[GUIDE] Upplåsning av GEN3 + CWM + CM7.2-RC3

Diskussion i 'Blade' startad av Jinxxed, 31 maj 2012.

  1. Jinxxed

    Jinxxed Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Ni som läst mitt tidigare inlägg, här:https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1022127&postcount=41 vet att denna procedur inte är för de lättstressade. :P

    Jag vet varken varför det funkar eller hur det funkar ännu så fråga inte, jag antar att det har någonting att göra med att NV-mem raderas, IMEI försvinner nämligen under en del av proceduren. :eek:

    Ok, så de vanliga varningarna gäller, om din telefon dör får du skylla dig själv, jag tar inget som helst ansvar för vad som kan hända om du följer instruktionerna nedan. Allt jag kan säga är att det här funkade på min ZTE Blade Gen3 köpt hos el-giganten i Maj och låst till Comviq.

    Ok? Redo att eventuellt bricka din telefon? Då kör vi. :cool:

    Du kommer att behöva följande filer:

    1. Det här är original rommen: http://dl.dropbox.com/u/54672755/TELE2-2.3.5-stock-rom-Sweden.rar den är ack så viktig för nerverna att ha på ditt SD kort, om du under någon del av proceduren vill abryta så är det bara att rycka ur batteriet, sätta i det igen och starta telefonen med [vol+] och [menu] knapparna nedtryckta, det kommer att flasha tillbaka denna rom och telefonen är återställd (kanske :P).

    2. Det här är GEN3 stock windows flashable TPT: http://dl.dropbox.com/u/54672755/blade_stock_gen3_firmware.zip den förstör din telefon lite vilket är jättebra. :teeth:

    3. Det här är CWM: http://dl.dropbox.com/u/54672755/recovery-clockwork-5.0.2.0-blade-gen2-update_signed.zip

    4. Det här är Official CM7.2-RC3: http://get.cm/get/artifacts/1842/artifact/archive/update-cm-7.2.0-RC3-blade-signed.zip den är färsk och fin direkt från kyldisken, eller åtminstone CM's sajt.

    5. Det här är Google apps http://dl.dropbox.com/u/54672755/gapps-gb-20110828-signed.zip den innehåller market och några andra grejer så du kan installera appar från market, market uppdateras till Google Play automatiskt när du använder det första gången.

    6. Det här är Moldovian highway patch http://dl.dropbox.com/u/54672755/M-MHMP-RLS9-GEN3.zip den behövs för att din gen2 rom ska funka i gen3.

    7. Det här är de senaste drivrutinerna till Blade jag hittat: http://dl.dropbox.com/u/54672755/ZTE_Handset_USB_Driver_5.2066.1.11.exe

    Så, då börjar vi med att packa upp en del av filerna, Nr 1, original rommen packar du upp till ditt SD-kort, rakt i root katalogen så att du har en mapp som heter "image" där. Det här är din säkerhetslösning så kolla två gånger.

    Fil Nr 2, GEN3 stock TPT packar du upp i nån katalog på datorn, var du vill så länge du kommer ihåg var du la den.

    Fil Nr 3, 4, 5 och 6 packar du inte upp alls, låt dem vara i .zip format och lägg dom på ditt SD kort, för enkelhetens skull, lägg dem i root katalogen.

    Fil Nr 7 är en körbar fil, installera den.

    Så långt allt väl? Då börjar vi med själva proceduren.

