RAM-minne: Förklarat.

Discussion in 'Optimus 2X - Allmänt' started by M1ntos, Apr 17, 2011.

1. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjabba,tjena hallå folket på SweDroid!

Jag tänkte ta och förklara på ett väldigt kortfattat sätt hur Android hanterar RAM-minnet. Detta för att Herr Svensson ska lugna ner sig lite (dessutom slipper vi ett antal i grunden onödiga trådar).

Rakt på sak, varje gång du "avslutar"/"går ur" en app så skapas en slags minnesbild av Android. Denna "backup" gör att om Android tycker att denna app drar för mycket resurser så dödas appen. Men frukta ej för denna backup finns alltid, och detta betyder att den kommer starta upp så som den var när du stängde ner den. Detta sätt att stänga av appar bara så där gör att kerneln kan ta vara på resurserna fort och smärtfritt utan att behöva vänta på en "clean" avstängning. Med andra ord behöver inte appen vara bra skriven och hinna reagera, den bara dör och resurserna dirigeras dit dem kommer till användning. Detta mina vänner är multitaskin' och skapar vad Android Teamet kallar "the-all applications are running all of the time experience".

Nu har jag inte täckt allt, därav de kommande frågorna.

Kan hänvisa till följande sidor (vilka jag funnit rätt bra):

Basic:
    http://developer.android.com/guide/basics/what-is-android.html

En Applikations uppbyggnad:
    http://developer.android.com/guide/topics/fundamentals.html#proclife

Android Multitasking:
    http://android-developers.blogspot.com/2010/04/multitasking-android-way.html

Blog inlägg ifrån Android OS utvecklare:
    http://blog.rlove.org/2010/04/why-ipad-and-iphone-dont-support.html

Hare gött! :)

Last edited: Apr 17, 2011
    Noe, hobs0n, the_speed and 2 others like this.
  2. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Bra initiativ. Det finns alldeles för många missförstånd om hur minneshanteringen fungerar i Android.

3. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Så många fler behöver få in detta i skallen.

4. wibergify

wibergify Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ, tyvärr.

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ, tyvärr.
    Mycket bra och rekommenderad läsning!

5. hobs0n

hobs0n Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

fantastisk bra förklaring och med bra länkar! Danke schöön mistah m1ntos :)

6. Noiz

Noiz Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej. Ursäkta en dum fråga.

Hur kommer det sig att Mobilen segar ner när man startat och gått ur några program? Detta gäller då Optimus 2x men även android i allmänhet. det känns som något lagras i någon form av "cache" (hur det nu stavas) -minne under användning. så i början gör d inte så mycket att man tex kollat internet o mailen 2-4 ggr. men senare mot dagen, tar det längre tid att ladda programmet, Mobilen måste även ibland tänka mellan uppdateringarna mellan homeskärmar eller knapptryckningar, om man då går in i program hanteraren och avslutar vissa program så går Mobilen bra igen ett tag iaf. sedan känns det som att det kommer offtare och offtare, tills man startar om Mobilen då håller den sig en halv dag eller så.

Skall inte minnes hanteringen i android motverka just sådant här?
    hur blir man av med detta?
    skall man då och då gå in och döda appar för att hålla systemet flytande? eller förstör det mer än vad det hjälper? är det omstart av mobil en gång om dagen som gäller?
    Eller skall det vara så här?
    Är det en bugg i optimus programmering?

Hmm... det vart flera (dumma) frågor.
    Men det är vad jag har stört mig på och gärna vill få åtgärdat.

Last edited: Jun 18, 2011
  7. inact_0003

inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

MINA ENHETER

Alltså tänk att det är en dator du har, allt den gör sparas ju ner, kalla det temp.files, kalla det cache, att du inte gör något aktivt med telefonen betyder inte att den inte gör saker självmant. Syncar, kollar uppdateringar, letar nät etc. etc. Jag kan inte specifikt hur exakt den gör det får någon annan tala om. Den kan ju göra detta under just den tiden som du upplever den "seg".

Har själv en X2 och upplever inte det du pratar om, mer än att den startar om sig själv efter kanske 7 dagars användande.

8. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan finnas flera skäl, men här är några:
    1. Ju fler appar du dragit igång - desto större risk att du dragit igång en app som drar CPU i bakgrunden. Buggig, eller bara krävande
    2. När du dragit igång tillräckligt många appar så börjar ju förstås RAM-minnet ta slut, och nästa minneskrävande åtgärd kräver minnesaccess eller kanske rentav diskaccess.
    3. Minnesläckage/buggar

9. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Grabbarna ovan täckte det mesta.

Ibland kan det hända att appar gör något i bakgrunden. Till exempel föröver data till SD kort eller något annat I/O. Då kommer detta med fler minneskanaler och trådar in, vilket leder oss till datorer och mobilers begränsningar. Här kommer jag på ett bra exempel: F-Secure, den läser, skriver, kollar MYCKET data. Detta orsakar att mobilen blir helt allmänt seg (en anledning att roota om man så vill..).

Använder man mycket Photoshop/3D rendering-liknande appar som kanske drar CPU i bakgrunden blir mobilen också seg.

10. Jonerik

Jonerik Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Intressant tråd kring RAM-minnet. Jag tror ändå att den här telefonen lider av lite för lite RAM för sitt eget bästa. Jag tror att telefonen löser problemet med RAM så länge som det gäller att öppna och stänga program, däremot får man problem när man har mycket saker på sina hemskärmar.

Jag har mycket widgets på mina hemskärmar som slukar en hel del RAM. Kör bl.a. med Lock screen, pure messenger, pure agenda, smhi, snowstorm, poweramp spotify och några till. Jag tror att telefonen prioriterar att hålla alla dessa program vi liv eftersom det hade varit störande för användaren om widgets startade om hela tiden. Problemet då blir att det inte är så mycket minne över till resterande program. När jag har haft på telefonen ett tag och startat ett antal program märker jag att telefonen blir väldigt seg. Om jag då tittar hur mycket ledig RAM jag har brukar det ligga på cirka 30 MB. Efter någon minut eller ett par minuter har jag åter cirka 50-80 MB ledigt och telefonen flyter på fint.

Jag tror helt enkelt att telefonen börjar stänga program som inte varit öppna på ett tag för att frigöra minne så att jag kan öppna nya. Några av de program som den stänger är förmodligen LG:s egna appar som jag aldrig använder. Problemet med dessa appar är att de startar upp igen efter ett tag och segar förmodligen ner telefonen ännu mer. Jag har exakt samma program installerade från market på min Nexus One utan problem så det är inte några vanliga program som missköter. Skillnaden mellan min Nexus och min LG är att LG:n har mindre ledigt minne vid start pga all bloatware som ligger i telefonen.

Det är iaf min teori om varför min telefon är så vidrigt seg emellanåt.

11. Rexa

Rexa Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har märkt att F-Secure drar en jävla massa minne. Så fort skiten är igång så blir mobilen seg.Kan man ta bort skiten på någe sätt ?

12. nobad

nobad Youth Droid Medlem

Telefon:
    Op5

MINA ENHETER

Telefon:
    Op5
    Roota o frys med titanium backup, eller annan app, men root är nödvändigt.

13. Alto

Alto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

eller så kan man fabriksåterställa telefonen och sedan undvika att starta f-secure.. jag tror att det funkar men vet inte säkert

14. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Låter logiskt det du säger.

Det som "segare" ner en mobil mest är egentligen I/O. Så ju mer I/O Android måste göra, ju segare blir den. Vilket är ganska så simpelt och logiskt. Om man bara hade Android OS på en SSD disk, det vore intressant o se hur mycket snabbare gränsnittet skulle bli då.

Jag vill minnas att widgets faktiskt inte påverkar speciellt mycket då de kan vara lagrade på i det interna SDkortet och bara visa upp ett UI. Påtal om widgets så har jag alla fem hemskärmar fulla med 13 widgets. Inga problem än sålänge! :-)

I skrivande stund har jag 209 MB ledigt och 115 MB anv. Vill bara säga att detta med RAM går in på processer och tjänster. Något jag vill återkomma till senare när jag nyktrat till. :-P

Last edited: Jul 3, 2011