Checkout, men det kan man sätta upp helt och hållet från telefonen (inuti Market). En sak som är värd att notera är att gmailkontot i det fallet bara används för betalningarna, de köpta programmen registreras fortfarande på Google Apps-kontot, så gmailkontot är inte speciellt driftkritiskt, och kan bytas när som helst (även om det är lite omständigt).

Last edited: 2 jul 2009
  15. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 295
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tack för detta, har varit osäker kring hur just denna bit fungerar för oss med Google apps-konton, utmärkt att det blir knutet till apps-kontot. Bör helt klart in i någonstans på wikin!

ps. Du kan numera lägga dina telefonuppgifter under din avatar: Kontrollpanelen -> Redigera dina uppgifter -> Telefon, Operatör, Rom, Tema.

16. Kingen

Kingen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Bra att vi fick klarhet i detta! :)

17. Ljudkort

Ljudkort Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag som alltid uppfattat Google Apps som endast för företag. Gick direkt och reggade mitt domännamn nu!

18. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Om ingen annan hinner före kan jag ta och lägga in det på wikin senare. Om någon skulle undra har jag testat att byta gmailadressen (gjorde ett dumt val först och hittade saker som tydde på att det skulle funka), så jag vet att det funkar så här ;)

<offtopic>Ah, Rom och Tema var nytt. Har flyttat signaturen nu ;)</offtopic>

19. teran

teran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag lade just in mitt google apps-konto under gmail i min HTC Magic (tysk; ej rootad). Därefter går det att lägga in gratisapp från Market.

Vid första försöket att mata in apps-kontot under gmail fick jag felmeddelandet:
    "This account cannot be used on the phone because it is missing the following
    applications: Google Calendar, Google Talk. Please contact the domain administrator for ________ or sign in using another account."
    Jag loggade in som admin på google apps-kontot för min domän och lade till de två tjänsterna som saknades. Sen funkade det i magic. Värt att nämna om någon annan hamnar i samma situation.

20. Ollec

Ollec Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ett Gmail-konto som nummer ett i min HTC Hero.

Nu försöker jag lägga till ännu ett konto, ett Apps-konto med eget domännamn.

Dock kommer jag aldrig längre än SMTP-inställningarna och jag får ett felmeddelande som säger att den inte får kontakt med servern. Försöker följa inställningarna som man hittar i Google Apps inställningssida och POP och IMAP är påslaget. Märkligt dessutom att det inte finns någon guide för Android, men däremot de flesta andra klienter under "Konfigurera".

Detta verkar vara ett vanligt problem med Android. Problemet fanns när jag körde 1.5 och det kvarstår nu med 2.1.

Någon som upplevt samma sak och som har tips?