    1. Backup! Dra en backup med ditt favorit-program, mitt heter myphoneexplorer, du kan använda vad du vill. Allt du inte har backup på är borta för all framtid.
    2. KOLLA FILERNA, var säker på att du har alla filer där de ska vara och se till att ditt batteri är välladdat.
    3. Boota telefonen i recovery, du gör detta genom att starta den och hålla nere [vol-] håll den nere tills en grå ruta med bokstäverna FTM framträder på skärmen.
    4. Koppla in telefonen till datorn med USB kabeln.
    5. I mappen du packade upp GEN3 stock TPT till finns en fil som heter "download.exe", kör den.
    6. Klicka på start, vänta tills du får ett meddelande (på datorn) om att flashningen är färdig, det tar en stund och skärmen på telefonen kommer att slockna men avbryt INTE på något sätt detta steg.
    7. När den är färdig, ta ur kabeln ur telefonen, ta ur batteriet och sätt i det igen, starta telefonen, den ska nu starta rakt in i CWM (liten blå text på svart bakgrund).
    8. CWM är nu installerat till boot-partitionen vilket innebär att den kommer att skrivas över när du installerar en rom, därför måste du flasha CWM till recovery-partitionen, använd [vol+] och [vol-] för att gå upp och ner i menyn, använd [home] för att välja och [back] för att gå tillbaka, gå till "install zip from sdcard" och välj "choose zip from sdcard" i nästa meny, bläddra till "recovery-clockwork-5.0.2.0-blade-gen2-update_signed.zip" och välj den, välj "Yes", nu installeras CWM där det hör hemma. Jag går inte igenom den här proceduren för nästa fil, så var säker på att du förstår hur du ska använda CWM vid det här laget.
    9. Starta om telefonen (översta alternativet i CWM) och håll ner [vol-] telefonen startar nu om i CWM, om den istället startar i "FTM" läget har du gjort nåt fel i steg 8, gå tillbaka till steg 3 och passera INTE gå.
    10. I CWM, installera (install zip from sdcard) filerna i följande ordning: 4, 5
    11. Kör "wipe data/factory reset" och "wipe cache", gå till "advanced" och kör "wipe dalvik cache" och "wipe batterystats".
    12. Starta om telefonen, nätet kommer inte att funka alls nu, testa att köra *#06# och kolla om du har något IMEI.
    13. Starta om telefonen i CWM (start med nedtryckt [vol-]) och installera fil Nr 6.

    Starta om telefonen.

    Om allt funkat som det ska kör nu telefonen CM7.2-RC3, nätet funkar och det funkar på ALLA sim-kort. :D
     
    Last edited: 1 jun 2012
    chraist, Heltfri, drygmasken och 5 andra gillar detta.
  2. Jinxxed

    Jinxxed Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    OK, jag har lite ny information här, för det första, det är tydligen cefs.mbn i windows gen3 flashen som gör något, ingen verkar veta vad men det är inget nytt, det funkar på ZTE Skate och Crescent också.

    Tyvärr innebär det att det inte finns något lättare sätt att göra det på än ovan eller nedan.

    OM man vill kan man ersätta filerna i [därdupackadeuppgen3TPT]\files med filerna från TELE2 Rommen, det funkar utmärkt, för att göra det behöver man tanka ner TPT Extractor http://www.modaco.com/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=72484

    Packa upp den, leta upp din image.bin för din rom och extrahera filerna nånstans, kopiera dem sedan till [därdupackadeuppgen3TPT]\files och skriv över allt.

    Om man gör detta får man en telefon med originalrommen upplåst.

    Oavsett vad man väljer för ROM att installera, original eller vaduvill så är telefonen för evigt upplåst nu.

    Det har sagts en del om att täckningen skulle bli sämre efteråt, detta KAN bero på amss.mbn vilket styr radiotrafiken, för att korrigera detta rekommenderar jag att man antingen använder amss.mbn från originalrom under upplåsningen (se ovan) eller att man flashar originalrommen efteråt. Jag är dock inte helt övertygad att det stämmer att det skulle bli sämre mottagning, på min ZTE Blade är mottagningen densamma och eftersom amss.mbn gäller områden (exempelvis "Europa") så är det högst otroligt att det vore annorlunda för någon annan.
     
    Last edited: 15 jun 2012
  3. strosz

    strosz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Massor med tack till Jinxxed för att ha listat ut hur man låser upp GEN3-Blades!

    Min Blade var Comviq-låst CWM SwedishSnow 2.3.5, lyckades följa guiden och kombinera den med några ytterligare steg för att gå över till en upplåst ColdFusionX 4.0.4 med CWM.

