Inte samma krav som "alla andra"

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Nerre, 11 maj 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. matti.vx

    matti.vx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Du kanske ska skriva vad du har för krav här då? Hur stor får den vara? Om du inte vill ha en klen mobil, hur snabb processor ska den ha minst? Endast dubbelkärnig? Hur mycket får den kostar max?

    Lite siffror hjälper alltid! :-)

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2. Sär striving are, fel stavningar och autokorrigeringsfel fel till handa hållna av SwiftKey Beta 3.
     
  2. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Nya xperia serien med sina dubbla kärnor är nog det bästa som går att få tag i idag om du vill ha en mindre telefon. Vill du ha ännu mer prestanda i klass med One X/S så är Xperia SX nog den som passar dig bäst och den kommer först efter sommaren.
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har ju skrivit det mesta tidigare i tråden:)

    Mått, helst skulle jag ju vilja att den inte är större än min Hero (jag är ingen skärm-nörd, min Hero funkar till det jag använder den till), men det går ju knappt att hitta. Så lite större funkar väl, men jag vet inte riktigt hur stort som funkar i fickan. Jag har normalt jeans och jag har 32 i midja på jeansen så jag är inte så himla stor i växten (så en telefon i S3:s storlek tvivlar jag på att det funkar bra när man sätter sig ner).

    Max 65x120 mm är väl det som jag känner jag kan ha i fickan. Får väl kanske testa att skära ut några kartongbitar i olika mått och stoppa ner i fickan och sätta mig ner och se om de knäcks eller om det funkar.

    Edit: Nu har jag testat. 130x70 (som S3 är) fick jag knappt ner i fickan, än mindre funkade det att sätta sig. 120x65 känns faktiskt som det skulle kunna funka.

    Den får gärna vara tjock, helst inte supertunn (jag gillar att kunna hålla i grejerna). Gör inget om den är 10-12 mm tjock.

    Prestanda är inte superviktigt, jag kör inga tunga grejer, men det är ju aldrig kul att ha en för seg telefon. Single/dual/quad core... det handlar om priset kontra prestanda.

    Internminne, 4 GB är mer än vad jag behöver, lite tveksam om 1 GB räcker. Jag har iofs ett 16 GB SD-kort men innan man byter till en ROM som klarar app2sd med ext3-partition så sitter man ju med det interna (jag gillar inte att använda Androids funktion att flytta appar till SD-kortet, det krockar ju med om man ska använda telefonen som USB-minne).

    Kamera... sämre än Herons går knappt att få. Blixt/LED är ju positivt, men jag har ju systemkamera så det är ju mest för snapshots mobilens kamera kommer att användas.

    Frontkamera kan vara trevligt för testa videosamtal (jag har aldrig kört med mobilen, men eftersom jag är vuxendöv så kan ju möjligheten att använda teckenspråk över Skype vara intressant t.ex).

    Och pris, max 3500, men hittar man nån vettig runt 2500 så är det inte så illa.

    Möjlighet att låsa upp bootladdaren och vettigt utbud av custom ROMs vill jag gärna ha också (med Heron har man ju blivit lite bortskämd:) ).

    Jag är medveten om att min ideal-mobil antagligen inte finns, det är därför det blir så mycket velande fram och tillbaka.
     
    Last edited: 1 jun 2012
  4. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Låter som om Xperia P är telefonen för dig :) eller Nokia N9 - bra pris just nu på Electroworld. HTC One V kanske.. Men många e också nöjda med Xperia Ray som e mellanstor.

    Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2
     
  5. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Xperia Ray har ett kanonformat. 300 ppi är därtill vackert. Om ja ska uppgradera så vore de Sola för mig.


    Med RAY via tapatalk
     
  6. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Suck... ännu fler att välja på alltså...:)

    Ray tycker jag hade lite i snålaste laget med internt lagringsutrymme... Jag blir lite fundersam också för jag såg att på min Hero står (på Prisjakt) det finns ROM, det står det inte på nån av de andra lurarna... Ligger alltså ROM i vanliga internminnet på dem? Eller är det bara att de inte anger ROM-storlek?

    Xperia P hade ju inte stöd för SD-kort, kan man ändå använda den som USB-disk?
     
  7. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Yepp xperia P dyker dock upp som en MTP-disk i windows till skillnad från UMS som SD-kort. Mitt Windows gillar inte att skicka videofiler via MTP så jag får använda airdroid istället. Dock har xperia S krupit ner i pris så pass att den kostar i princip lika mycket som P även om det är nära din max. gräns.
    Solan har ju minneskort vilket jag personligen skulle sakna (Flytta över filer ifall jag får en jobbig bootloop) iom flashning och dyl, men P/S har HDMI ingång samt kamera fram. Ray är en trevlig lur med bra kvalitetskänsla, men ser man till vad man får med Sola så hade jag definitivt valt den istället.
     
  8. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Det har inte Xperia S heller. Men den e mycket mobil för pengarna. Har inte läst på så mycket om Sola, men de kanske e nåt.. Eftersom generellt är Sony/Sony Ericsson väldigt prisvärda gentemot konkurrenterna tycker jag.
    Har väl föreslagit Xperia S innan va?
    Jämför Xperia S, P, Sola, Ray, Arc S, SGS2 (som dyker till bra pris nu), Nokia N8/9. De e de prisvärda telefonerna enligt mig i typ den ordningen från vänster till höger.


    Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2
     
  9. matti.vx

    matti.vx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Tycker själv inte att Xperia P är så prisvärd - den ligger väldigt nära S i pris, men man får mycket mindre för pengarna...
    Xperia U däremot verkar ligga väldigt bra till prismässigt...

