Ut och resa med sin android

Diskussion i 'Allmänt' startad av devee, 12 mar 2010.

1. devee

devee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag skall ut och resa och måste stänga av allt ut/in-flöde för att inte hamna på aftonbladet med en faktura på ett par tusen. Självklart vill jag ta emot samtal och sms men det är allt! Hur gör jag detta? Har en HTC Tattoo.

Mvh,
    devee

2. SlickNick

SlickNick Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

APNdroid

Sök innan du frågar nästa gång. Finns 20 trådar om detta..

3. devee

devee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack, genom att hålla inne "lägg på"-knappen, längst ner på listan "Mobile Network" löste det hela briljant.

/devee

4. no1daag

no1daag Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Eller ställ in den att det inte är tillåtet med datatrafik vid roaming. Fungerar utmärkt på Tattoo. Har varit danmark precis o ingen datatrafik utan behöva göra något.även inte jag försökte lura den med jag gps påslagen men det blev ingen karta i danmark.

5. mrbowmore

mrbowmore Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade stora problem att köra flygplansläge fast med wifi på min Hero. Alltså endast wifi, inge GSM inget annat. Varför skulle det vara så svårt om man inte vill ringa och bara surfa?

6. lurson

lurson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tanken med flyplansläge är väl att inte störa t.ex ett flygplans kommunikationsutrustning genom att telefon försöker kommunicera genom 3g, wifi osv. Jag skulle bli väldigt förvånad om det skulle gå att köra wifi i flygplansläge.

7. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaoh, wifi är avstängt i flygplansläge med.
    Egentligen kan inte mobiler störa någon flygplansutrustning, det är bara för säkerhets skull som det är förbjudet att ha dem på.

8. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Precis, i flygplansläge stängs alla trådlösa funktioner i mobilen.

Nej det hade ju varit lite småsurt om en person "glömt" att stänga av sin mobil och det då hänt en olycka på grund av det.

9. roxer2b

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

HAha, definitivt. :)

10. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Läste en artikel i nyteknik där ett nytt system gör att man kan ringa och smsa i flyget utan att störa utrustningen i flygplanet.

Länkar till artikeln senare.

11. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Piloterna sitter garanterat och smsar hela tiden ;)

12. roxer2b

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ganska garanterat inte,e ftersom att all nätmottagning försvinner runt 2 km höjd. ;)

13. roxer2b

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Njaah, snarare så att de fixar en sändare/mottagare i planet som gör att man får kontakt med nätet alls.
    I övrigt är det i princip omöjligt att telefoner stör utrustningen i flygplan.

14. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Här är artikeln http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article728363.ece

15. roxer2b

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

16. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Mythbusters testade det och inget hände. :)

Myth busted!

17. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det händer att man skickar iväg ett och annat sms eller mms om man ser nått fint :) Ringa är lite svårare för det är rätt bullrigt men det funkar.

Radion störs av mobilen och förmodligen kan viss navigationsutrustning också påverkas men knappast så det påverkar flygsäkerheten.

Jag fick lära mig att det var problem med basstationerna för NMT. När du kom upp på lite höjd fick telefonen kontakt med för många och växlingen funkade inte som den skulle. Med GSM funkar det bättre och du kan få tillstånd från PTS att installera mobiltelefon, åtminstone i helikopter. Det brukar dock medfölja en höjdrestriktion, typ att man inte får vara över 500 fot eller liknande.

Man måste i vilket fall som helst vara på ganska låg höjd för att det ska funka bra. När det gäller mobil i trafikflygplan så har dom vad jag har läst en höjdrestriktion på 10 000 fot. Under där får du inte använda mobilen. Över 10 000fot kan du inte få kontakt med basstationer på marken så det är nog därför dom har valt den höjden och störsändarna slås nog bara på under den höjden.

Sen kan man fundera på det där med störsändare. Om störsändarna inte stör flygplanens elektronik så varför skulle en telefon göra det :)

18. mrbowmore

mrbowmore Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha, det jag menade var att jag ville surfa på wifi utomlands utan att behöva sätta på någon annan radio. :)
    Det verkade helt hopplöst, valde jag inget nät, blev jag påmind vart 30e sekund, inte kul surfupplevelse...

19. heinrisch

heinrisch Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Vad jag har hört så är det nätet som inte klarar att man byter mast så mkt som man gör i den hastigheten. Har dock lite svårt att tro att det skulle stämma.

Jag tror dock inte telefoner har någon alls inverkan på elektronisk utrustning på planet. Om det var så skulle jag inte våga flyga.

20. Flaps

Flaps Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej det där med att de skulle störa utrustningen är ett gammalt och var inte ett särskilt allvarligt problem. Hur som helst handlar hela grejen såklart om pengar. Flygbolagen vill ha ersättning för alla de extra timmar som nu folk kommer snacka i luren. Annars har de ju inget att vinna på att tillåta att mobiler används/utrusta planen med mottagare.
    Eftersom det även är en utbredd missuppfattning att det skulle störa utrustningen är det bara att spela på det kortet. Varför skulle man vilja ha ett plan fullt med folk som pratar i mobilen (vilket stör andra), när man inte behöver?