    Så här gör ni om ni redan har en moddad GEN3 Blade (som alltså inte kan boota i FTM-läget) och vill ha Ice Cream Sandwich ColdFusionX 4.0.4.

    Min Blade är köpt på elgiganten i maj, och är en Comviq-låst GEN3 - detta är alltså vad som fungerade just för telefonen i det här utförandet.

    Om ni följer guiden nedan kommer all personlig data att försvinna!! Så ta en backup enligt Jinxxed's guide om ni har något ni vill spara på er Blade.

    Vad som behövs;
    A. TELE2 2.3.5 stock rom
    http://dl.dropbox.com/u/54672755/TELE2-2.3.5-stock-rom-Sweden.rar

    - Nedanstående filer finns samlade i följande .rar fil för enkelhetens skull -
    https://www.dropbox.com/s/7ly8fpida1muhzq/Blade-GEN3_SIMUnlock_ICS-CM9_CWM.rar
    B. blade_stock_gen3_firmware.zip (GEN3 TPT med 200mb system, 162mb data och 57mb cache)
    C. recovery-clockwork-5.0.2.0-blade-gen2-update_signed.zip (Senaste CWM som behöves för att flasha zip-filer genom telefonen)
    D. 29052012-cm9-blade.zip (ColdFusionX ICS 4.0.4 moddad så att inte softbuttons tar en del av skärmytan)
    E. gapps-ics-20120429-signed.zip (Google Apps till Android 4 inkl. Play store)
    F. M-MHMP-RLS9-GEN3.zip (GEN3-patch som gör att GEN3 Blades kan ringa när de körs med GEN2 rommar)

    1. Extrahera TELE2-2.3.5-stock-rom-Sweden.rar (Fil A) till ert SD-kort, och var säker på att ni nu har en /image mapp på SD-kortet innehållandes den uppackade filen. Lägg över filerna C, D, E och F på SD-kortet utan att packa upp dem. De ska alltså vara i sin ursprungliga zip-form i kortets root, helst inte i någon undermapp.

    2. Starta om telefonen med MENU och VOL+ intryckta. Nu flashar telefonen sig själv tillbaka till stock-utförande, inklusive stock-recovery så att det går att boota den i FTM-läget.

    3. Nu bör telefonen starta om sig och boota stock-rommen. Vänta tills den är klar och stäng av.

    Nedanstående är mycket likt Jinxxeds guide, men jag tar om det ändå för att inte skapa någon förvirring. Senare krävs specifika steg för ColdFusionX ICS 4.0.4.

    4. Starta telefonen med VOL- intryckt och vänta tills FTM-rutan dyker upp. Koppla in telefonen med USB-kabeln till er dator, den bör nu identifieras i Windows som COM2 eller något liknande.

    5. Extrahera blade_stock_gen3_firmware.zip (Fil B) och kör download.exe. Den kanske klagar på några ATAPI-enheter, men det är bara att klicka vidare i så fall. Du bör nu mötas av ett programfönster med en stor grön knapp där det står START. Tryck på den och vänta tills telefonen har flashats klart. En dialogruta dyker upp när det är klart.

    6. Ta ut batterier och starta telefonen. Den bör nu bootas i CWM. Gå till 'install zip from sdcard' och välj recovery-clockwork-5.0.2.0-blade-gen2-update_signed.zip (Fil C). Gå tillbaka till startskärmen i CWM (med back knappen) och välj reboot system. Håll inne VOL- när telefonen startas för att gå in i CWM som nu är flashat på recovery-partitionen.

    7. Navigera till 'mounts and storage'. Formatera /system. Gå tillbaka och välj återigen 'install zip from sdcard'. Installera 29052012-cm9-blade.zip (Fil D). När det är klart går du tillbaka och kör 'wipe data/factory reset' samt 'wipe cache-partition'. Gå till 'advanced' och kör 'wipe dalvik cache' samt 'wipe batterystats'.

    8. Starta om telefonen utan att hålla in några övriga knappar och du bör nu mötas av en skejtande android inne i en kosmisk virvelstorm. Om du gör det är allt som det ska :D Låt den boota in i ICS CM9 och vänta till den blir någorlunda responsiv. Du bör nu inte ha någon signal, och ditt IMEI är borta - men frukta icke.. det ska strax åtgärdas.