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2. Sär striving are, fel stavningar och autokorrigeringsfel fel till handa hållna av SwiftKey Beta 3.
     
  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    MTP vill jag INTE ha.... Har en Zen Vision:M som bara funkar med MTP (köpte den på rea på Clas O och då trodde jag att alla såna grejer funkade som USB storage när man skulle lägga grejer på dem)... Det roliga är att dess disk kan man avdela en del av för USB storage, men den delen kommer man inte åt direkt från spelaren...

    Jag vet att det är flera av lurarna som föreslagits som inte har möjlighet till SD-kort, det var P som var den senaste nu bara.

    Jag har haft lite dåligt med tid att sitta ner och jämföra lurar, ska sätta mig och köra dem sida vid sida på Prisjakt och gallra lite.
     
  11. matti.vx

    matti.vx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Köp en Xperia Sola. Du kan få köpa ett rejält mikro-SD till den.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2. Sär striving are, fel stavningar och autokorrigeringsfel fel till handa hållna av SwiftKey Beta 3.
     
  12. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja, Sola verkar ju ligga bra till där... saknar dock frontkameran...

    Hur ser det ut med ROMar? Den verkar gå att låsa upp i alla fall.

    Köpa uSD behöver jag ju inte, jag har ju redan ett 16 GB:) Och med 4 GB internt så klarar man sig nog ett par år (är ju van att använda skohorn på min Hero, har fått köra Apps2Rom på den senaste tiden för att inte få fullt).


    Edit:
    Har suttit och jämfört lite nu och Sola ligger nog bäst till just nu. Jag behöver ju inte "bäst prestanda i förhållande till vad den kostar" utan mer "bäst prestanda i förhållande till de pengar jag kan lägga". S och P är dyrare så även om de är snabbare så tycker jag de faller bort (jag är snål!:).

    Det jag saknar på Sola är frontkamera, men den kan jag kanske leva utan (det var ju mest att det skulle vara intressant att prova).
     
    Last edited: 4 jun 2012
  13. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Såg att Sola är dyrare nu än den var när den kom... frågan är om man ska vänta på prissänkning... eller inte... Det är ju bara några hundralappar.

    Ska svänga förbi Elgiganten efter jobbet och känna på den, känns den ok ligger det nog nära till hands att köpa en (om det är samma pris i butiken som på webben).

    En Sola med frontkamera hade ju varit optimal... Men det verkar tyvärr bara vara de lite dyrare modellerna som har det så jag får nog släppa det önskemålet.

    Verkar gå att låsa upp Sola nu i alla fall, och custom-ROM:ar verkar vara på G. Kan jag bara roota så klarar jag mig nog på original-ROM ett tag. Kommer ju ändå antagligen ta ett par veckor innan jag jag flyttar över SIM-kortet, måste ju labba lite med att flasha och så:)
     
  14. Stedad

    Stedad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Vågar man föreslå Nokia Lumia 800 här eller blir man lynchad? :D
     
  15. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Köp en iPhone. Really.

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
  16. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nu har jag köpt en Sola så nu får ni sluta komma med tips! :)

    En iPhone vore nog perfekt, om den vore lite billigare och det gick att installera Android på den... Men som jag försökt få fram så vill jag kunna anpassa min telefon, och det går inte med iOS i den utsträckning jag vill. Dels finns inte alla de appar jag vill ha till iOS, men framförallt vill jag "få undan" så mycket av telefonfunktionen som möjligt eftersom jag är döv och har exakt noll intresse av att kunna ringa med telefonen.
     
  17. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Gratis till en mycket bra telefon! Men om du är döv så trodde jag att du aldrig skulle utesluta frontkamera.. men känner du dig nöjd är jag glad. Lycka till med telefonen!

    Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2
     
  18. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag är vuxendöv och har i princip inga andra teckenspråkiga bekanta än min sambo, så jag har inget stort behov av att köra videosamtal. Hade jag haft teckenspråkiga bekanta hade det varit en annan femma.
     
  19. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    En liten "varning" (inte så att jag är jättemissnöjd, men känner mig lite lurad):

    Telefonen har INTE 8 GB internt lagrinsutrymme för apps och data som man kan tro.

    Telefonen har (med reservation för att jag inte har den framför mig nu):

    Flash/ROM - 1 GB
    Internal storage - 2 GB
    Ett "fast" External storage på 4 GB (ligger som /sdcard)
    Plats för SD-kort (som hamnar som /ext_card)
    RAM 512 MB

    (Det känns som det fattas 1 GB, måste dubbelkolla siffrorna sen igen hemma.)

    De där 4 GB är ett "internt SD-kort", som återfinns under /sdcard. Det externa kortet återfinns under /ext_card och de flesta appar "hittar" det inte eftersom Androids API-funktion bara kan hantera ett "SD-kort".

    Om man väljer att flytta en app till SD-kortet så flyttas den från 2 GB-utrymmet till 4 GB-utrymmet. Den flyttas alltså INTE till det lösa SD-kortet. Men widgets sluter fungera även fast de flyttas till ett minne som alltid är mountat.

    För att t.ex. få CoPilot att lagra kartorna på det riktiga SD-kortet så var jag tvungen att gå igenom en user.conf och redigera alla sökvägar.


    För mig som klarar att hacka lite går det att lösa med trix som att redigera konfig-filer eller fixa symlänkar, men för vanliga användare kommer det troligen ställa till med problem (köper man ett 16 GB SD-kort för att kunna ha några GB GPS-kartor är det inte kul att upptäcka att kartorna hamnar på det trånga 4 GB-utrymmet).
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.