    9. Starta med VOL- så att du hamnar i CWM igen. Installera gapps-ics-20120429-signed.zip (Fil E) och därefter M-MHMP-RLS9-GEN3.zip (Fil F).

    10. Starta om telefonen normalt och du bör nu mötas av några progressrutor som bekräftar att Google-apps installeras på telefonen. Vänta tills operativsystemet har stabiliserat sig.

    11. Nu är telefonen SIM-upplåst och har den senaste ColdFusionX ICS 4.0.4. Alltså den nyaste android-versionen!

    Har testat den här rommen i en vecka nu. Den fungerar fint, och är mycket snabbare än SwedishSnow. Det enda negativa jag märkt är att GPS signalen verkar vara svag. Så om ni tänkt använda telefonen mycket som GPS är det kanske bäst att välja någon annan rom.
     
    Last edited: 6 jun 2012
  4. Babbis

    Babbis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar Jinxxed

    Kör nu orginalrommen med telia.
    Var inga som helst problem och allt funkar fint:)
     
  5. OzzyO

    OzzyO Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tusen tack Jinxxed nu har jag en upplåst Blade gen 3 med Swedish Snow :D
     
  6. Lassehbg

    Lassehbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    huawei P8 lite
    Även jag tackar köpte en zte blade idag då dom öppnade en tele 2 butik idag på väla i helsingborg.
    Fick den för 500 kronor tips till er som bor nära.
    Följde guiden och den funkar nu med tele2 orginal rom
    Rätt sjukt den inte funkade med mitt tele2 kort utan bara med comviq kort är ju samma bolag
    Nu ska jag bara se till att få den rootad så jag kan avinstallera en massa skit program comviq har installerat
    tack!
     
  7. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Hej,

    Tele2 säljer Blade i Halmstad för 499:- så jag köpte precis3 st.

    Är det fortfarande gen3-telefoner som säljs, eller har det kommit gen4?
    Är det fortfarande ovanstående guide som gäller eller har någon ny lösning kommit?

    /Spaderess
     
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Finns både gen 2 och gen 3 men generellt är det gen 3 som säljs. Guiden gäller fortfarande för upplåsning för annan operatör. Gen 4 har jag svårt att tro att det kommer överhuvudtaget till vår blade. Den är ju "ersatt" av Blade II numera.
     
    Spaderess gillar detta.
  9. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Jag har låst upp dem och de fungerar alla nu med mitt Telenor-kort. Tack så mycket.
     
  10. sshädow

    sshädow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det fungerar utmärkt även för mig, man tackar så mycket!

    Efter att ha testat det ett tag med 4.0 kan det konstateras att bluetooth, utöver GPS, inte fungerar. Därtill är partitioneringen på GEN 3 idiotisk, med en gigantisk cache-partiton som är helt värdelös. Detta på bekostnad av apputrymme.
     
    Last edited: 4 jul 2012
  11. majaliza

    majaliza Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har precis köpt en ZTE Blade och trodde i min enfald att ett Tele2-kort skulle fungera i en telefon låst till Comviq. Icke! Ska försöka mig på att följa instruktionerna som ges här men för mig är mycket av det "rena grekiskan", så några frågor, säkert hur dumma som helst för många av er men det får jag bjuda på:

    - Hur vet jag om jag har en Gen2 eller Gen 3-telefon?
    - Jag måste ha i ett Comviq-kort i telefonen för att kunna ladda ner från olika länkar o lägga på SD-kortet, eller hur? Om det inte går att ladda ner till telefonen, vad göra? Kan jag lägga dom på datorn o sen flytta över till telefonen?

    Tackar på förhand om någon kan förenkla instruktionerna en aning :)
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du ansluter USB-kabeln mellan telefonen och datorn och sedan svarar ja på frågorna som poppar upp på telefonen om att aktivera USB-lagring så blir telefonen som ett USB-minne så att du kan lägga filer på SD-kortet i telefonen.

    För att kolla om du har gen2 eller gen3 så ladda ner Blade Checker från Google Play.
     
    majaliza gillar detta.
  13. majaliza

    majaliza Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kommer bara en bit... När jag klickar på "Aktivera USB-lagring" kommer meddelande om att "USB-lagret används" och en uppmaning att klicka på "Inaktivera USB-lagring. Kommer inte vidare, den hoppar bara mellan dessa båda lägen...
     
  14. hjelkris

    hjelkris Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har också problem...

    Jag försöker febrilt att följa guiden och det funkar nästan...

    Men:

    Först fastnar jag i FTM, om jag inte håller på och mixtrar med att koppla in USB, ta ut batteriet och hålla på och testa med vol+ och vol-.

    När jag väl kommer förbi det och går in i CWM, så upprepar sig proceduren och jag fastnar i CWM, hur jag än bootar, tills det plötsligt fungerar och jag kan boota den nya ROMen.

    Men de gånger jag lyckats komma så långt, så verkar inte patchen fungera, för jag får ingen möjlighet att komma åt någon operatör.

    Någon som har några tips?
     
  15. Henkera

    Henkera Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Batteriindikatorn i avstängt läge är borta, ersatt av en tom fyrkant alt. en fyrkant fylld med brus. Testade att installera swedish snow men problemet kvarstod. Nu återstår en återställning, får se hur detta går.

    Uppdatering:

    Efter en återställning så kan jag konstatera att allt till synes verkar vara tillbaka till normalt, men telefonen tycks fortfarande vara upplåst för alla nät. Trevligt.
     
    Last edited: 9 jul 2012
  16. Lx_r

    Lx_r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    är det nån som vet om detta funkar för Blade II? :)
     
  17. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Nej, det fungerar inte.
     
  18. psv

    psv Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Upplåst efter steg nr 7

    Hej och tack för info om hur man låser upp telefonen.
    Jag lade ner originalrommen i GEN3 mappen som tippsades om ovan. Sedan körde jag steg 1 till 7. När jag startade om telefonen startade den som vanligt med android ikonen och Comviq loggan. Då var min upplåst. Jag behövde inte gå längre än till steg 7. Nu återstår bara att ta bort onödiga appar från Comviq.

    Tack än en gång
    /PSV
     
  19. Mumin

    Mumin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej..... ok, bortgjord...läste och läste tråden, kollade och kollade så allt var rätt... och ändå vart det fel. :(
    KOm till steg 8, då jag skulle leta upp denna "recovery-clockwork-5.0.2.0-blade-gen2-update_signed.zip", och det visar sig att jag ÄNDÅ lagt dessa alla filer i FEL mapp, som jag nu inte kommer åt. KOmmer bara åt DCIM och LOST.DIR, inte android.secure eller vad den hette, där ja la alla filer. Så nu står jag här.... vad göra?? Bara slänga luren eller?? (Efterssom jag la dessa filer på fel ställe, så kan jag juh hellerinte backa detta enligt:
    "Det här är original rommen: http://dl.dropbox.com/u/54672755/TEL...rom-Sweden.rar den är ack så viktig för nerverna att ha på ditt SD kort, om du under någon del av proceduren vill abryta så är det bara att rycka ur batteriet, sätta i det igen och starta telefonen med [vol+] och [menu] knapparna nedtryckta, det kommer att flasha tillbaka denna rom och telefonen är återställd (kanske )."

    File can not be found..... SÅ... :(.

    Ngn som vet hur jag tar mig ur detta??
    Luren är by the way köpt på Elgiganten början av Juli, låst till Comviq, har Tele 2 abonemang, och en ZTE gen 1 sedan tidigare... bara byta tillbaka...

    (man ska fan inte hållapå med sådant som man inte kan.... >:O/ )
     
  20. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Antar att du kommer in i clockwork? Koppla telefonen till datorn, gå till mounts and storage och montera sd-kortet. Nu kan du på datorn kopiera filerna till roten av sd-kortet.